Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda ukázala pohon svých příštích aut. Na jednoduchost zapomeňte
28.2.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Škoda nám ještě před plným odhalením studie Vision X představila její pohon. Detaily přibližují i to, jak moc dostala Evropská unie automobilky do kouta.
Pokud se alespoň trochu zajímáte o novinky největší české automobilky, stěží vám uteklo, že na nadcházející ženevský autosalon veze koncept malého SUV Vision X. Škoda nám jej ukázala na oficiálních skicách, které nejspíše odhalily i jeho skutečnou podobu. A kontury vozu můžeme vidět i na některých nových obrázcích níže. Vzhled je ale nakonec tím posledním, co má smysl na autě zkoumat - vezměte Kodiaq, Karoq, přidejte trochu více odvahy, vyperte to na 90° a Vision X máte před sebou. „Škodovka, no,” řekla by nejspíše moje partnerka a nebylo by to až tak skeptické vyjádření, jak se na první pohled zdá.
Ještě před plným odhalením vozu nám ale automobilka přiblížila jeho techniku, zejména pak pohon, který je teprve tím zajímavým. Jednak proto, že jde v případě Škody o něco úplně nového a jednak proto, že zástupci firmy do detailu vysvětlovali, proč se vůbec tímto směrem musí vydat. Nedá se totiž říci, že by současné pohony aut české značky byly zastaralé či pro zákazníky nezajímavé - pro naprostou většinu lidí je motor typu 1,5 TSI dobrý až běda skoro bez ohledu na vůz, který pohání. Pro Evropskou unii ale dost dobrý není.
Celá prezentace tak v prvé řadě obšírně vysvětlovala, proč vlastně Škoda chce úplně jiné pohony aut nabídnout. A i když díky větám typu: „Jako výrobce aut přijímáme odpovědnost za snížení emisí CO2,” může zdát, že to dělá ráda, širší kontext takový dojem nedělá Šéf vývoje motorů značky si neodpustil ukázat dva koláčové grafy, které přibližují, co je na naší planetě odpovědné za emise CO2 - lidská činnost je to z 3,5 % a v rámci tohoto už velmi malého podílu dělají osobní auta 5,5 %, všude, na celém světě. Soustředit se tedy na redukci emisí skleníkových plynů právě tady a především v Evropě se tedy zdá být stejně absurdní jako hloupé. EU ale rozhodla a automobilky konají.
Už nyní průměrné emise CO2 u aut jednoho výrobce nesmí v Evropě překročit hranici 130 g/km, jinak přichází tvrdé finanční sankce. V roce 2020 to má být 95 gramů a pokud si říkáte, že už to je v kombinaci s novými procedurami měření nesplnitelné, dodáme, že ještě tehdy bude EU měřit emise podle už dnes nepoužívaného testu NEDC resp. přepočtu dat na něj. Teprve pak dojde na měření podle nových testů WLTP a průměr 80,75 gramu v roce 2025 a pak (zřejmě, ještě to není definitivní) na 66,5 gramu v roce 2030.
Je to naprosto fantaskní pokus změnit svět od zeleného stolu, automobilky ale nemají na výběr. Sama Škoda říká, že není možné těchto cílů dosáhnout bez „masivní elektrifikace” nabízených aut. A pokud rovnou namítáte, že ona elektřina se bez emisí CO2 stejně nevyrobí, takže řešíme prťavou část všech emisí změnou, která stejně mnoho nezmění, pak lze dodat jediné: Tohle v Bruselu nikoho nezajímá. Nikoho.
Také Škoda se tedy k oné „masivní elektrifikaci” musí posunout a přiblížila nám, po jaké cestě se v nejbližších letech vydá. Nyní nabízí jen auta na benzin, naftu a plyn, brzy se přidají různé formy hybridizace od mikrohybridů s 48V elektrickým okruhem až po dobíjecí hybridy, až nakonec dojde na čistě elektrický pohon. Prezentace se soustředila na tu druhou část plánu, jehož podobu Vision X nastiňuje.
Ten má opravdu daleko k jednoduchému, když spojuje spalovací motor schopný fungovat na benzin i plyn (CNG), dva elektromotory, dvě nádrže a akumulátor. Tímto způsobem navíc vůz zajišťuje pohon všech kol a umí se stát i zadokolkou, ale o tom více až za chvíli.
Spalovacím motorem je tu agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, upravený pro spalování stlačeného zemního plynu či benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm, výkon při jízdě na benzin automobilka neudala. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání pouze elektromotor a spíná se jen v případě potřeby - když je potřeba více výkonu při akceleraci nebo zlepšit trakci.
Auto je tak první čtyřkolkou Škody bez kardanu, což má prý snížit hmotnost a přinést jednoduchost. Při všech dalších nezbytnostech si ale tímto přesvědčením Škody nejsme úplně jisti - jen akumulátor váží 20 kg, stejně celý dnešní systém Haldex. Spalovací motor je navíc spojený s řemenem poháněným startovacím 10kW generátorem (to je ten druhý elektromotor) a u umí se i úplně vypnout za jízdy třeba při jízdě z kopce. S jakou kapacitou Li-ion akumulátorů tento pohon počítá, firma nezveřejnila, soudě dle dojezdu „až dva kilometry” to ale žádný zázrak nebude.
Výkon hlavního elektromotoru automobilka nezveřejnila, hovoří ale o točivém momentu 70 Nm a o tom, že „zadní kola na silnici přenášejí točivý moment 1 000 Nm”. To ale víme, že je prakticky nicneříkající údaj. Celkový dojezd na jedno natankování CNG a benzinu činí až 650 kilometrů, což není dvakrát ohromující číslo, uvážíme-li, že bude stejně realistické jako udávaná spotřeba čehokoli. Dynamiku definují následující hodnoty: zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s a maximální rychlost 200 km/h. Ani to není nic zázračného, třebaže to jistě neurazí.
Proč tedy Škoda tímto směrem míří? 89 g CO2 na km, to je ten důvod. Takových papírových emisí má být nový pohon schopen i v útrobách malého SUV. A je jisté, že v menších modelech značky může s ještě méně objemným spalovacím motorem zamířit ještě níže. Nevíme, jestli se na takovou budoucnost těšíme, zdá se ale být nevyhnutelná.
Přesto ještě pár let potrvá, než se tento pohon objeví pod kapotou některého ze sériových modelů, poněkud bližší budoucností je hybridní Superb. Ten se má začít prodávat už příští rok s pohonným ústrojím převzatým z Passatu GTE. V útrobách tak bude mít přeplňovaný čtyřválec spolupracující s elektromotorem DQ400E. Před zadní nápravou je pak umístěna poněkud důstojnější Li-ion baterie (13 kWh), která se dá dobít nejen rekuperací, ale také ze sítě - bude to „dobíjecí hybrid”, PHEV.
Jak velké úspěchy bude se svými hybridy Škoda slavit tedy uvidíme brzy. U nás bychom řekli, že minimální, v zemích poněkud více oddaných myšlenkám EU to ale může být docela jiný příběh...
Ze designu Škody Vision X vám zatím mnoho ukázat nemůžeme...
...její technika je o poznání jasnějśí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
před hodinou - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před 2 hodinami - První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 4 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva