Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Světové prodeje aut v březnu klesly o 39 procent, řež má zajímavé vítěze i poražené
30.4.2020 | Petr Prokopec
Zatímco třetí letošní měsíc již v Číně docházelo ke zlepšování situace a ve Státech pandemie ještě tolik neúřadovala, starý kontinent zavíral showroomy i lidi v jejich domovech.
I když pomalu nastává čas, kdy bychom se měli ohlédnout za dubnovými výsledky, my se nyní vrátíme ještě o trochu dále do minulosti. Vrátíme se do března, pro který jsme se podívali na jednotlivé trhy, ovšem celkový obrázek jsme zatím seskládat nemohli. Bylo nicméně jasné, že hezký nebude ani zdaleka. Koronavirus skutečně ochromil celý svět, přestože do některých zemí dorazil až později. I proto se březnové pády různí.
Podle dat společnosti JATO Dynamics celkově jsou globální registrace dole o 39 %, což představuje vůbec největší pád od roku 1980, kdy JATO začalo data sbírat. Ukazuje se tak, že současnou krizi již nelze srovnávat s tou z roku 2008, neboť tehdy se prodeje propadly nanejvýš „pouze“ o 25 procent. Nyní zde navíc máme značnou ekonomickou nejistotu, kvůli které je jasné, že situace se bude zlepšovat jen velmi pomalu a pozvolna.
Co se týče suchých čísel, ta jsou opravdu hrozivá. Zatímco loni v březnu bylo prodáno 9,03 milionu nových aut, letos to bylo pouze 5,55 milionu. Globální registrace za celé první čtvrtletí tak vystoupaly na 17,42 milionu vozů, což představuje pokles o 26 %. Může za to hlavně Čína, kde prodeje v únoru poklesly o 79 %. S březnem sice přišlo zlepšení, neboť výroba již jela na 75 % loňského stavu, i tak byly prodeje o 30 % níž.
Na Evropu udeřil koronavirus právě v březnu, přičemž s tímto měsícem je spojen 52% pokles. Kvůli tomu zde máme nejnižší prodeje za posledních 38 let, přičemž výhled není ani zdaleka příznivý. Všeobecně se totiž předpokládá, že nejtěžší zásah dostal starý kontinent až v dubnu, kdy byla restriktivní opatření v platnosti prakticky všude. Nyní ale dochází k jejich rozvolňování, s květnem by tak mohlo přijít zlepšení. I když je stále třeba počítat s výrazným meziročním poklesem.
Přesunout se můžeme do Spojených států, kde pandemie začala řádit nejpozději. Registrace klesly o 38 %. Ovšem právě v případě Ameriky bychom negativní reporty měly sepisovat ještě velmi dlouho, neboť koronavirus zdecimoval tamní pracovní trh. Za duben tam dostala padáka jedna sedmina práceschopného obyvatelstva a lidé budou mít zcela jiné starosti než jaké nové auto si koupit.
Zmínit musíme rovněž Indii, tedy pátý největší trh světa. Zde koronavirus způsobil opravdu neskutečné problémy, neboť 1. dubna vstoupily v platnost nové emisní standardy. Ty víceméně vylučují užívání dieselových motorů, které však dosud byly velmi oblíbené a na celkových registracích se podílely z 20 %. Zákazníci předpokládali, že na taková auta budou prodejci dávat velké slevy, a proto vyčkávali. Místo zlevňování ale přišlo nucené uzavření prodejen.
Kvůli tomu zůstaly dealerské sklady plné aut, která již nelze zaregistrovat. Bude tedy vskutku otázkou, jak se k celé věci postaví místní vláda. Pokud však neudělí výjimku, čeká automobilový průmysl v zemi ještě větší kolaps než jinde, neboť nová auta s nižšími emisemi jsou o poznání dražší. Navíc je tu absence dieselů a stejně jako ve zbytku světa i ekonomická nejistota. Z pátého největšího trhu světa se tak Indie rázem může propadnout na úplné dno žebříčku.
Finální zmínku věnujeme elektromobilům, z nichž se v Evropě rekrutují zajímaví vítězové i poražení. Úspěšné byly elektromobily jako takové, neboť došlo k růstu jejich prodejů o 15 %. Co je ovšem zajímavé, nestalo se tak zásluhou Tesly, která je překvapivým poraženým, neboť není nejprodávanější značkou elektromobilů - růst registrací Mercedesu (+44 %) a především Volkswagenu (+240 %) poslal na první příčku právě druhou jmenovanou značku. Detailně se ale k tomuto tématu ještě vrátíme ve zvláštním článku, neboť je zajímavé z vícero pohledů.






Koronavirus poslal v březnu prodeje aut dolů po celém světě, Evropa však byla zasažena nejvíce
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
18.3.2025Ferrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
18.3.2025Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
18.3.2025Volný pád Audi pokračuje. Zisky se masivně propadají, peněz ubývá a propouštění je nutnost, absurdní plány přesto platí
19.3.2025Mercedes potvrdil, že svůj druhý nejprodávanější model zařízne bez nástupce, pro jeho prodeje to bude další těžká rána
19.3.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.16. 14:52 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.16. 13:46 - abgx1
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.16. 12:24 - M.Z.
- Onboard videa 04.15. 20:06 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 04.15. 19:17 - Snowman000
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.14. 19:00 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda