Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnejte si nové BMW 1 s tím starým. Nejvíc ale zaskočí podobnost s Kiou, která dřív BMW sama kopírovala
7.6.2024 | Petr Prokopec
Jde o bumerangový efekt svého druhu, když automobilka, jejíž vozy se staly zdrojem inspirace pro jednoho z konkurentů, nakonec sama postaví auto podobné tomu, které onen soupeř z původního zdroje vykřesal.
Když jsem dával dohromady představení nového BMW řady 1, přišly mi tvary mnichovského hatchbacku až překvapivě důvěrně známé. Stály za tím hlavně čelní partie, neboť automobilka pouze v případě designového základu přišla s tradičními ledvinkami rozdělenými napůl. Stačí však zvolit provedení M135 xDrive či osadit verze 118d, 120d a 120 paketem M Sport a rázem chromovaná prostřední linka „bere kramle“.
Co vám vůz v té chvíli připomíná? Bude to bez odměny, je hodně podobná Ceedu třetí generace od Kie, jak si všimli i kolegové z Carscoops. Nejde jenom o masku, ale i ztvárnění a umístění světel, vzájemná pozice těchto prvků, některé další nápady na přídi... Uvážíme-li, že to kdysi byla Kia, která byla osočována z toho, že BMW svou „piškotovou” maskou a dalšími prvky kopíruje, je docela absurdní, že nyní BMW - ať už vědomě nebo ne - napodobuje to, co nakonec u Kie dali dohromady. A snad stvořili i něco hezčího než přímo BMW.
Ve srovnání s Korejci totiž Němci sáhli po ošklivější verzi čelní masky, jejíž střed osadili lesklým černým plastem, za kterým se skrývají senzory asistenčních systémů. Jeho strany pak „zdobí” vertikální i zešikmené lamely, zatímco do centrálního otvoru předního nárazníku se nastěhovaly horizontální. Rázem zde tak máme jednu z nejpřeplácanějších přídí současnosti, která vedle nadčasově elegantního Korejce působí jako pěst na oko. I když tedy ledvinky oproti minulosti doznaly zmenšení, rozpačité dojmy to nespraví.
V tomto ohledu lze vzpomenout na předchůdce, který sice působil otyle, ovšem stále působil z dálky, z blízka i z jakéhokoliv úhlu jako pravověrné BMW. Čtvrtá generace je ale hlavně při pohledu z boku zcela zaměnitelná s jakýmkoli hatchbackem, ať už budeme pokračovat ve srovnání se zmiňovanou Kiou nebo třeba s Fordem Focus. Asi nejuspokojivější je tak pohled na záď, která je jediná originální. A lze říct, že jde jednoznačně o posun směrem k lepšímu oproti třetí generaci.
Co se týče interiéru, zde platí, že v jednoduchosti je síla. Jenže na toto téma najela řada 1 již v roce 2019. U novinky se uklízelo v ještě větší míře, to je však možná i na škodu. Nejen proto, že ovládání některých funkcí bude mnohem složitější, byť otočný ovladač systému iDrive ještě zůstal zachován, ale i z toho důvodu, že řada 1 nyní působí neosobitým dojmem. Jde samozřejmě jen o náš názor, ale když se podíváte na snímky níže, jistě budete souhlasit s tím, že třetí generace působí hřejivěji. A dnes už vlastně stará Kia Ceed ještě víc.
I když ale budete zvedat ruku pro mnichovskou novinku, stále je tu jedna klíčová piha na kráse. Jak asi tušíte, řeč bude o cenách, které ostatně nejsou lidové ani dnes. Ve srovnání s novinkou ale BMW 118i startující na 760 500 Kč ještě bylo levné, stejně jako verze 118d, za kterou bylo třeba dát 873 600 Kč. Slabší diesel je ale u generace čtvrté k dispozici od 38 200 Eur, tedy od zhruba 941 tisíc korun. To je opravdu razantní let směrem vzhůru.
Benzinový základ, tedy BMW 120, lze pořídit od 37 900 Eur (asi 933 tisíc Kč), ani v tomto případě nelze hovořit o láci. Navíc je třeba dodat, že nová generace již nedisponuje čtyřválcovým motorem, nýbrž tříválcovým. To pak sice má mild-hybridní podporu, bez ní by se ale řada lidí jistě obešla. Zvláště když 48voltová baterie ubírá část zavazadelníku, pod jehož podlahu byla nainstalována. Nemají ji pouze verze 118d a M135, kdy druhá zmíněná startuje na 56 200 Eur (cca 1 384 000 Kč).
Zbývá už jen dodat, že za BMW 120d dáte minimálně 40 500 Eur (asi 997 tisíc Kč). Veškeré částky jsou navíc spojené s německým trhem, kde se platí 19procentní daň z přidané hodnoty. U nás tedy dost možná nová jedničková řada zamíří ještě o chlup výš. To ale může autu připomínajícímu dekádu starou Kiu nadělat nemalé problémy. Zvláště když v roce 2017 jste za stejné peníze, jaké dnes dáte za M135, měli BMW 520d. Tedy sice méně výkonný, ovšem o dvě třídy větší, prestižnější vůz a z hlediska tradic bavorské automobilky i nesrovnatelně pravověrnější vůz.
Která řada 1 se vám líbí více, ta dosluhující, nebo nová? Foto: BMW
Bez ohledu na váš názor si můžeme říci, že novinka vizuálně hodně připomíná Kiu Ceed, která kdysi chtěla být vnímána právě jako BMW. Jak absurdní. Foto: Kia
Inspirace: Carscoops, Zdroj: BMW
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 2 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 3 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva