Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis skutečně rozjel ohlášené propouštění, 1 100 padáků ve Warrenu je ale jen první kolo
15.10.2024 | Petr Prokopec
Stellantis na tom není dobře a svou ekonomickou bilanci se snaží vylepšit, jak se jen dá. Mezi ohlášenými kroky vedoucími k nápravě slíbil i pročištění řad zaměstnanců. A přesně to nyní začal dělat, nikoli v malém.
Málokterá automobilka se dnes může chlubit tím, že je ve skvělé ekonomické kondici. Jen s několika málo výjimkami všechny vsadily na nechtěná elektrická auta, do kterých nasypaly ohromné peníze a dnes se jich dokáží zbavovat pouze za cenu vysokých ztrát na každém prodaném kusu. A vzhledem k vidině nutnosti jich takto prodávat stále víc, k čemuž se v uplynulých letech s nadšením hlásily, nevidí nic dobrého ani před sebou.
Jednou z takových automobilek je churavějící koncern Stellantis, který již v srpnu oznámil, že jeho situace je tak špatná, že bude muset přistoupit k masovému propouštění. Nyní k takovému kroku skutečně došlo, a to krátce poté, kdy byly kufry sbaleny nejvyššímu vedení včetně Carlose Tavarese. Zrovna on si ale na reálný odchod ještě chvíli počká, to 1 100 lidí pracujících v továrně ve Warrenu v Michiganu odejde hned.
Mluvčí koncernu navíc pro NPR uvedl, že redukce pracovních sil tím ani zdaleka nekončí, očekávat máme ještě několik kol rozdávání padáků. Důvodem není jen propad zisku Stellantisu v prvním pololetí o 48 procent oproti stejnému období loňského roku, ale také vysoké skladové zásoby, díky kterým je výroba mnohých aut soustavně pozastavována. Třeba na počátku června měly značky Jeep a Ram k dispozici dvojnásobek aut ve srovnání s průměrem branže, přičemž třeba Grand Wagoneer by prodejcům aktuálně vydržel na 428 dní, tedy na déle než rok.
Jeep přitom problémy s odbytem neměl prakticky nikdy, vnímán je ostatně pomalu jako národní poklad. Jenže koncern Stellantis nainvestoval až příliš mnoho peněz do elektromobility, s jejíž pomocí chce vzkřísit celou řadu upadajících značek, které by raději měl poslat na věčnost. To se propsalo do cen spalovacích modelů, jak ostatně poukazuje Jessica Caldwell z Edmunds. Podle ní koncern v posledních letech zkouší z automobilek, které byly vnímány jako dostupné, udělat výrobce luxusních, a tedy mnohem dražších aut.
Něco takového ale zkrátka nefunguje nikdy, lidem zvyklým snídat rohlík za 3 koruny náhle nevnutíte croissant za 40 Kč. „Jeep je základní americkou značkou, tedy takovou, jejíž vozy jsou vnímány jako robustní, zvládají vše a dostanou se všude. Nyní jsou ale velmi drahé. Je s nimi spojeno nemalé pozlátko, pročež to vypadá, že někdo zcela ztratil přehled o tom, jak na tom lidé aktuálně jsou,“ uvádí Caldwell k tomu, že třeba Wrangler generace JL dnes stojí o zhruba 160 tisíc korun víc než před sedmi lety provedení JK.
Automobilka tak sice nově mluví o nevídaných slevách, jenže to ji ve finále maximálně tak pomůže zredukovat ony velké skladové zásoby. Pokud se ale chce odrazit ode dna směrem ke slunci, je zapotřebí především změna směřování. Zatím se v automobilovém světě nenašel nikdo, kdo by po vzoru Toyoty bouchnul do stolu a řekl, že raději zaplatí pokuty za neplnění emisních cílů, než aby dál vyhazoval peníze za nechtěné elektromobily. Jinou schůdnou cestu v současné době nevidíme, sázka na elektrická auta je pořád stejně ošidnou sázkou na příliš vzdálenou budoucnost.
U Stellantisu si po nejvyšším vedení balí kufry i 1 100 lidí ve Warrenu v Michiganu. Jde ale jen o první kolo, další budou následovat. Foto: Stellantis
Zdroj: NPR
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
včera - To aby zastřela, jak nevzhledná je? Kia hned po premiéře své poslední novinky odhalila i její rozsáhlé příslušenství
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 07:59 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 07:54 - jerry
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien
- BMW Divize 10.31. 17:14 - pavproch
- Kudy do Dolomit 10.31. 13:28 - plutocannonball