Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla na dálku potají zmenšila kapacitu baterií aut zákazníků, teď je ignoruje
18.10.2019 | Petr Prokopec
Další útok na Teslu ze strany jejich odpůrců? Kdepak, toto zveřejnil Bjorn Nyland, jeden z největších fanoušků značky vůbec. Zjistil, že jeho Model 3 má najednou menší akumulátory.
Představte si, že byste si koupili zcela nové auto. Přes noc byste jej zaparkovali ve své garáži, přičemž ještě večer by nádrž zvládla pobrat 50 litrů a dojezd by se pohyboval okolo 800 kilometrů. Když byste ovšem ráno odjížděli do práce, nádrž by již byla pouze 47litrová a dojezd by tak logicky klesl o desítky km. Něco takového byste nejspíše považovali za zlý sen a místo do zaměstnání byste uháněli do servisu. Tam by se s vámi o celé věci odmítli jakkoli bavit.
Pokud by řeč byla o jakékoli běžné značce aut, vůbec bychom se nedivili, kdyby vzduchem začaly létat hrozby žalobou. Nicméně aktuálně bude řeč o Tesle, kde racionalitu můžeme očekávat jen u některých zákazníků. O to více může překvapit, že proti automobilce vytáhl v obdobné kauze sám Bjørn Nyland, jeden z jejích největších a nejznámějších fanoušků
Nyland totiž zjistil v principu to, co jsme popsali výše. Tesla během letní modernizace softwaru přišla s krokem, o kterém nikomu neřekla a který nyní bude jen stěží ospravedlňovat - a sice k omezení využitelné kapacity baterií. Nylandův Model 3 Performance totiž před aktualizací počítal se 74,5 kWh, nyní však můžete doplnit pouze 69,6 kWh. Jinými slovy zde tak máme pokles o 4,9 kWh neboli 6 procent, který lze jen stěží připsat na konto degradace baterií. Vůz norského fanouška je totiž stále zánovní a dosud by měl přijít maximálně o desetinu kWh.
Co je pikantní, Tesla udělala maximum proto, aby si této změny nikdo nevšiml. Současně se zmenšením kapacity tedy upravila tzv. spotřebovou konstantu, díky čemuž je palubním systémem dojezd při plném nabití vyčíslen na 483 km, tedy jen o 16 km méně než dříve, jakkoli reálná změna je pochopitelně větší, skoro dvojnásobná, ale o to tu teď nejde.
Nylandovi nejvíce vadí, že změna byla provedena nejen bez vědomí majitelů, ale i tak, aby si ji pokud možno nikdo nevšiml. Za změnou má stát snaha Tesly o prodloužení životnosti baterií a snížení rizika jejich možného poškození či dokonce samovznícení. Tuto strategii používají všichni, Američané se ale holedbají, že díky svému náskoku umí využít mnohem větší část kapacity bez negativního vlivu na životnost. Zjevně neumí a přiznání této změny by nebyl dobrý marketing.
Nakonec, již na počátku letošního roku došlo na omezení využitelné kapacity baterií u Modelu S a X a také tehdy se značka obestřela hradbou mlčení, což zatím nehodlá akceptovat pouze jeden člověk, který již podal žalobu. Jak jsme ale již zmínili, Tesla v podstatě jen kráčí stejnou cestou jako konkurence. Např. Porsche Taycan sice disponuje bateriemi o kapacitě 93,4 kWh, nicméně využitelných je pouze 84 kWh. Nevyužívání celé kapacity má zajistit prodloužení životnosti a zároveň snížit rizika poškození. Německá značka ale toto jasně řekla již během slavnostního odhalení vozu a takto jej i prodává.
Německé novince se přitom Tesla od počátku posmívala, přičemž poukazovala mj. na horší dojezd. Nicméně již v té době automobilka zjevně věděla, že její dechberoucí čísla přichází na úkor trvanlivosti či spolehlivosti, což by se do budoucna nemuselo vyplatit. Proto se začala z hvězdných výšin vracet zpátky na zem. Protože by díky tomu ale přišla o náskok, kterým se tak ráda chlubí, vše zkusila udržet v tajnosti.
Nyland nyní po značce požaduje vysvětlení, ta však i nadále hraje mrtvého brouka. To je dost nepochopitelné chování k tak významnému zákazníkovi a jen to potvrzuje, jak ožehavé téma tato věc pro Teslu představuje.












Tesla Model 3 Performance Bjørna Nylanda má náhle nižší využitelné kilowatthodiny. Za tím dle všeho stojí update značky, o jehož dopadech ale zákazníci nebyli informováni a automobilka se o něm i zpětně odmítá bavit
Zdroj: Bjørn Nyland@Youtube
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva