Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Smart Forvision: elektrizující lehkost bytí
1.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Pokud si odmyslíte všechny ty futuristické cetky, ve Frankfurtu se před publikum postaví další generace Smartu ForTwo. Zatím si říká Forvision.
Ačkoli způsob ztvárnění koncepční studie musí být takový, aby „lovil“ pohledy návštěvníků výstavy (všimněte si hexagonálních okének na střeše, sedadel jak z Vesmírné Odysey nebo volantu ve stylu seriálu Knight Rider), ve skutečnosti je mnohem zajímavější to, co vidět nelze. A to jsou různé struktury a moderní materiály. Spoluautorem malého Smartu se stala společnost BASF, což je podle tvrzení Daimleru „největší světový dodavatel chemických látek a materiálů pro automobilový průmysl“. A co společně vymysleli?
Tak třeba plastová kola vyztužená vlákny z nespecifikovaného materiálu. Smart říká, že jsou již v této chvíli připravena pro sériovou výrobu, a tudíž musí mít trvalé provozní vlastnosti jako dynamickou pevnost, houževnatost, ale též chemickou odolnost vůči vnějším vlivům. Pokud by mělo jít o alternativu se stejnými charakteristikami jako dnešní kola z hliníku, asi by byla jejich vhodnost a výhodnost diskutabilní, ale Smart dodává, že na každém z nich ušetří tři kilogramy neodpružené hmoty.
Hmotnost se ale nesnižovala pouze tam. Například k tuhé schránce zajišťující bezpečnost posádky při srážce nazvané opět Tridion jsou připevněny dveře vyrobené z uhlíkových vláken a vyztužené epoxidovou pryskyřicí, přičemž každé jsou o 50 procent lehčí než srovnatelné ocelové nebo o 30 procent oproti hliníkovým. V normální řeči takovému kompozitu říkáme karbon, obvykle má černou barvu (což nemusí) a automobilky se jím s oblibou chlubí. Tady ale není moc vidět. Proč?
Konstruktéři Smartu pro to mají prozaický důvod - chtěli omezit energetickou náročnost ventilace a klimatizace a tak použili speciální bílý lak s mikroskopickými částečkami skla a obsahující pigmenty, které napomáhají odrážet sluneční světlo. Povrch má být natolik účinný, že by měl i v případě použití tmavších odstínů laku snížit teplotu panelů o dvacet stupňů Celsia a v kabině o čtyři. Pokud jde o ten zvláštní třídimenzionální tvary s různými přelisy a integrovanými klikami, návrháři pouze chtěli dosáhnout vyšší pevnosti a odolnosti vůči nárazu. A aby se stejně hezky třpytila i kovová klec Tridion, byla nastříkána barvou s příměsí hliníkových „vloček“.
To ale není na téma „tepelného managementu” všechno. Pod panely karoserie byste našli izolační pěnu, která tady není pouze k utlumení zvuku, ale také přispívá k termoregulaci. Rovněž všechna skla dostala nový typ fólie zachytávající infračervené záření, přičemž BASF zdůrazňuje, že nemá metalický základ a tudíž nijak neomezuje rádiové vlny, GPS nebo Bluetooth.
Ještě jednou bychom se měli vrátit i ke střeše. Ta zvláštní hexagonální okénka totiž nejsou až tak samoúčelná jak vypadají. Smart říká, že jsou pod nimi revoluční transparentní solární články schopné vyrábět dostatek elektrické energie i ve špatných světelných podmínkách, aby dokázaly zásobovat energií multimediální systém a tři malé ventilátory ventilace. Ty jsou aktivní i v případě odstavení vozy a pomáhají potlačit přehřívání interiéru. A to není všechno. Hned pod nimi se nacházejí rovněž průsvitné tzv. OLED (organic light-emitting diodes), které „osvětlují kabinu bez oslňování”.
Neobvyklá řešení nebo spíše materiály jsou prakticky po celém voze. Třeba sedadla s plastovou kostrou jsou potažena takzvanou e-látkou, materiálem, který by mohl nahradit klasické vyhřívání sedadel. Látka je v těsnějším kontaktu s povrchem lidského těla a k absorbování tepla tak dochází mnohem účinněji i s nižšími nároky na energii.
Jak je asi zřejmé, tento automobil nedostal klasický spalovací motor. Mercedes-Benz spolupracuje při vývoji elektrických pohonů s aliancí Renault-Nissan a je proto pravděpodobné, že Forvision využívá platformu s pohonem zadních kol a techniku do výroby připravovaného Renaultu Twizy. Žádná konkrétní čísla prozatím nemáme, Smart ale tvrdí, že technologie využité při stavbě konceptu Forvision prodlouží dojezd asi o dvacet procent.
Smart Forvision dává docela dobrou představu, jak bude vypadat příští ForTwo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva