Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Švédský výrobce baterií si plánoval velké věci, teď zastavuje výrobu a propouští, zákazníci chybí
11.9.2024 | Petr Prokopec
A klienti nejenže nepřibývají, jednoho z těch největších firma dokonce ztratila a s ním i kontrakt za 2 miliardy euro. Ani Northvolt tak rychlé ochlazení zájmu o elektrická auta nečekal a není se schopen mu efektivně přizpůsobit.
Pokud se chystáte grilovat, je jasné, že nejprve si připravíte veškeré ingredience, nástroje a samozřejmě také gril s patřičným palivem. Jakmile ten dosáhne ideální teploty, dáte na něj maso a teprve když je skoro hotové, přihodíte třeba housku. Jiný postup není rozumně možný z důvodů, které snad nemusíme zmiňovat.
V případě elektrifikace aut ale najednou někdo uvěřil tomu, že hodí maso do vzduchu a bude z toho výborný steak se vším všudy. Nemohlo to fungovat - chybí klíčová ingredience v podobě baterie s trochu solidní energetickou hustotou, dlouhou životností a nízkou cenou. Chybí infrastruktura v podobě veřejných dobíjecích stanic, chybí dostatečně dimenzovaná elektrická síť, chybí proboha i samotná elektřina. Chybí všechno, tedy alespoň v takové podobě, ve které by to bylo schopno nahradit veškerá současná spalovací auta, což je pro strůjce „elektrické revoluce” jediný přijatelný cíl.
Přesto se někteří rozhodli, že to, co máme, prostě stačí, a to včetně oněch baterií, které se dotyční rozhodli vyrábět ve velkém bez ohledu na poptávku po samotných autech. Také v Evropě tedy začaly vznikat továrny na baterky, které ale s tím, jak rozmach elektromobilů přes veškeré subvence jejich směrem dalece zaostává za očekáváními, najednou nejsou třeba. Psali jsme třeba o zastavení výstavby dalších továren Mercedesu a Stellantisu, problémy ovšem má i švédská firma Northvolt, jak informuje Financieele Dagblad. Ani ona nemá dost zákazníků pro to, co by mohla vyrábět, a tak bude muset zastavit část výroby a rozdat výpovědi.
Firma přiznává, že za tím zhoršující se evropské prodeje elektromobilů. Kromě toho prý Švédové musí čelit konkurenci Číňanů, kteří zvládnou tytéž či ještě lepší baterie dodat levněji. Obojí je jistě pravdou, jenže ne celou pravdou. Dění z posledních měsíců naznačuje, že problémy jsou hlubší, pročež je otázkou, jestli plánované propouštění a zastavování výroby bude dostačující.
Northvolt totiž už v roce 2020 podepsal dohodu s BMW, podle které měl začít od letoška dodávat automobilce baterie o celkové hodnotě 2 miliard Eur (přes 50 miliard Kč). V červnu ale došlo na odstoupení od smlouvy ze strany BMW, neboť Švédové požadované pakety nezvládli dodat. Je jasné, proč to udělali - protože nebyli schopni baterie vyrobit za cenu, kdy by na celém obchodu neprodělali. Je ale otázkou, jestli neměli akceptovat raději to, neboť takto si odehnali jednoho ze svých největších klientů a musí se potýkat s nadbytečnými kapacitami.
Firma ovšem nemá problémy jen ekonomického rázu. Švédský podnik je totiž spojen se smrtí čtyř zaměstnanců, na které došlo letos v krátkém sledu. Zatím se nepotvrdilo, že by za tím stálo zanedbání Northvoltu, ovšem jeden z předních švédských toxikologů již volá po zavření továrny, aby se vše mohlo řádně prošetřit. Firma ovšem za těchto okolností nemůže počítat s další případnou pomocí vlády, od které v lednu získala na výhodných půjčkách rovných 5 miliard USD (skoro 114 miliard Kč).
„Musíme učinit obtížná rozhodnutí, abychom zajistili základy fungovaní Northvoltu, zlepšili naši finanční stabilitu a zvýšili odbyt,“ uvedl šéf firmy Peter Carlsson. Jak ale něco takového chce za výše popsaných okolností udělat, je otázkou. Pro Northvolt přitom pracuje 5 680 lidí, nejde tedy o nic malého. Kolik z nich dostane padáka, nevíme, jisté ale je, že letos přijde místo plánované výstavby pěti dalších fabriky jen omezení fungování té jediné stávající.
Švédský Northvolt je v problémech, ani ten není schopen v Evropě efektivně vyrábět baterie pro menší než očekávaný počet prodávaných elektrických aut. Omezování výroby a propouštění je nevyhnutelným dopadem. Foto: Northvolt, tiskové materiály
Zdroj: Financieele Dagblad
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
včera - To aby zastřela, jak nevzhledná je? Kia hned po premiéře své poslední novinky odhalila i její rozsáhlé příslušenství
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva