Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Subaru BRZ: sériová verze je oficiálně venku
29.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po víkendovém představení produkční Toyoty GT 86 jsme netrpělivě čekali, co nabídne variace na stejné téma od Subaru. To podstatné už víme.
A přiznáme se bez mučení, že jsme čekali trochu více. Patrně jsme se nechali příliš namlsat nedělním představením Toyoty GT 86, kterou jsme vám později ukázali i na prvních jízdních videích a dalších zajímavých snímcích. Vůz nás snad krom potvrzení zvěstí o elektrickém posilovači řízení nezklamal vůbec ničím a když náš neplánovaný speciál věnovaný oběma japonským kupé pokračoval únikem prvních fotek sériového Subaru BRZ, byli jsme natěšeni na to, co nakonec nabídne toto provedení. Po oficiálním odhalení ale můžeme ve zkratce říci jediné: to podstatné řekly ony dvě uniklé fotografie.
Ne snad, že by vůz jak jej už známe nenabízel dost, ale přece jen jsme doufali, že Subaru jeho možnosti dotáhne o kousek dále. Spekulovalo se o trochu vyšším výkonu a celkově ostřejším ladění, i design měl měl být ještě podle konceptu BRZ STi více odlišný. Ale nic z toho se neukázalo být pravdou, BRZ je ve stručnosti řečeno jen lehce přestylizovanou GT 86 s jiným logem na přídi. Nic více.
Zároveň je ale třeba dodat také dvě jiná slova: nic méně. Rozhodně se nedá říci, že by Subaru vyrábělo nějaký klon či kopii Toyoty. Jde o výsledek společného úsilí obou firem, kterému se už dávno říká Toyobaru nebo v tomto případě spíše Subieyota. Subaru se postaralo hlavně techniku, Toyota hlavně o design, ke smůle firmy od S ale rozhodně jde, že svůj vůz představila jako druhá a pro většinu lidí je tím prvním viditelným znakem vzhled. My ale víme, jak se věci mají, a tak se můžeme od tance kolem rozpálené kaše přesunout blíže k faktům.
O designu BRZ již padlo to podstatné. Známý je už z uniklých nedělních snímků a přesně tyto dvě fotografie jsou také těmi jedinými, které Subaru s dnešní virtuální premiérou odhalilo. Jak jsme již zmínili, více než ke konceptu BRZ STi má sériové kupé Subaru blíže k toyotí variaci na společné dílo, když se od ní odlišuje v zásadě jen jinak zpracovanou přídí s odlišnými světlomety a nárazníkem. Odlišné detaily předních blatníků už nepostřehne každý a to samé platí i o koncových světlech, jenž jen trochu jinak kombinují průhledný a červený plast, tvarově jsou úplně stejné. Subaru slibuje i jinou nabídku kol z lehkých slitin, ta na snímcích jsou ale podle všeho opět stejná jako ta u Toyoty.
Do interiéru nás zatím automobilka nahlédnout nenechala, v něm ale očekáváme změn ještě méně. Sázíte jen na jiné logo na volantu? Pak přihoďte i stovku za nás, tady velké odlišnosti nenastanou. I proto se divíme, že s vnitřkem dělá Subaru tajnosti, ale nezbude nám než se s tím smířit.
Po technické stránce není mnoho co řešit, zde jsou oba vozy totožné. Nepotvrdily se tak zvěsti o motoru s 213 koňmi či čemkoli podobném, výrobce nemluví ani o jiném naladěním podvozku. Zkrátka i tuto pasáž bychom mohli vyřešit zkopírováním části představení GT 86 a trochou magie v textovém editoru získat „nový” text. Ale nechceme ani interně fungovat jako TN.cz a raději to vezmeme znovu, však si obě auta zaslouží stejnou pozornost.
Pod kapotou se tedy nachází dvoulitrový, atmosféricky plněný zážehový boxer z produkce Subaru o výkonu nejvýše 147 kW (200 koní) dosahovaném v 7 000 ot./min, maximální točivý moment 205 Nm „trčí” v 6 600 ot./min. Aby šlo o správné společné dílo, je na něj napasováno přímé vstřikování paliva do válce D4-S od Toyoty, které se v nízkých otáčkách umí chovat i jako nepřímé. Prý je to efektivní, což naznačují i udávaná data o výkonu, zda to tak funguje v praxi ale ukážou až první testy.
Trochu jiné jsou rozměry, když BRZ měří 4 240 mm na délku, 1 775 mm na šířku a 1 300 mm na délku, žádné dramatické odlišnosti ale nehledejte. Rozvor náprav je pochopitelně totožných 2 570 mm, pohotovostní hmotnost má opět sympatickou hodnotu 1 220 kg.
O rozpohybování tohoto střízlíka se dále stará buď šestistupňová manuální nebo automatická převodovka zatím neznámé konstrukce. Toyota ve svých materiálech hovořila o řešení vycházející z modelu IS-F (to by byl upravený klasický automat s hydrodynamickým měničem), na první prezentaci ale zmínila řešení z modelu LFA (zde jde o robotizovaný manuál), Subaru neříká pro změnu nic, co by naznačovalo její konstrukci, a tak si na potvrzení té či oné verze budeme ještě muset počkat.
Samosvorný diferenciál je samozřejmostí i u Subaru, také kola o rozměru 17" s pneumatikami 215/45 R7 jsou stejná. A jiné pochopitelně není ani již zmíněné řízení s elektrickým posilovačem, které se nám při vší té „čistotě” vozu (avizované i skutečné) zdá být trochu zbytečné. Vše známé můžeme uzavřít zmínkou o zavěšení kol typu McPherson vpředu a víceprvkovém zavěšení pomocí dvojitých lichoběžníkových ramen vzadu, hovořit i pohonu zadních kol je snad už zbytečné.
Podivnou záležitostí nadále zůstává hrobové ticho nad oficiálními údaji o akceleraci a maximální rychlosti. Když o nich mlčela Toyota, mysleli jsme si, že jen ve slušnosti nechává trochu slávy „vyjíst” druhému představenému sourozenci, kterému se díky tomu dostane také trochu publicity. Žel bohu, nic takového se nestalo, a tak i v tomto případě můžeme posloužit leda pár spekulativními hodnotami: nejnověji se v případě BRZ mluví o zrychlení na 100 km/h za rovných 6 sekund a maximální rychlosti 225 km/h. Inu, možné to je, ale těch 6 sekund už je zřejmě vzhledem k hmotnost a výkonu vozu přehnaných.
Uvidíme, jaká bude realita, a to snad již zítra, kdy se oba japonští bratři naživo představí v Tokiu. Nevíme totiž, co jiného by tam chtěly obě automobilky odhalovat. I když Subaru nás stále může potěšit i pár dalšími snímky, ty uvolněné dva, navíc již známé, patrně málokoho uspokojí.
Veškeré dění kolem BRZ a GT 86 pro vás samozřejmě budeme nadále pečlivě sledovat a jakoukoli zajímavou novinku vám přineseme ihned, jakmile vstoupí ve známost.
Oficálně odhalené fotografie jsou jen dvě, nařezat se z nich ale dá i pár detailních pohledů...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva