Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Rapid Spaceback: víme vše o technice i výbavě
29.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Novinka odhaluje vše důležité o technice a výbavě, rozměry své panoramatické střechy nebo prostor na zadních sedadlech.
S blížícím se autosalonem ve Frankfurtu začínají na světlo světa vykukovat prakticky všechny novinky, které v hesenské metropoli uvidíme. Některé z nich ovšem byly prezentovány již na počátku prázdnin, díky čemuž by na ně v záplavě aktualit mohlo být zapomenuto. Proto míří na internet zas a znova, tu v podobě nových fotek, tu s kompletními technickými údaji. Typickým takovým vozem je Škoda Rapid Spaceback.
Mladoboleslavská novinka nás ostatně napínala již před oficiálním představením. Ani během toho jsme se ovšem nedozvěděli veškeré informace, zvláště ty technického rázu chyběly. Až do Frankfurtu ale nakonec čekat nemusíme, neboť se záplavou nových dat se Škoda vytasila právě nyní. Úplně kompletní sice nejsou, chybí hlavně ceny, i tak je to ale o hodně více než jsme se dozvěděli dosud.
Začneme ale panoramatickou střechou, která se stala jakýmsi symbolem této verze Rapidu. Bude se pochopitelně dodávat za příplatek, vyrobena je v rozměru 1 713 x 1 155 mm, přičemž nabízí průhledovou plochu 1 210 x 780 mm. Kombinovat ji navíc můžete s prodlouženým zadním sklem (končí o 10 cm níže než běžné zadní okno) a polepem střešního spoileru, díky čemuž vytvoříte jednolitou tmavou plochu od hrany čelního okna až do poloviny zadních dveří.
Pro lepší představu o její velikosti můžeme zopakovat informace o velikosti karoserie, která při rozvoru náprav 2 602 mm měří 4 304 mm na délku, 1 706 mm na šířku a 1 459 mm na výšku. Ty nové vesměs nejsou, prostorem pro kolena (64 mm) a hlavy resp. tělo cestujících (980 mm) na zadních sedadlech ale ano a mladoboleslavská s nimi chce přebít konkurenci. Hůře už to, zvlášť na její poměry, půjde se zavadelníkem, který nabízí 415 litrů ve standardu a 1 380 l při sklopených sedadlech. Také tohle už jsou známe údaje, detaily k výšce (841 mm) a nákladové hraně (677 mm) ale automobilka vytasila až nyní.
Ačkoli ceník zůstává neznámou, přesto známé mnohé podrobnosti o základní výbavě rozprostřené do třech stupňů s označením Active, Ambition a Elegance. Nejníže stojí výbava Active s ESC, ABS, předními, bočními a hlavovými airbagy coby bezpečnostním minimem. Z dalších prvků skýtá světla pro denní svícení, posilovač řízení, centrální zamykání nebo elektricky ovládaná okna vpředu. Kola jsou ocelová v rozměru 14" nebo 15". Výbava Ambition k tomu přidává tónovaná skla, palubní počítač, kryty vnějších zpětných zrcátek a vnější kliky dveří v barvě karoserie, výškově stavitelné sedadlo řidiče, schránku na brýle, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel.
Vrcholný Elegance pak jezdí na 15" kolech z lehké slitiny, disponuje standardně paketem Chrom pro interiér s chromovanými prvky na volantu, rámečcích a ovladačích výdechů ventilace, řadicí páce a madle ruční brzdy. Součástí výbavy Elegance je také malý kožený paket, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, textilní koberečky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu a rádio Blues. O přízeň zákazníků se též v případě Spacebacku bude ucházet i provedení Style Plus se stejnými specifiky jako u liftbacku.
K mání budou nad rámec standardních úrovní výbavy i mnohé příplatkové prvky, na tomto místě ale zmiňme aspoň tradiční výbavové pakety. Již při zahájení prodeje bude k dispozici paket Xenon, který kromě xenonových čelních světlometů zahrnuje také mlhovky s funkcí Corner. Poněkud aktivněji smýšlející řidiče by mohl zaujmout paket Dynamic se sportovními sedadly, volantem, hlavicí řadicí pákou a madlem ruční brzdy potažené kůží, pedály z ušlechtilé oceli a dekorační lišty interiéru v provedení Piano White nebo Piano Black. Paket Interiér je pak zaměřený na praktičnost interiéru a skýtá třeba síťky na vnitřní straně předních opěradel, držák multimediálních přístrojů či koš na odpadky ve dveřích.
Tím se můžeme přesunout k „prostě chytrým” řešením, kterými se Škodovka chlubí u všech nových modelů a Spaceback není výjimkou. Nic vysloveně nového ale v jejich přehledu nenajdeme, a ta vyjmenujme telegraficky pár těch zajímavějších mnohdy pochopitelně příplatkových - mezipodlahu zavazadlového prostoru, držák reflexní vesty, škrabku na led ve víčku palivové nádrže, oboustranný koberec na podlaze zavazadlového prostoru, dva háčky na zavěšení tašek v kufru, držáky pro láhve o objemu až 1,5 litru, držák parkovacích lístků nebo už zmíněné síťky na vnitřních stranách opěradel předních sedadel, nádobu na odpadky v kapsách dveří a držák multimediálních přístrojů na středovém panelu,
Technickou pasáž můžeme rozjet informací o novém elektromechanickém posilovači řízení C-EPS, který se v Rapidu objevuje vůbec poprvé. Otázkou je, jestli to zejména aktivnější řidiči ocení, neboť na dnešní poměry překvapivě čitelnou elektrohydrauliku nahrazuje čistě elektromotorem pracujím v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. Automobilka argumentuje nižší hmotností, rozměry a spotřebou, jde ale jistě hlavně o papírovou spotřebu a výrobní náklady.
K dispozici jsou také konečně detailní data o technice. Třebaže ta pochopitelně úplně nová není, bylo na místě se ptát, co udělá její spojení s jinou karoserií Spacebacku - pokud jste si tuto otázku kladli, máme pro vás řadu odpovědí.
V případě benzinových motorů budou k dispozici čtyři jednotky s výkonu od 55 do 90 kW. Základem je atmosféricky plněný tříválec 1,2 MPI/55 kW (75 k), který se bude chlubit hlavně papírovou kombinovanou spotřebou 5,8 l benzinu na 100 km. K mání kombinuje výlučně s manuální pětistupňovou převodovkou.
Již přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI/63 kW (86 k) se nabízí též jen ve spojení s manuální pětistupňovou a dosahuje kombinované spotřeby 5,1 l/100 km, v případě verze s eko-paketem Green tec jde o 4,9 l/100 km. Výkonnější varianta 1,2 TSI dosahuje 77 kW (105 k) a spotřeba činí 5,4 l/100 km resp. 5,0 l/100 km, zde už je standardem šestistupňový manuál.
Nejsilnějším benzinovým motorem modelu Rapid Spaceback je čtyřválec 1,4 TSI/90 kW (122 k), pro změnu výlučně se sedmistupňovým automatem DSG. Jeho kombinovaná spotřeba paliva dosahuje hodnoty 5,8 l/100 km resp 5,4 l/100 km.
Naftové motory jsou k dispozici pouze dva, oba mají přímé vstřikování paliva common-rail. Pro Rapid je novinkou jednotka 1,6 TDI/66 kW (90 k), kterou je možné kombinovat s manuální pětistupňovou převodovkou nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Spotřeba vozu s manuální převodovkou v kombinovaném režimu činí 4,4 l/100 km resp. 3,9 l/100 km pro Green tec, u automatu jde o 4,5 l/100 km, Green tec kupodivu není k dispozici.
Výkonnější, už dobře známá varianta motoru 1,6 TDI produkuje 77 kW (105 k). Nabízena je jen s manuální pětistupňovou převodovkou a její spotřeba činí 4,4 l/100 km resp. 3,9 l nafty na 100 km. Pokud se ptáte na další technické údaje krom spotřeby jako je hmotnost a dynamika, odkážeme vás na přiložené tabulky, v nichž najdete úplně vše známé v přehlednější podobě.
Kompletní technická data všech benzinových i naftových verzí
To je vše, co vám v tuto chvíli můžeme ke Spacebacku říci. Snad není nemístné tvrdit, že do úplné mozaiky už nám chybí opravdu pouze drobnosti, zejména pak ceník. Zatím je otázkou i to, zda Škoda bude chtít prodávat novou verzi levněji, nebo dráže než liftback, natož pak, o kolik...
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013.
Spaceback na prvním reklamním videu
Dostupné pohledy na Škodu Rapid Spaceback
Výroba Škody Rapid Spaceback je již v plném proudu, k mání budou vozy s i bez prodlouženého zadního skla od října letošního roku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva