Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda začala odhalovat své nové elektrické SUV, má nahradit jeden z jejích současných bestsellerů
9.3.2024 | Petr Prokopec
Existuje vůbec šance, aby tato novinka české automobilce nevzala víc, než jí dá? Pokud půjde skutečně o náhradu Karoqu, nedokážeme si to představit. A prodávat oba modely bok po boku dost dobře nebude možné navěky.
V loňském roce Škoda podle dat JATO Dynamics v Evropě prodala 66 033 exemplářů modelu Enyaq. To nakonec není tak málo, třebaže pro automobilku jde pořád o třetí nejhůř prodávaný model po Scale a Superbu, pomineme-li spřízněný Enyaq Coupe. Je nicméně třeba dodat, že za tímto číslem z velké části stojí z podstaty neudržitelné přerozdělovací mechanismy, nevyjímaje přímé dotace. A to jen v několika málo evropských zemích.
Ze zmíněného počtu 66 tisíc vozů bylo 23 498 aut prodáno v Německu, 8 136 ve Velké Británii, 5 737 v Norsku, 4 715 v Nizozemsku, 4 212 ve Francii... Bavíme se tedy o 46 298 prodejích v pouhých pěti zemích, které masivně protežují elektromobilitu s pomocí mimotržních mechanismů. Škoda sama musí vidět, jak neudržitelná je představa, že by s podobnými vozy bodovala napříč Evropu, natož pak světem.
Ostatně loni u nás Škoda prodala podle dat SDA pouhých 1 442 Enyaqů ze 77 490 aut celkem. A ani tam, kde dotace mají, nebudou fungovat věčně. Letos v lednu škodovka prodala napříč Evropou jen 4 004 Enyaqů, a tak se tento vůz znovu stal jejím nejhůře prodávaným modelem po Superbu (3 807), který ale zrovna prochází mezigeneračním střídáním stráží.
Škoda je přesto pořád odhodlána vsadit na elektromobilitu vše, a tak chce už 15. března při příležitosti pravidelné výroční tiskové konference odhalit menší SUV s očekávaným názvem Elroq. Má jít o verzi blízkou produkčnímu modelu, který by se měl ukázat ještě před koncem letošního roku jako nástupce modelu Karoq. Ten v roce 2021 prošel faceliftem stejně jako větší Kodiaq, který se v mezičase již dočkal druhé generace.
Dá se pochopitelně předpokládat, že Škoda u menšího modelu životní cyklus o trochu prodlouží. Nicméně poté by měl být k mání už jen „ideální rodinný vůz“, jak automobilka svou novinku tituluje. Ta počítá se 4,5metrovou délkou a uvnitř nabídne víc prostoru než Karoq. Nicméně i tak je třeba poznamenat, že Škoda touto rošádou riskuje opravdu velmi mnoho, neboť cena novinky půjde opravdu razantně nahoru, její využitelnost pak nevyhnutelně dolů.
Elroq totiž stejně jako většina současných koncernových elektromobilů dorazí na platformě MEB. A i když jde o evoluční verzi původní architektury, stále lze ve všech stěžejních ohledech - tedy v případě dynamiky, dojezdu a dobíjení - počítat s horšími hodnotami než u konkurence. Navíc ani ten nejlepší elektromobil na světě pořád nedokáže zdaleka konkurovat svou použitelností naprosto obyčejnému spalovacímu autu, o poměru hodnoty a ceny v tomto duchu ani nemluvě. Bude tedy zajímavé sledovat, jak si novinka povede - máme obavy, že zákazníky bude krást zejména Škodě Enyaq, nikoli až tak spalovacím vozům.
Na další informace si budeme muset chvíli počkat, aktuálně tak jen dodáme, že pro rok 2025 chystá Škoda další elektrické SUV. To má tvořit základ nabídky, zatímco na vrchol se postaví další elektromobil, který dorazí o rok později. Ve stejné době pak kromě tohoto sedmimístného SUV máme očekávat ještě elektrický kombík, jenž bude podobně velký jako Octavia, jíž by taktéž měl jednoho dne nahradit. Takový je aspoň plán.

Nová Škoda - pravděpodobně Elroq - se zatím ukázala jen takto zepředu. Foto: Škoda Auto
Dříve jsme vůz mohli vidět poněkud abstraktněji tímto způsobem. Více nám toho automobilka odhalí 15. března. Debut produkční verze pak máme čekat ještě letos. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Škoda Auto, JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
včeraChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
včeraPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
včeraElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
včeraNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
včeraPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva