Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S dorazí do Evropy v srpnu, ceny začnou na 1,85 milionu Kč
12.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že vás nějaká Tesla nemusí zajímat? Měla by, na prodej tohoto auta se budeme skládat všichni, i kdybychom nechtěli. Stejně to dnes dělají v USA.
Vypadá to jako zhmotnělý americký sen. Protřelý jihoafrický byznysmen Elon Musk se po úspěchu v předchozím podnikání rozhodl v roce 2003 založit v USA společnost Tesla Motors, která bude vyrábět elektromobily. Vypadalo to jako bláznovství, a to hodně dlouho - firma se skoro celou další dekádu potácela v obrovských ztrátách, aniž by vyrobila více než pár aut. Navíc nevymyslela nic převratného, její auta byla obdobou toho, co už jsme mohli za uplynulé stovky let vidět tolikrát... Nakonec to ale přišlo, firma stvořila Model S, který se po mnohaletých porodních bolestech dostal na trh na přelomu loňského a letošního roku. Je veleben v testech, drtí M5 ve sprintech, v prodejích roznáší na kopytech všechny další elektromobily na trhu i konkurenty mezi luxusními auty. Tesla Motors je díky tomu za první letošní kvartál poprvé v zisku a teď vyráží sklízet plody svých úspěchů i do Evropy.
Kdyby to takhle opravdu bylo, smekli bychom klobouk, uznali nemístnost své dřívější skepse a Elonu Muskovi pogratulovali. Vážně, nejsme zahořklí a respektujeme každého schopného člověka, který navzdory nepřízni okolí dokáže prorazit s něčím, co ostatní považují za životaschopné. Jenže takhle to ve skutečnosti nebylo a není.
Tesla Motors prodělávala za poslední léta opravdu obrovské peníze, jen za poslední dva roky to je 650 milionů dolarů (skoro 13 miliard korun) a kumulovaná ztráta za celou dobu její existence činí v přepočtu několik desítek miliard. Tohle by ustál málokdo a jakkoli se Muskovi dařilo živit optimismus soukromých i firemních investorů a získat miliardy prodejem akcií společnosti, nestačilo by to ani na přežití, ani na dobré vyhlídky do budoucna. Celý tento projekt je postavený hlavně na dolování „veřejné” (spíše politické) podpory všeho druhu a především díky ní Tesla přežila, také díky ní dokáže prodávat svá auta a znovu hlavně díky ní letos může očekávat pozitivní ekonomické výsledky.
Za přežitím firmy stojí především neúročená půjčka od amerického ministerstva energetiky z roku 2009 ve výši 465 milionů dolarů (cca 9,3 miliardy Kč) a s prodeji ji pomáhají federální i lokální dotace na prodej jednoho každého vozu (minimálně 7 500 dolarů, asi 150 tisíc Kč). To by ale při jejích zřejmě dumpingových cenách nezaručovalo nic než živoření, pozadí historicky prvního zisku (11 milionů dolarů, tedy něco přes 200 milionů Kč, což mimochodem není moc vedle řádově vyšších ztrát, jen v loňském prvním kvartálu do bylo 90 milionů dolarů, 1,8 miliardy Kč) ale odhalilo i skutečný obchodní plán firmy.
Díky prodeji takzvaně bezemisních vozů (ujetý kilometr elektromobilem v USA podle aktuálních, po našem soudu optimistických statistik nepřímo generuje 110 g CO2, to příliš bezemisně nevypadá) totiž může alespoň v Kalifornii prodávat jakousi obdobu místních emisních povolenek ostatním výrobcům aut a předpokládá se, že letos díky tomu utrží 250 milionů dolarů (5 miliard Kč). Z toho už se žít dá, jen za první letošní kvartál to bylo 68 milionů dolarů, tedy naprosto zásadní částka pro přerod ztrátové firmy v ziskovou. A to je zde zcela nepřehledné množství menších grantů a podobných podpor, které Tesla za svou existenci dostala. Pravda, byly to obvykle „drobné”, obvykle maximálně desítky milionů dolarů, nějakou tu miliardu v korunách to ale také hodí.
Zaslouží si tohle nějakou úctu a uznání? Podle nás ani omylem. Tohle je ubohé tahání peněz z kapes všech daňových poplatníků na pouhé zelené sny. Navíc nepochybujeme o tom, že přesně s těmito cíli vedení Tesly vyvíjí svou aktivitu, protože musí vědět, že po daných investicích, s danými cenami jediného auta v nabídce prostě nemá šanci přežít.
Proto jsme už po loňském avízu zintenzivnění aktivit Tesly v Evropě (firma je zde nějak zastoupena už léta, i u nás, jen jaksi delší čas nemá co prodávat) konstatovali: střezte se, protože tohle bude drahé. Nyní firma upřesňuje své plány a můžeme tedy doplnit, že Model S se začne prodávat nejprve v Německu a to už v srpnu. Základní provedení s akumulátory o kapacitě 60 kWh (ekvivalent cca 23 litrů benzinu) bude prodávat za ceny od 72 000 Eur (cca 1,85 milionu Kč), cifry náležící dražším provedením už jsme probrali dříve, jakkoli v Německu se budou zřejmě o pár stovek Eur lišit. Vůz na každý pád vyjde asi o půl milionu dráž než v USA, což je ovšem vcelku obvyklý rozdíl.
Čeho se tedy bát? Nepochybujte o tom, že Tesla v Evropě nemá jiné cíle než v USA. V Německu si na mnoho místních zvýhodnění nepřijde, ale naneštěstí je tu EU, která považuje elektromobily za spásu. Krom nějaké té dotace a jiných výhod jsou tu hlavně nejen nulové pokuty za nadlimitní emise CO2, ale tříapůlnásobné započítávaní každého prodaného auta s nulovými přímými emisemi CO2 do portfolia každého výrobce. To je (nebo brzy bude, do celé své odpornosti tento systém naroste postupně) nepřímá podpora ve výši přibližně 3,5 x 130 x 95 Eur na jedno prodané auto, tedy přes 43 tisíc Eur, více než milion Kč.
Tohle dnes pomáhá hlavně výrobcům také konvenčních aut, neboť částku v této výši si pak mohou odečíst z odvodů Bruselu a nevíme o tom, že by dnes EU dovolovala s bilancí CO2 „kšeftovat” mezi výrobci. Je tu ale „dobrý” příklad z emisních povolenek a ještě „lepší”, už zmíněný příklad z Kalifornie a nepochybujeme o tom, že Tesla dříve nebo později vytáhne, jak že k tomu jako výrobce jen elektrických aut přijde, když si tento bonus nemá od čeho odečíst. A kšeftovat se bude i zde - není důvod, aby se to nedělo, v rámci celého tohoto zvráceného systému je to i logické
To je ale jen evropská vyhlídka, jsou tu i další země, kam může Tesla vyrazit hned opřená jen o místní výhody. Norsko už jsme probírali, tam může Model S bojovat stejně jako Leaf nebo třeba Francie, v níž vám na nové elektrické auto přispějí kupci ostatních vozů částkou 7 000 Eur (cca 180 tisíc Kč, skoro 10 procent ceny) a ještě vám budou platit elektřinu u veřejných dobíjecích stanic nebo svým parkováním dotovat to vaše. A to jsou skutečně jen střípky.
Zkrátka i zde budeme muset být rádi za každou Teslu, která nevznikne a nebude prodána, ne naopak. Tu vyrobenou a prodanou si z větší nebo menší části zaplatíme, i když ani nebudeme tušit, že taková americká automobilka existuje. Jen nevzniklý a neprodaný vůz pro nás bude zadarmo...














Přát si „neprodej” nějakého auta v Evropě není automobilová obdoba rasismu, ale pouhý projev obav o vlastní peníze...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 2 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před hodinouŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 2 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 4 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 5 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins