Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí

Pokud si odmyslíte všechny ty futuristické cetky, ve Frankfurtu se před publikum postaví další generace Smartu ForTwo. Zatím si říká Forvision.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí

1.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud si odmyslíte všechny ty futuristické cetky, ve Frankfurtu se před publikum postaví další generace Smartu ForTwo. Zatím si říká Forvision.

Ačkoli způsob ztvárnění koncepční studie musí být takový, aby „lovil“ pohledy návštěvníků výstavy (všimněte si hexagonálních okének na střeše, sedadel jak z Vesmírné Odysey nebo volantu ve stylu seriálu Knight Rider), ve skutečnosti je mnohem zajímavější to, co vidět nelze. A to jsou různé struktury a moderní materiály. Spoluautorem malého Smartu se stala společnost BASF, což je podle tvrzení Daimleru „největší světový dodavatel chemických látek a materiálů pro automobilový průmysl“. A co společně vymysleli?

Tak třeba plastová kola vyztužená vlákny z nespecifikovaného materiálu. Smart říká, že jsou již v této chvíli připravena pro sériovou výrobu, a tudíž musí mít trvalé provozní vlastnosti jako dynamickou pevnost, houževnatost, ale též chemickou odolnost vůči vnějším vlivům. Pokud by mělo jít o alternativu se stejnými charakteristikami jako dnešní kola z hliníku, asi by byla jejich vhodnost a výhodnost diskutabilní, ale Smart dodává, že na každém z nich ušetří tři kilogramy neodpružené hmoty.

Hmotnost se ale nesnižovala pouze tam. Například k tuhé schránce zajišťující bezpečnost posádky při srážce nazvané opět Tridion jsou připevněny dveře vyrobené z uhlíkových vláken a vyztužené epoxidovou pryskyřicí, přičemž každé jsou o 50 procent lehčí než srovnatelné ocelové nebo o 30 procent oproti hliníkovým. V normální řeči takovému kompozitu říkáme karbon, obvykle má černou barvu (což nemusí) a automobilky se jím s oblibou chlubí. Tady ale není moc vidět. Proč?

Konstruktéři Smartu pro to mají prozaický důvod - chtěli omezit energetickou náročnost ventilace a klimatizace a tak použili speciální bílý lak s mikroskopickými částečkami skla a obsahující pigmenty, které napomáhají odrážet sluneční světlo. Povrch má být natolik účinný, že by měl i v případě použití tmavších odstínů laku snížit teplotu panelů o dvacet stupňů Celsia a v kabině o čtyři. Pokud jde o ten zvláštní třídimenzionální tvary s různými přelisy a integrovanými klikami, návrháři pouze chtěli dosáhnout vyšší pevnosti a odolnosti vůči nárazu. A aby se stejně hezky třpytila i kovová klec Tridion, byla nastříkána barvou s příměsí hliníkových „vloček“.

To ale není na téma „tepelného managementu” všechno. Pod panely karoserie byste našli izolační pěnu, která tady není pouze k utlumení zvuku, ale také přispívá k termoregulaci. Rovněž všechna skla dostala nový typ fólie zachytávající infračervené záření, přičemž BASF zdůrazňuje, že nemá metalický základ a tudíž nijak neomezuje rádiové vlny, GPS nebo Bluetooth.

Ještě jednou bychom se měli vrátit i ke střeše. Ta zvláštní hexagonální okénka totiž nejsou až tak samoúčelná jak vypadají. Smart říká, že jsou pod nimi revoluční transparentní solární články schopné vyrábět dostatek elektrické energie i ve špatných světelných podmínkách, aby dokázaly zásobovat energií multimediální systém a tři malé ventilátory ventilace. Ty jsou aktivní i v případě odstavení vozy a pomáhají potlačit přehřívání interiéru. A to není všechno. Hned pod nimi se nacházejí rovněž průsvitné tzv. OLED (organic light-emitting diodes), které „osvětlují kabinu bez oslňování”.

Neobvyklá řešení nebo spíše materiály jsou prakticky po celém voze. Třeba sedadla s plastovou kostrou jsou potažena takzvanou e-látkou, materiálem, který by mohl nahradit klasické vyhřívání sedadel. Látka je v těsnějším kontaktu s povrchem lidského těla a k absorbování tepla tak dochází mnohem účinněji i s nižšími nároky na energii.

Jak je asi zřejmé, tento automobil nedostal klasický spalovací motor. Mercedes-Benz spolupracuje při vývoji elektrických pohonů s aliancí Renault-Nissan a je proto pravděpodobné, že Forvision využívá platformu s pohonem zadních kol a techniku do výroby připravovaného Renaultu Twizy. Žádná konkrétní čísla prozatím nemáme, Smart ale tvrdí, že technologie využité při stavbě konceptu Forvision prodlouží dojezd asi o dvacet procent.


Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 1 - Smart Forvision 01Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 2 - Smart Forvision 02Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 3 - Smart Forvision 03Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 4 - Smart Forvision 04Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 5 - Smart Forvision 05Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 6 - Smart Forvision 06Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 7 - Smart Forvision 07Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 8 - Smart Forvision 08Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 9 - Smart Forvision 09Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 10 - Smart Forvision 10Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 11 - Smart Forvision 11Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 12 - Smart Forvision 12Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 13 - Smart Forvision 13Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 14 - Smart Forvision 14Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 15 - Smart Forvision 15Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 16 - Smart Forvision 16Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 17 - Smart Forvision 17Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 18 - Smart Forvision 18Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 19 - Smart Forvision 19Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 20 - Smart Forvision 20Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 21 - Smart Forvision 21Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí - 22 - Smart Forvision 22
Smart Forvision dává docela dobrou představu, jak bude vypadat příští ForTwo

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.