Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stroje WRC 2017 jsou agresivnější, silnější i hlasitější. Podívejte se na ně v akci
26.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Světový šampionát v rallye uposlechl požadavků fanoušků. Speciály jako Citroën C3, Toyota Yaris či VW Polo R tak doznaly nemalých změn.
Svět motorsportu se v příštím roce docela změní, což platí jak o Formuli 1, tak o světovém šampionátu v rallye. Zatímco u bývalé královské disciplíny si nejsme jisti, zda konečně bude v televizi nač koukat, WRC nejspíše bude o dost větším lákadlem než dnes. Šéf šampionátu Oliver Ciesla sdělil, že v roce 2014 došlo k rozsáhlému průzkumu mezi fanoušky, kdy bylo zjištěno, že diváci si přejí agresivněji stylizované, výkonnější a hlasitější vozy blížící se monstrům skupiny B.
Vedení seriálu WRC na základě těchto požadavků zasedlo ke kulatému stolu se zástupci FIA a týmů, a byla dohodnuta změna pravidel, kterou jsme nedávno probírali. Zejména v oblasti aerodynamiky dostaly stáje více svobody, což vyústí i v mnohem pestřejší startovní pole. Navíc nové regule přilákaly více automobilek, od příštího roku se bude šampionátu účastnit pět z deseti největších výrobců (Citroën, Ford, Hyundai, Toyota a Volkswagen).
Těmito značkami to navíc nemusí skončit, neboť podle Ciesly již probíhají jednání s dalšími automobilkami. „Uvědomují si, že sport jde mílovými kroky kupředu a že WRC jim dává skvělou příležitost, jak ukázat výkon a kvality jejich speciálů založených na produkčních vozech. Navíc v prostředí, které je sledováno médii z celého světa od ledna do listopadu.“
Je evidentní, že se skutečně máme nač těšit. Abychom ovšem nemluvili jen tak obecně, rovnou si představíme pár kandidátů na titul. Prozatím samozřejmě ještě v krycím hávu, neboť vývoj je stále v plném proudu. I přes značnou kamufláž je však nad slunce jasné, že minimálně po stránce vizuální dostaneme pořádné nabuzení testosteronu.
Citroën C3 WRC
Francouzská automobilka se se svým speciálem již pochlubila před několika měsíci, nyní si ale na C3 WRC můžeme posvítit znovu. K dispozici je totiž o trochu více informací. 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec bude produkovat 380 koní, hmotnost vozu se povedlo zredukovat o 25 kilogramů, jeho šířka narostla o 55 mm. Navíc nechybí rozměrné zadní křídlo, difuzor či střešní sání.
Technický šéf značky Laurent Fregosi prozradil, jaké změny lze očekávat mezi nastavením na asfalt a šotolinu. „Největším rozdílem je zavěšení. Použili jsme lehčí komponenty, díky kterým jsem mohli snížit světlou výšku. Tato kinematika je navíc adaptována na použití 18palcových kol. S jejich příchodem bylo přitom možné zvětšit brzdy a použití vodou chlazené třmeny.“
„Po aerodynamické stránce jsme mohli adaptovat nižší splitter čelního nárazníku určeného speciálně pro asfalt,“ dodává Fregosi. Přitom zmiňuje ještě tužší pružiny, stabilizátory či jiný diferenciál. Veškeré tyto změny by přitom značka chtěla zohlednit již od prvních kilometrů v rámci Rallye Monte-Carlo, jež startuje 16. ledna 2017.




Toyota Yaris WRC
Také japonská automobilka vstupuje do závěrečné fáze testů, přičemž vůbec poprvé vyjela s novým Yarisem WRC v květnu ve finské Puuppole. Od té doby tým zvládl více než 5 000 kilometrů. Jeho šéf, slavný závodník Tommi Mäkinen, prozradil, že stáj již zapojila do hry druhý soutěžní speciál, díky kterému bude připravena na veškeré nástrahy počasí i povrchy, se kterými se v příštím roce setká.
„Důvod, proč jsme do vývojového programu zařadili i druhý vůz, je, že chceme tým rozdělit na dvě části. První bude pracovat ve Finsku, kde se hodlá soustředit na spolehlivost a vytrvalost vozu, přičemž program bude zaměřen na motor a převodovku. Druhý tým si pro změnu podá podvozek a operovat bude ve Španělsku a Portugalsku,“ dodává technický šéf stáje Tom Fowler.
Seznam testovacích pilotů aktuálně zahrnuje Juho Hanninena, Jarkko Nikaru a nepřekvapivě i šéfa týmu. „Nemohl jsem odolat, takže jsem byl prvním, kdo se do vozu nasoukal,“ dodává Mäkinen. „Byl to skvělý pocit, stejně jako byla zábava vůz řídit. Jsme navíc šťastlivci, neboť můžeme využít znalostí Juho Hanninena a Jarkko Nikary. Ostatní řidiči pak řady týmu rozšíří velmi rychle.“
Všeobecně se přitom spekuluje hlavně o bývalém továrním pilotu Fordu Mikko Hirvonenovi. Prozatím však nebyl potvrzen. Stejně tak Toyota tají také další parametry, nicméně ty výkonnostní či hmotnostní se od výše zmiňovaného Citroënu příliš lišit nebudou. Zvláště když kupříkladu minimální hmotnost je dána pravidly FIA.
VW Polo R WRC
Příliš sdílný momentálně není ani Volkswagen, který se momentálně věnuje testům ve finské Jämsë. Lídrem vývojového týmu je Marcus Grönholm, který se připojil k Sébastienu Ogierovi, Jari-Matti Latvalovi a Andreasi Mikkelsenovi. Latvala, který finskou rallye vyhrál v letech 2010, 2014 a 2015, si zážitky zpoza volantu pochvaloval: „Byl to test, který mi plně vyhovoval. Podmínky byly ideální a my jsme připraveni na řadu skoků, jež na nás čekají.“
Nic dalšího ovšem již automobilka, ani jeden z jejich testovacích jezdců, prozradili. My tak již jen závěrem zmíníme, že Polo R WRC vypadá ve srovnání se speciály od Citroënu a Toyoty poměrně umírněně. Vše ale do značné míry ovlivňuje kamufláž, bez ní a v kombinaci s válečnými barvami značky může být vše jinak. Na slavnostní odhalení vizáže i technických parametrů bude ovšem třeba ještě chvíli vyčkat.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Porsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
před hodinouNový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321