Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SRT Viper 2013: nová generace Zmije kompletně odhalena
4.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+video) Dlouho očekávaná nová Zmije je tu. Opouští jméno Dodge i Chrysler, svým pojetím ale zůstává věrná tradicím značky Viper.
Ať se budou všechny automobilky snažit sebevíc, letošní New York International Auto Show bude zřejmě patřit nové generaci Viperu. Jeho podobu koncern Fiat-Chrysler intenzivně tutlal, nakonec to ale nevyšlo a vůz byl pár hodin předtím, než z něj byla oficiálně stažena plachta, odhalen záběry z prvního oficiálního videa a nakonec i uniklou oficiální fotkou, kterou jsme vám v duchu našich tradic nabídli jako první na světě.
Postupné demaskování muskulaturního SRT Viper ovšem začalo už na přelomu února a března, když snahu o důsledné utajení zmařil výrobce hraček Mattel. Jak asi víte, jeho divize Hot Wheels produkující automobilové modely neustřežila katalog novinek na rok 2012 obsahující také obrázek Viperu. Navíc brzy byla venku rovněž fotografie „fyzického“ autíčka, které z důvodu značného zmenšení sice postrádalo podrobnější detaily, nicméně mnohé také naznačilo.
Třeba to, že Chrysler ponechal svému supersportu původní proporce s mimořádně dlouhou kapotou a nechybí ani další známé stylistické prvky - kupříkladu dozadu posunutá dvoumístná kabina, výrazné otvory odvětrávání motoru v předních blatnících nebo vztyčená zadní odtrhová hrana. Dnešní noční fotografie „vyrobené“ z propagačního videa automobilky všechny tyto prvky potvrdily a učinily tak oficiální premiéru o něco méně překvapivou.
Nejvyšší šéf sportovní divize Street and Racing Technology a viceprezident odpovědný za design vozů značky Chrysler - Ralph Gilles - loni na jedné konferenci řekl o novém Viperu, že byl inspirován „nahou ženou na pláži“. Asi by to chtělo hodně fantazie hledat za jeho slovy něco konkrétního, každopádně delikátnost křivkám upřít nejde.
Jsou vlastně až neuvěřitelně podobné předchůdci. Široké boky, nasávání v přední kapotě, dvojitě vyboulená střecha nebo klasický "kříž" Dodge v masce chladiče (zde černý), to všechno jsou prvky, které obdivovatelé Viperu důvěrně znají. Poněkud jinak vypadají přední i zadní světla. Mají kompaktnější rozměry a vzadu nechybí oblíbené trubice s LED.
Kabina auta je podle Chrysleru významně komfortnější a zákazník bude mít možnost objednat si spoustu různých typů čalounění, včetně kůží potažené palubní desky, světlé i jinak barevné materiály a podobné libůstky, které v předchozím Viperu nebyly k vidění. Součástí standardní výbavy je teď stabilizace, tempomat, adaptivní přístrojový panel, startování pomocí tlačítka ale také poněkud otravné šipky pobízející k řazení.
Je příjemné vědět, že i v dnešní době, kterou budou učebnice automobilové historie jednou popisovat jako „doba dowsizingu”, existují ostrůvky jistoty jménem „objem ničím nenahradíš”. Ano, Viper se opět spoléhá na gigantický atmosféricky motor, který navzdory módním a ekologickým trendům zůstal na svém objemu.
Vidlicový celohliníkový desetiválec (jehož prapůvodní základ má vzdálené vazby na agregáty nákladních aut) má pořád 8,4 litru. Výkon se vyšplhal na 649 koní při 6 150 ot./min. a nejvyšší točivý moment činí 813 newtonmetrů při 4 950 ot./min. Oproti minulé generaci se podařilo snížit hmotnost samotného agregátu o více než 11 kg použitím kompozitového nasávání, kovaných pístů a hliníkového setrvačníku.
Americký plaz se asi nemůže postavit evropským rivalům jako je Ferrari F12 Berlinetta nebo Lamborghini Aventador, ale podle zákulisních informací má mít SRT spadeno především na svého největšího domácího konkurenta - Chevrolet Corvette ZR1 s výkonem téměř identických 647 koňských sil a Mustang Shelby GT500.
Masivní pohonná jednotka uložená vpředu podélně za přední nápravou posílá sílu na tradiční šestistupňovou manuální převodovku (Tremec TR6060), a pokud nám je známo, tak to i zůstane. Žádné dvouspojkové nebo jiné automaty zde nemají místo. Místo toho tu je ale zkrácené řazení, těsněji poskládané převodové stupně, kratší finální převod v diferenciálu (3,55 vs. 3,07) a to kromě jiného ve výsledku znamená, že maximálka je záležitostí šestky a ne pátého převodového stupně.
Čas katapultáže z místa na 100 km/h Chrysler na úvod neprozradil, stejně tak ani maximální rychlost, ale máme alespoň údaje o hmotnosti. Díky masivnímu nasazení karbonu a hliníku v konstrukci karoserie se podařilo snížit hmotnost Viperu o 45 kg na 1 567 kg (414 k/t). To ovšem není všechno. S paketem Track bude možné srazit tuto hodnotu na 1 495 kg (434 k/t), přičemž suchá váha bez náplní činí pouze 1 425 kg.
O zpomalení této hmoty se starají čtyřpístkové kované třmeny Brembo použité na všech čtyřech kolech, přičemž identické jsou také všechny kotouče o průměru 355 mm a šířce 32 mm.
Automobilka prozradila, že hned od začátku nabídne dvě verze - SRT Viper a SRT Viper GTS. Druhý ze zmiňovaných vozů dostane třeba adaptivní tlumiče Bilstein DampTronic Select nebo částečné elektricky ovládané sedačky. Mimochodem, ty stojí opravdu za to. Jedná se o laminátovo-kevlarové závodní skořepiny značky Sabelt, které se také významně postaraly o redukci hmotnosti, ale také více pohodlí. Sedí o 20 mm níž, zvednout je můžete o 40 mm a podélný posun byl prodloužen o 90 mm, takže do vozu se snadněji nasouká i vyšší řidič.
Do prodejů se nový Viper dostane ke konci letošního roku za zatím neznámou cenu, spekuluje se ale o cifře okolo 95 tisíc dolarů. Než se tak stane o Zmiji jistě ještě párkrát uslyšíme, třeba v souvislosti s dynamickými parametry, která nás pochopitelně velmi zajímají.
Kompletní galerie oficiálních snímků SRT Viper 2013
Chrysler hned na úvod představil kromě sériového vozu také jeho závodní verzi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025 - Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus