Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf

Tesla zatím vyrobila jen pár tisíci kusů dvou modelů, velké plány ale spřádá dále. Chce nabídnout nový základní model s cenou do 40 tisíc dolarů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf

28.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tesla zatím vyrobila jen pár tisíci kusů dvou modelů, velké plány ale spřádá dále. Chce nabídnout nový základní model s cenou do 40 tisíc dolarů.

Automobilky Tesla Motors a Fisker Automotive jsou si v mnohém podobné. Obě totiž odstartovaly svou životní dráhu teprve před několika lety a obě zpočátku vypadaly jako splněný americký sen. V případě druhé jmenované značky se však tento sen v posledních měsících stal noční můrou, která stále ještě neskončila. Fisker totiž spoléhal hlavně na uplatnitelnost svých vozů na trhu, která zdaleka nedosáhla takové úrovně, jaké by bylo potřeba pro zachování rentability. To zcela nesporně platí i o Tesle, neboť za 10 let své existence prodala necelých 7,5 tisíce aut, její vedení se ale dokázalo svézt na vlně zeleného oportunismu. Však i za svůj první zisk vděčí hlavně prodeji „emisních povolenek”.

To samo o sobě by ale na přežití nestačilo. Tesla dokázala zejména řetězem slibů, machinací a dílčích úspěchů udržet svou věrohodnost u soukromých investorů a těm za slušnou cenu prodávat části sebe sama. I díky poslední emisi akcií mohla splatit půjčku ve výši 451,8 milionů dolarů (cca 8,6 miliardy korun), kterou získala v roce 2009 - prodejem aut si na to rozhodně nevydělala. A tak si nyní může dělat cokoliv, co její šéf a držitel cca dvoutřetinového podílu akcií Elon Musk uzná za vhodné.

Co to znamená? Zatím jen další sliby. Po modelech Roadster (2 400 prodaných vozů, prodej ukončen bez nástupce) a Tesla S (zatím asi 5 000 prodaných vozů) se tak prý dočkáme do nějakých tří nebo čtyř let základního modelu, který by neměl stát více než 40 000 USD (asi 800 000 Kč), tedy polovinu ceny modelu S a čtvrtinu, pokud do srovnání zahrneme i elektrifikovaný Lotus Elise. Jeho dojezd by přitom měl činit nějakých 200 mil (322 km), přičemž hlavním konkurentem bude dle Muska japonský Nissan Leaf. Tesla by jej ovšem měla překonávat minimálně vzhledem.

V době představení dostupného elektromobilu bychom však v nabídce Tesly měli mít i sportovně užitkový Model X, jehož příchod se plánuje na příští rok. Zpoždění, jaké poznamenalo příchod modelu S, by tentokrát prý již nemělo být na programu dne. I po splacení půjčky totiž automobilce zůstává na účtech nějakých 600 milionů dolarů (11,4 miliardy korun).

Tato finanční rezerva na vývoj novinky pochopitelně nestačí, neboť Musk odhaduje náklady na jednu miliardu dolarů (20 mld. Kč). Při pohledu na hodnotu firmy (10 miliard dolarů/190 miliard korun) na akciových trzích, která aktuálně převyšuje i hodnotu italského Fiatu, se ovšem neobáváme toho, že by šéf Tesly neměl otevřené dveře do všech bank Ameriky. Stejně jako mu dozajista opět „půjčí” i daňoví poplatníci z celého světa.

V rozhovoru s agenturou Bloomberg, z nějž jsme čerpali i předchozí uvedené informace, došlo i na možný prodej firmy jako celku. V tomto případě Musk na jednu stranu uklidnil investory, když na jednu stranu řekl, že firmu neprodá ani neopustí. dokud nedojde k představení právě základního modelu, prý nejdůležitějšího produktu pro budoucnost společnosti. Na druhou jako obvykle nešetřil sebevědomím, když řekl, že pokud Tesla bude převzata, pravděpodobně to bude někdo jiný než konkurenční automobilky, protože bude potřebovat miliardy dolarů v hotovosti.

Zde bychom jen rádi panu Muskovi připomněli, že kdyby jeho firma nedostala zmíněnou státní půjčku, z prodeje „státních environmentálních kreditů“ v Kalifornii nečerpala aktuálně kolem 250 milionů dolarů ročně, prodej jejích aut nebyl masivně dotován na straně poptávky (až 15 000 dolarů na jedno auto v některých státech při součtu federální a lokální dotace), no zkrátka kdyby se někdo rozhodl utnout všechny zvrácené dotace a zvýhodnění, kterých Tesla využívá, z jeho firmy by během pár měsíců nebylo nic...


Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 1 - Tesla Model S 2013 nove foto 01Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 2 - Tesla Model S 2013 nove foto 02Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 3 - Tesla Model S 2013 nove foto 03Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 4 - Tesla Model S 2013 nove foto 04Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 5 - Tesla Model S 2013 nove foto 05Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 6 - Tesla Model S 2013 nove foto 06
Tesla Model S se opravdu prodává. Jen za první letošní čtvrtletí značka udala 4 900 exemplářů

Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 7 - Tesla Model X 14Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 8 - Tesla Model X 15Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 9 - Tesla Model X 16Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 10 - Tesla Model X 17Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 11 - Tesla Model X 18Tesla do čtyř let slibuje nový základní model, bude prý hezčí než Nissan Leaf - 12 - Tesla Model X 19
Sportovně-užitkový Model X je dalším zatím nesplněným slibem, objevit v nabídce se má objevit příští rok

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.