Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stroje WRC 2017 jsou agresivnější, silnější i hlasitější. Podívejte se na ně v akci
26.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Světový šampionát v rallye uposlechl požadavků fanoušků. Speciály jako Citroën C3, Toyota Yaris či VW Polo R tak doznaly nemalých změn.
Svět motorsportu se v příštím roce docela změní, což platí jak o Formuli 1, tak o světovém šampionátu v rallye. Zatímco u bývalé královské disciplíny si nejsme jisti, zda konečně bude v televizi nač koukat, WRC nejspíše bude o dost větším lákadlem než dnes. Šéf šampionátu Oliver Ciesla sdělil, že v roce 2014 došlo k rozsáhlému průzkumu mezi fanoušky, kdy bylo zjištěno, že diváci si přejí agresivněji stylizované, výkonnější a hlasitější vozy blížící se monstrům skupiny B.
Vedení seriálu WRC na základě těchto požadavků zasedlo ke kulatému stolu se zástupci FIA a týmů, a byla dohodnuta změna pravidel, kterou jsme nedávno probírali. Zejména v oblasti aerodynamiky dostaly stáje více svobody, což vyústí i v mnohem pestřejší startovní pole. Navíc nové regule přilákaly více automobilek, od příštího roku se bude šampionátu účastnit pět z deseti největších výrobců (Citroën, Ford, Hyundai, Toyota a Volkswagen).
Těmito značkami to navíc nemusí skončit, neboť podle Ciesly již probíhají jednání s dalšími automobilkami. „Uvědomují si, že sport jde mílovými kroky kupředu a že WRC jim dává skvělou příležitost, jak ukázat výkon a kvality jejich speciálů založených na produkčních vozech. Navíc v prostředí, které je sledováno médii z celého světa od ledna do listopadu.“
Je evidentní, že se skutečně máme nač těšit. Abychom ovšem nemluvili jen tak obecně, rovnou si představíme pár kandidátů na titul. Prozatím samozřejmě ještě v krycím hávu, neboť vývoj je stále v plném proudu. I přes značnou kamufláž je však nad slunce jasné, že minimálně po stránce vizuální dostaneme pořádné nabuzení testosteronu.
Citroën C3 WRC
Francouzská automobilka se se svým speciálem již pochlubila před několika měsíci, nyní si ale na C3 WRC můžeme posvítit znovu. K dispozici je totiž o trochu více informací. 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec bude produkovat 380 koní, hmotnost vozu se povedlo zredukovat o 25 kilogramů, jeho šířka narostla o 55 mm. Navíc nechybí rozměrné zadní křídlo, difuzor či střešní sání.
Technický šéf značky Laurent Fregosi prozradil, jaké změny lze očekávat mezi nastavením na asfalt a šotolinu. „Největším rozdílem je zavěšení. Použili jsme lehčí komponenty, díky kterým jsem mohli snížit světlou výšku. Tato kinematika je navíc adaptována na použití 18palcových kol. S jejich příchodem bylo přitom možné zvětšit brzdy a použití vodou chlazené třmeny.“
„Po aerodynamické stránce jsme mohli adaptovat nižší splitter čelního nárazníku určeného speciálně pro asfalt,“ dodává Fregosi. Přitom zmiňuje ještě tužší pružiny, stabilizátory či jiný diferenciál. Veškeré tyto změny by přitom značka chtěla zohlednit již od prvních kilometrů v rámci Rallye Monte-Carlo, jež startuje 16. ledna 2017.




Toyota Yaris WRC
Také japonská automobilka vstupuje do závěrečné fáze testů, přičemž vůbec poprvé vyjela s novým Yarisem WRC v květnu ve finské Puuppole. Od té doby tým zvládl více než 5 000 kilometrů. Jeho šéf, slavný závodník Tommi Mäkinen, prozradil, že stáj již zapojila do hry druhý soutěžní speciál, díky kterému bude připravena na veškeré nástrahy počasí i povrchy, se kterými se v příštím roce setká.
„Důvod, proč jsme do vývojového programu zařadili i druhý vůz, je, že chceme tým rozdělit na dvě části. První bude pracovat ve Finsku, kde se hodlá soustředit na spolehlivost a vytrvalost vozu, přičemž program bude zaměřen na motor a převodovku. Druhý tým si pro změnu podá podvozek a operovat bude ve Španělsku a Portugalsku,“ dodává technický šéf stáje Tom Fowler.
Seznam testovacích pilotů aktuálně zahrnuje Juho Hanninena, Jarkko Nikaru a nepřekvapivě i šéfa týmu. „Nemohl jsem odolat, takže jsem byl prvním, kdo se do vozu nasoukal,“ dodává Mäkinen. „Byl to skvělý pocit, stejně jako byla zábava vůz řídit. Jsme navíc šťastlivci, neboť můžeme využít znalostí Juho Hanninena a Jarkko Nikary. Ostatní řidiči pak řady týmu rozšíří velmi rychle.“
Všeobecně se přitom spekuluje hlavně o bývalém továrním pilotu Fordu Mikko Hirvonenovi. Prozatím však nebyl potvrzen. Stejně tak Toyota tají také další parametry, nicméně ty výkonnostní či hmotnostní se od výše zmiňovaného Citroënu příliš lišit nebudou. Zvláště když kupříkladu minimální hmotnost je dána pravidly FIA.
VW Polo R WRC
Příliš sdílný momentálně není ani Volkswagen, který se momentálně věnuje testům ve finské Jämsë. Lídrem vývojového týmu je Marcus Grönholm, který se připojil k Sébastienu Ogierovi, Jari-Matti Latvalovi a Andreasi Mikkelsenovi. Latvala, který finskou rallye vyhrál v letech 2010, 2014 a 2015, si zážitky zpoza volantu pochvaloval: „Byl to test, který mi plně vyhovoval. Podmínky byly ideální a my jsme připraveni na řadu skoků, jež na nás čekají.“
Nic dalšího ovšem již automobilka, ani jeden z jejich testovacích jezdců, prozradili. My tak již jen závěrem zmíníme, že Polo R WRC vypadá ve srovnání se speciály od Citroënu a Toyoty poměrně umírněně. Vše ale do značné míry ovlivňuje kamufláž, bez ní a v kombinaci s válečnými barvami značky může být vše jinak. Na slavnostní odhalení vizáže i technických parametrů bude ovšem třeba ještě chvíli vyčkat.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nejčtenější články
Sbohem, Audi. Němci po příšerném roce dostali geniální nápad: Zachrání se „výrazným zdražením” svých aut
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025VW ukázal víc ze svého nového nejlevnějšího modelu ID. Prý bude „vysoce kvalitní”, přesně to z těchto aut čiší
15.2.2025
Živá témata na fóru
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.17. 21:04 - Předseda
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB