Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla Model S dorazí do Evropy v srpnu, ceny začnou na 1,85 milionu Kč
12.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že vás nějaká Tesla nemusí zajímat? Měla by, na prodej tohoto auta se budeme skládat všichni, i kdybychom nechtěli. Stejně to dnes dělají v USA.
Vypadá to jako zhmotnělý americký sen. Protřelý jihoafrický byznysmen Elon Musk se po úspěchu v předchozím podnikání rozhodl v roce 2003 založit v USA společnost Tesla Motors, která bude vyrábět elektromobily. Vypadalo to jako bláznovství, a to hodně dlouho - firma se skoro celou další dekádu potácela v obrovských ztrátách, aniž by vyrobila více než pár aut. Navíc nevymyslela nic převratného, její auta byla obdobou toho, co už jsme mohli za uplynulé stovky let vidět tolikrát... Nakonec to ale přišlo, firma stvořila Model S, který se po mnohaletých porodních bolestech dostal na trh na přelomu loňského a letošního roku. Je veleben v testech, drtí M5 ve sprintech, v prodejích roznáší na kopytech všechny další elektromobily na trhu i konkurenty mezi luxusními auty. Tesla Motors je díky tomu za první letošní kvartál poprvé v zisku a teď vyráží sklízet plody svých úspěchů i do Evropy.
Kdyby to takhle opravdu bylo, smekli bychom klobouk, uznali nemístnost své dřívější skepse a Elonu Muskovi pogratulovali. Vážně, nejsme zahořklí a respektujeme každého schopného člověka, který navzdory nepřízni okolí dokáže prorazit s něčím, co ostatní považují za životaschopné. Jenže takhle to ve skutečnosti nebylo a není.
Tesla Motors prodělávala za poslední léta opravdu obrovské peníze, jen za poslední dva roky to je 650 milionů dolarů (skoro 13 miliard korun) a kumulovaná ztráta za celou dobu její existence činí v přepočtu několik desítek miliard. Tohle by ustál málokdo a jakkoli se Muskovi dařilo živit optimismus soukromých i firemních investorů a získat miliardy prodejem akcií společnosti, nestačilo by to ani na přežití, ani na dobré vyhlídky do budoucna. Celý tento projekt je postavený hlavně na dolování „veřejné” (spíše politické) podpory všeho druhu a především díky ní Tesla přežila, také díky ní dokáže prodávat svá auta a znovu hlavně díky ní letos může očekávat pozitivní ekonomické výsledky.
Za přežitím firmy stojí především neúročená půjčka od amerického ministerstva energetiky z roku 2009 ve výši 465 milionů dolarů (cca 9,3 miliardy Kč) a s prodeji ji pomáhají federální i lokální dotace na prodej jednoho každého vozu (minimálně 7 500 dolarů, asi 150 tisíc Kč). To by ale při jejích zřejmě dumpingových cenách nezaručovalo nic než živoření, pozadí historicky prvního zisku (11 milionů dolarů, tedy něco přes 200 milionů Kč, což mimochodem není moc vedle řádově vyšších ztrát, jen v loňském prvním kvartálu do bylo 90 milionů dolarů, 1,8 miliardy Kč) ale odhalilo i skutečný obchodní plán firmy.
Díky prodeji takzvaně bezemisních vozů (ujetý kilometr elektromobilem v USA podle aktuálních, po našem soudu optimistických statistik nepřímo generuje 110 g CO2, to příliš bezemisně nevypadá) totiž může alespoň v Kalifornii prodávat jakousi obdobu místních emisních povolenek ostatním výrobcům aut a předpokládá se, že letos díky tomu utrží 250 milionů dolarů (5 miliard Kč). Z toho už se žít dá, jen za první letošní kvartál to bylo 68 milionů dolarů, tedy naprosto zásadní částka pro přerod ztrátové firmy v ziskovou. A to je zde zcela nepřehledné množství menších grantů a podobných podpor, které Tesla za svou existenci dostala. Pravda, byly to obvykle „drobné”, obvykle maximálně desítky milionů dolarů, nějakou tu miliardu v korunách to ale také hodí.
Zaslouží si tohle nějakou úctu a uznání? Podle nás ani omylem. Tohle je ubohé tahání peněz z kapes všech daňových poplatníků na pouhé zelené sny. Navíc nepochybujeme o tom, že přesně s těmito cíli vedení Tesly vyvíjí svou aktivitu, protože musí vědět, že po daných investicích, s danými cenami jediného auta v nabídce prostě nemá šanci přežít.
Proto jsme už po loňském avízu zintenzivnění aktivit Tesly v Evropě (firma je zde nějak zastoupena už léta, i u nás, jen jaksi delší čas nemá co prodávat) konstatovali: střezte se, protože tohle bude drahé. Nyní firma upřesňuje své plány a můžeme tedy doplnit, že Model S se začne prodávat nejprve v Německu a to už v srpnu. Základní provedení s akumulátory o kapacitě 60 kWh (ekvivalent cca 23 litrů benzinu) bude prodávat za ceny od 72 000 Eur (cca 1,85 milionu Kč), cifry náležící dražším provedením už jsme probrali dříve, jakkoli v Německu se budou zřejmě o pár stovek Eur lišit. Vůz na každý pád vyjde asi o půl milionu dráž než v USA, což je ovšem vcelku obvyklý rozdíl.
Čeho se tedy bát? Nepochybujte o tom, že Tesla v Evropě nemá jiné cíle než v USA. V Německu si na mnoho místních zvýhodnění nepřijde, ale naneštěstí je tu EU, která považuje elektromobily za spásu. Krom nějaké té dotace a jiných výhod jsou tu hlavně nejen nulové pokuty za nadlimitní emise CO2, ale tříapůlnásobné započítávaní každého prodaného auta s nulovými přímými emisemi CO2 do portfolia každého výrobce. To je (nebo brzy bude, do celé své odpornosti tento systém naroste postupně) nepřímá podpora ve výši přibližně 3,5 x 130 x 95 Eur na jedno prodané auto, tedy přes 43 tisíc Eur, více než milion Kč.
Tohle dnes pomáhá hlavně výrobcům také konvenčních aut, neboť částku v této výši si pak mohou odečíst z odvodů Bruselu a nevíme o tom, že by dnes EU dovolovala s bilancí CO2 „kšeftovat” mezi výrobci. Je tu ale „dobrý” příklad z emisních povolenek a ještě „lepší”, už zmíněný příklad z Kalifornie a nepochybujeme o tom, že Tesla dříve nebo později vytáhne, jak že k tomu jako výrobce jen elektrických aut přijde, když si tento bonus nemá od čeho odečíst. A kšeftovat se bude i zde - není důvod, aby se to nedělo, v rámci celého tohoto zvráceného systému je to i logické
To je ale jen evropská vyhlídka, jsou tu i další země, kam může Tesla vyrazit hned opřená jen o místní výhody. Norsko už jsme probírali, tam může Model S bojovat stejně jako Leaf nebo třeba Francie, v níž vám na nové elektrické auto přispějí kupci ostatních vozů částkou 7 000 Eur (cca 180 tisíc Kč, skoro 10 procent ceny) a ještě vám budou platit elektřinu u veřejných dobíjecích stanic nebo svým parkováním dotovat to vaše. A to jsou skutečně jen střípky.
Zkrátka i zde budeme muset být rádi za každou Teslu, která nevznikne a nebude prodána, ne naopak. Tu vyrobenou a prodanou si z větší nebo menší části zaplatíme, i když ani nebudeme tušit, že taková americká automobilka existuje. Jen nevzniklý a neprodaný vůz pro nás bude zadarmo...
Přát si „neprodej” nějakého auta v Evropě není automobilová obdoba rasismu, ale pouhý projev obav o vlastní peníze...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před hodinou - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 2 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva