Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
I prodeje elektromobilů Toyoty kolabují. Firma snížila očekávání letošních prodejů o 39 procent, i když nečekala skoro nic
2.11.2023 | Petr Miler
Pomalu není dne, kdy by některá z významných světových automobilek neoznámila přehodnocení svých „elektrických plánů”. Dnešek není výjimkou - také Toyota mění svá očekávání k horšímu, i když už její dosavadní cíle byly velmi skromné.
Bude jistě trvat ještě dlouho, než celý automobilový sektor přijde znovu k rozumu, pro tuto chvíli se musíme spokojit s konstatováním, že jej zjevně zcela nepozbyl. Což je dobrá zpráva, neboť vzhledem k prohlášením některých výrobců se chvílemi zdálo, že jsou od reality odstřižení natolik, že naplní své plány nabízet věci, které skoro nikdo nechce, prakticky za jakoukoli cenu. Tedy i za cenu vlastní likvidace.
Byla to silná slova, která ve velkém koriguje už první, vlastně docela malý záchvěv. Prodeje elektromobilů letos míří pořád vzhůru, jen snížení zájmů dané řadou faktorů od postupného vyčerpávání prodejního potenciálu těchto aut přes makroekonomický vývoj až po omezení některých dotací a další výhod poslalo zájem výrazněji dolů. A výrobce to okamžitě vyplašilo. V podstatě nenajdeme velkou automobilku ve velkém sázející na co nejrychlejší přechod na elektrickou mobilitu, která by v poslední době neohlásila těžkosti - Ford, GM, Mercedes, Stellantis, VW... Ti všichni jsou dnes na jedné lodi. A situace je zjevně tak zlá, že k nim naskočila i Toyota.
Japonci se na rozdíl od většiny ostatních do elektromobilů po hlavě nevrhali, naopak varovali před tím, že pokus šít jediné řešení na míru všem je nesmysl. Jsou s námi v podstatě na jedné lodi, když Toyota říká, že elektromobily nemá problém nabízet, nebude ale sázet jen na ně. Zatímco tedy ostatní automobilky ve velkém přehodnocují své záměry a jejich prodeje jsou daleko za někdejšími rekordy, Toyota s téměř bezvýhradně spalovacím a hybridním portfoliem mohutně boduje. Letos má prodat 11,6 milionu aut po celém světě a vykázat historicky rekordní produkci.
Šéf Toyoty se tedy trochu směje soupeřům a konstatuje, že přesně o tom roky mluvil, neznamená to však, že by Toyota neměla svá vlastní elektrická očekávání. Letos měla dostat do oběhu 202 tisíc těchto vozů po celém světě, ani v jejím případě se ale nedaří tyto modely prodávat tak dobře. Po třetím kvartálu snížila očekávaný letošní prodej elektromobilů o 39 procent na pouhých 123 tisíc aut. Už dříve plánovaných 202 tisíc vozů bylo na zmíněné celkové prodeje značky málo, bavíme se o necelých 2 procentech. Nový cíl je už blíže jednoprocentnímu zastoupení.
Ukazuje to, že zájem o tyto vozy výrazně ochabuje napříč trhem, Toyotu to ale na rozdíl od jejích soupeřů příliš trápit nemusí. Jestli prodá 202 tisíc nebo 123 tisíc elektromobilů z 11,6 milionu plánovaných aut jí může být celkem jedno - obojí je v kapka v moři. To konkurenti jsou v jiné situaci. Ford, který na elektromobily vsadil mnohem víc, a tak i mnohem víc očekával, má na těchto vozech letos prodělat víc jak 105 miliard Kč, to už něco znamená. A vzhledem k tomu, že tyto vyhlídky už letos několikrát zhoršil, nemusí jít o konečnou bilanci. Ostatní zmíněné firmy na tom stěží budou zásadně lépe.






Toyota elektrická auta skutečně prodává, pořídit si můžete třeba model bZ4X. Zájem o ně je ale velmi malý (u nás si letos bZ4x pořídilo pouhých 47 lidi), Toyota od nich nečekala skoro nic a s ohledem na současný klesající zájem čeká ještě míň. Na rozdíl od soupeřů ji to ale výrazněji netrápí, nespojila jen s těmito vozy svou budoucnost ani v nejmenším. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, SDA
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejčtenější články
Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
12.2.2025Ještě donedávna jen elektrický Dodge nakonec může dostat zpátky motor V8, dokonce i úplně nový
12.2.2025Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.15. 09:26 - Zajda
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.