Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SSC Ultimate Aero XT: rozlučková verze s vnitřnostmi Tuatary
4.8.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Svého času nejrychlejší auto planety se s matičkou Zemí brzy rozloučí. Udělá to ale ve velkém stylu - špičkovou edicí XT s 1 318 koňmi výkonu.
V druhé polovině minulé dekády svět žasl nad dynamikou dnes už vyprodaného Bugatti Veyron. Dosahovalo v přímce rychlosti až 407 km/h, jenže pak přišel Jerod Shelby (neplést s Carollem Shelbym) a ve své společnosti Shelby Supercars stvořil model Ultimate Aero. Cíl byl jediný - vzít Veyron na vidle a zaznamenat ještě lepší rekord v dosažení maximální rychlosti. A to se také podařilo - od roku 2007 svítilo v Guinnessově knize rekordů jako nejrychlejší auto planety Shelby Supercars Ultimate Aero se zápisem 410 km/h. Možná jich nedosahovalo s takovou noblesou jako Veyon, ale na to už se historie ptát nebude.
Umínění Němci (snad netřeba říkat, komu patří slavná francouzská značka) se ale s úspěchem americké manufaktury nehodlali smířit a přišli s Veyronem Super Sport, který si rekordní zápis vzal o pár let později zpět. Jeho 431 km/h je další úchvatná meta, ale ani před ní nehodlají Shelby a spol. kapitulovat. Krátce poté oznámili, že Veyron bude brzy zase druhý a začali pracovat na modelu, který byl loni podrobně představen jako Tuatara. S třinácti stovkami koní má pokořit metu 444 km/h, zatím je ale stále na cestě k aspoň omezené sériové výrobě. Přesto má nově SSC, jak si mezitím firma Shelby Supercars začala říkat, v zásobě něco, co by mohlo opravdu náročné řidiče (nebo letce?) oslovit - vůz si říká Ultimate Aero XT a míří za jediným, nabídnout více než Veyron Super Sport ještě před příchodem Tuatary.
Je to vlastně taková rozlučková edice. Vyrobeno bude pouze pět aut tohoto jména a vyznačovat se nebudou jen drobnými úpravami. Dostanou totiž motor z chystané Tuatary, který by měl na silnici vytvořit něco, co naznačují i přiložené oficiální obrázky Aera XT - tornádo.
Pohonnou jednotkou je tedy dvakrát přeplňovaný hliníkový vidlicový osmiválec vlastní výroby, který i přes objem 6 942 cm3 váží pouhých 194 kilogramů. Vyprodukovat má o něco skromnějších 1 318 koní při 6 800 ot./min a točivý moment blížící se ve stejných otáčkách až 1 400 newtonmetrům. Červené pole otáček začíná až na hodnotě 9 200 a o přenos této supersíly na silnici se postarají pouze zadní kola ve spolupráci se sedmistupňovou automatickou převodovkou se dvěma spojkami. To všechno je z Tuatary a pochází z ní i systém brzd a chlazení motoru, pochopitelně.
Hmotnost auta přitom zůstává u ledu - Ultimate Aero XT váží jen 1 270 kilogramů, a to v kombinaci s výkonem přes 1 300 koní znamená skutečný masakr. Na stovku má vůz zrychlit za 2,6 sekundy, tady jde ale o maximální rychlost. A již „stařičké” Ultimate Aero má ve verzi XT zvládnout jet až 439 km/h - více než nejrychlejší Veyron, ale méně než chystaná Tuatara.
Zní to jako z pohádky, ale lidé od SSC už jednou dokázali, že nejsou jen lidovými vyprávěči. Aero XT by mělo být k mání již během následujících měsíců, ještě před příchodem na trh. Cenu zatím neznáme, hádat cifru kolem milionu dolarů ale asi nebude nemístné.



S fotkami si u SSC moc nevyhráli, snad o to více pozornosti věnovali samotnému autu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 9 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 11 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva