Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnejte si nové BMW 1 s tím starým. Nejvíc ale zaskočí podobnost s Kiou, která dřív BMW sama kopírovala
7.6.2024 | Petr Prokopec
Jde o bumerangový efekt svého druhu, když automobilka, jejíž vozy se staly zdrojem inspirace pro jednoho z konkurentů, nakonec sama postaví auto podobné tomu, které onen soupeř z původního zdroje vykřesal.
Když jsem dával dohromady představení nového BMW řady 1, přišly mi tvary mnichovského hatchbacku až překvapivě důvěrně známé. Stály za tím hlavně čelní partie, neboť automobilka pouze v případě designového základu přišla s tradičními ledvinkami rozdělenými napůl. Stačí však zvolit provedení M135 xDrive či osadit verze 118d, 120d a 120 paketem M Sport a rázem chromovaná prostřední linka „bere kramle“.
Co vám vůz v té chvíli připomíná? Bude to bez odměny, je hodně podobná Ceedu třetí generace od Kie, jak si všimli i kolegové z Carscoops. Nejde jenom o masku, ale i ztvárnění a umístění světel, vzájemná pozice těchto prvků, některé další nápady na přídi... Uvážíme-li, že to kdysi byla Kia, která byla osočována z toho, že BMW svou „piškotovou” maskou a dalšími prvky kopíruje, je docela absurdní, že nyní BMW - ať už vědomě nebo ne - napodobuje to, co nakonec u Kie dali dohromady. A snad stvořili i něco hezčího než přímo BMW.
Ve srovnání s Korejci totiž Němci sáhli po ošklivější verzi čelní masky, jejíž střed osadili lesklým černým plastem, za kterým se skrývají senzory asistenčních systémů. Jeho strany pak „zdobí” vertikální i zešikmené lamely, zatímco do centrálního otvoru předního nárazníku se nastěhovaly horizontální. Rázem zde tak máme jednu z nejpřeplácanějších přídí současnosti, která vedle nadčasově elegantního Korejce působí jako pěst na oko. I když tedy ledvinky oproti minulosti doznaly zmenšení, rozpačité dojmy to nespraví.
V tomto ohledu lze vzpomenout na předchůdce, který sice působil otyle, ovšem stále působil z dálky, z blízka i z jakéhokoliv úhlu jako pravověrné BMW. Čtvrtá generace je ale hlavně při pohledu z boku zcela zaměnitelná s jakýmkoli hatchbackem, ať už budeme pokračovat ve srovnání se zmiňovanou Kiou nebo třeba s Fordem Focus. Asi nejuspokojivější je tak pohled na záď, která je jediná originální. A lze říct, že jde jednoznačně o posun směrem k lepšímu oproti třetí generaci.
Co se týče interiéru, zde platí, že v jednoduchosti je síla. Jenže na toto téma najela řada 1 již v roce 2019. U novinky se uklízelo v ještě větší míře, to je však možná i na škodu. Nejen proto, že ovládání některých funkcí bude mnohem složitější, byť otočný ovladač systému iDrive ještě zůstal zachován, ale i z toho důvodu, že řada 1 nyní působí neosobitým dojmem. Jde samozřejmě jen o náš názor, ale když se podíváte na snímky níže, jistě budete souhlasit s tím, že třetí generace působí hřejivěji. A dnes už vlastně stará Kia Ceed ještě víc.
I když ale budete zvedat ruku pro mnichovskou novinku, stále je tu jedna klíčová piha na kráse. Jak asi tušíte, řeč bude o cenách, které ostatně nejsou lidové ani dnes. Ve srovnání s novinkou ale BMW 118i startující na 760 500 Kč ještě bylo levné, stejně jako verze 118d, za kterou bylo třeba dát 873 600 Kč. Slabší diesel je ale u generace čtvrté k dispozici od 38 200 Eur, tedy od zhruba 941 tisíc korun. To je opravdu razantní let směrem vzhůru.
Benzinový základ, tedy BMW 120, lze pořídit od 37 900 Eur (asi 933 tisíc Kč), ani v tomto případě nelze hovořit o láci. Navíc je třeba dodat, že nová generace již nedisponuje čtyřválcovým motorem, nýbrž tříválcovým. To pak sice má mild-hybridní podporu, bez ní by se ale řada lidí jistě obešla. Zvláště když 48voltová baterie ubírá část zavazadelníku, pod jehož podlahu byla nainstalována. Nemají ji pouze verze 118d a M135, kdy druhá zmíněná startuje na 56 200 Eur (cca 1 384 000 Kč).
Zbývá už jen dodat, že za BMW 120d dáte minimálně 40 500 Eur (asi 997 tisíc Kč). Veškeré částky jsou navíc spojené s německým trhem, kde se platí 19procentní daň z přidané hodnoty. U nás tedy dost možná nová jedničková řada zamíří ještě o chlup výš. To ale může autu připomínajícímu dekádu starou Kiu nadělat nemalé problémy. Zvláště když v roce 2017 jste za stejné peníze, jaké dnes dáte za M135, měli BMW 520d. Tedy sice méně výkonný, ovšem o dvě třídy větší, prestižnější vůz a z hlediska tradic bavorské automobilky i nesrovnatelně pravověrnější vůz.
Která řada 1 se vám líbí více, ta dosluhující, nebo nová? Foto: BMW
Bez ohledu na váš názor si můžeme říci, že novinka vizuálně hodně připomíná Kiu Ceed, která kdysi chtěla být vnímána právě jako BMW. Jak absurdní. Foto: Kia
Inspirace: Carscoops, Zdroj: BMW
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
24.11.2024 - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
24.11.2024 - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
24.11.2024 - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024 - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch