Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model X: elektrická pohádka, díl třetí
10.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ více foto a video) Tesla se pokouší přesvědčit, že není jen bezednou dírou na peníze. Model X to ale ve své současné póze svede jen stěží.
Doplněno 11. 2.: Bezprostředně po prezentaci Tesla záběry Modelu X poněkud šetřila, nyní proto nabízíme novou sadu fotek, včetně živých obrázků a celé akce na videu pod článkem.
Elon Musk, nejvyšší šéf a hlavní pohádkář společnosti Tesla Motors, tvrdí, že „spousta aut je nudných“. S tím asi nelze nesouhlasit. Tuto větu pronesl v souvislosti s novým, právě představeným prototypem nazvaným Model X a jedním dechem dodal, že „tohle není“. Opravdu?
Písmeno X se v automobilové hantýrce běžně užívá pro označení kříženců a tak nejspíš není nutné spekulovat, co to u nového crossoveru představeného uplynulou noc v designérském studiu Tesly v Kalifornii znamená. Novinka má podle Muska nabídnout „více místa než minivan, více stylu než SUV a lepší výkony než sportovní auto“.
Model X je sedmimístný vůz s neobvyklým systémem otevírání dveří. Ty přední jsou konvenční, ale zadní se vyklápí vzhůru jako u Mercedesu SLS AMG nebo starého Gullwingu. Automobilka jim ovšem neříká „racčí“ nýbrž „sokolí“ dveře. Jejich panty jsou umístěné co nejblíže ke středové podélné ose, takže podle konstruktérů by neměl být problém otevírat je i ve stísněných prostorech. Z čeho jsou vyrobené, nebo jakým způsobem se podařilo vyřešit obvyklý nešvar podobných konstrukcí - vysokou hmotnost - při prezentaci nezaznělo. Další zvláštností jsou dva zavazadelníky. Akumulátory a technika pohonu jsou umístěné v podlaze, takže se tím uvolnilo místo pod přední kapotou.
Potíž nastala ve chvíli, kdy se chtěl Musk pochlubit pře publikem a členovi obslužního personálu se jaksi nedařilo kapotu otevřít, aby zavazadelník v přídi ukázal. Můžete se na to podívat na videu pod článkem. Kamer a mobilů je hlavně v těch nejméně vhodných okamžicích všude dost, tentokrát stačil i oficiální přenos. Řekněme ale, že lze tuto myšlenku považovat za zajímavý nápad. Konvenční vany s třemi řadami sedadel jsou sice auta určená pro šest nebo sedm osob, ale většinou jsou o kompromisu. Buď máte na palubě jen pět lidí a pak je zavazadlový prostor obrovský, anebo sedm, ale potom skoro žádné místo pro jejich kufry.
Tesla Model X má podle tvrzení šéfa automobilky dva elektromotory, přičemž jeden pohání přední a ten druhý zadní nápravu. Výkon dávkovaný na silnici má být v zájmu co nejlepší trakce a stability dávkován elektronicky a při využití plného potenciálu se má Model X dostat na 60 mil/h za 4,4 s, což je pouze o desetinu méně než potřebuje nové Porsche 911 Carrera S s PDK na 100 km/h.
K dalším zázračným vlastnostem typu X má patřit třeba poloměr otáčení, kterým se podle Elona Muska vyrovná vozům jako například Mini Cooper a to má jeho dítko konkurovat BMW 5 Gran Turismo. Jak toho dosáhli, ovšem zapomněl upřesnit. Nová Tesla sdílí až šedesát procent komponentů s Modelem S, její hmotnost by měla být přibližně o deset procent vyšší. V závislosti na zvoleném balíčku akumulátorů je udáván dojezd 255 až 480 kilometrů a podle toho se má odvíjet také cena. Ta bude o něco vyšší než u Modelu S, který začíná na částce 49 900 dolarů a vrcholí kolem 90 tisíc dolarů.
Z tiskové prezentace vyplývá, že Model X se dostane do výroby koncem roku 2013, na trhu se tedy objeví na jaře 2014. Tímto konstatováním bychom mohli další zprávu ukončit, kdyby ovšem nebylo v souvislosti s Teslou více otázek než odpovědí. Proč bychom měli věřit firmě, která za osm let nevyprodukovala ani dva tisíce automobilů, momentálně nic nevyrábí, má ztráty v přepočtu téměř 11 miliard korun, utrácí z větší části cizí a státní zdroje, Model S, který mimo firmu nikdo netestoval, slibuje už od roku 2008 a nyní přišla s typem X, jenž chce dostat do výroby až za další dva roky?
To je spousta nejasností, které pár vyrobených modelů Roadster těžko dokáže vyvážit. Můžete si v přiložené diskuzi vsadit na to, jestli je dnešní představení Tesly Model X jen dalším příběhem z Muskových pohádek, nebo významným krokem na cestě k jejich přeměně v realitu. My bychom dali přednost první variantě...





































Sokol by se asi divil, co si také vysloužilo jeho jméno...
Kufry jsou dva, ale otevřít šel jen jeden...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom