Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodej aut je znovu silně závislý na jediném trhu, i teď za sebou táhne celý svět
16.2.2021 | Petr Prokopec
Vypadá to, jako by bylo jedno, že prodeje aut v Evropě se razantně propadají a klesají i v Severní a Jižní Americe. Stačí citelný růst na jediném trhu v Číně a celková bilance je rázem pozitivní.
Loni touto dobou nebyla situace v české Poslanecké sněmovně výrazně odlišná od té stávající. Jen místo nouzového stavu se zákonodárci hádali o poskytnutí humanitární pomoci Číně. Stále nejlidnatější země světa se tou dobou již naplno potýkala s první koronavirovou vlnou, na kterou ani zdaleka nebyla připravena. Došlo proto na uzavření prakticky všeho, co se uzavřít dalo, což ovlivnilo i fungování ekonomiky. Vliv na prodeje nových aut byl nevyhnutelný - v lednu 2020 došlo na 20% a v únoru dokonce na 80% pád.
Konkrétní čísla působí ještě děsivěji. Zatímco v únoru 2019 bylo v Číně prodáno 1 482 000 nových vozů, loni se jednalo pouze o 310 tisíc exemplářů. Lednový propad nebyl tak dramatický, z 2 milionů padly prodeje na 1,6 milionu, i ten ale stačil, ale letošní výsledky vypadaly mimořádně dobře. A především výrazně ovlivnily celosvětovou bilanci.
Za letošní leden tak navzdory drastickým propadů prodejů zejména v Evropě (např. ve Velké Británii jsou nejhorší od roku 1970) globální odbyt nových aut stoupá. Za první měsíc roku 2021 bylo po celém světě prodáno 6,661 milionu nových aut, což představuje zlepšení o 1,9 %. Vliv na to má samozřejmě právě Čína, kde bylo namísto loňských 1,61 milionu letos zaregistrováno 2,413 milionu nových aut, tedy o 27,2 % více.
To logicky povede k tomu, že se automobilky na největší trh světa zaměří ještě více než kdy dříve. Evropa či Amerika podobné známky zlepšení nevykazují ani omylem, koronavirus je decimuje podobně jako kdykoli dříve. Obnova zejména na starém kontinentu tak bude opravdu náročná, zvláště když Evropská unie zavelela k mnohými nechtěné a drahé elektrifikaci.
Lze tak už jen dodat, že zatímco Čína je stejně jako Japonsko (+6,3 %) a Jižní Korea (+18,3 %) na vzestupu, zbytek světa se stále potápí. V Severní Americe bylo v lednu prodáno o 3,1 % méně aut než první měsíc roku 2020, v Jižní pak o 7,7 %. Západní Evropa na tom ovšem byla ještě hůře, pád byl totiž 24,4%. Situaci v té východní (-6,2 %) pak do jisté míry zachránilo Rusko - i tamní trh klesá, ale ne tak výrazně.
V únoru pak s ohledem na loňský drastický pád v Číně lze čekat znovu dramatické zlepšení, tedy alespoň na mezinárodní úrovni. Evropa tomu ale přispěje za současného stavu věcí stěží a i když od března lze meziroční vzestup očekávat i zde, optimismus je třeba mírnit. První loňský půlrok byl pro mnohé značky i trhy pomyslným dnem. A od toho se lze již jen odrážet.
Škoda loni v lednu v Číně prodala jen 436 kusů modelu Kodiaq, v což je počítána i vyobrazená verze GT. V únoru pak registrace vystoupaly dokonce jen na 66 aut. Jestli zrovna škodovka zamíří vzhůru, je otázkou, čínský trh ale táhne nad hladinu celý svět, navzdory přetrvávající mizérii zejména v Evropě. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 9 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 5 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 7 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 8 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 9 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB