Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda předvedla nový Kodiaq. Toto je 10 věcí, které o něm musíte vědět
7.7.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Škoda s Kodiaqem dlouho chodila a ještě chvíli bude chodit kolem horké kaše. Prezentace maskovaného vozu nám toho ale řekla velmi mnoho.
Přehled kapitol
Líbit se vám to může a nemusí, je však stále jasnější, že Škoda se stává světovým přeborníkem v postupném odhalování automobilových novinek. Možná proto, že jej poprvé použila už v hloubi minulého století. Říkáme to s nadsázkou, zase takový žert to ale není - obvykle několik týdnů trvající upoutávky konkurenčních značek jsou proti přístupu té české ryzí žabařinou.
Však považte sami. Dnes je 7. července roku 2016 a uběhlo tedy již skoro 8 měsíců od chvíle, kdy jsme se koncem roku 2015 dozvěděli, jak se bude jmenovat nové velké SUV značky. Teprve poté automobilka vytáhla jeho koncept jménem Vision S, dovolila nám jej vyzkoušet a poté překvapivě ukázala maskovaný sériový vůz. Až později oficiálně potvrdila jméno Kodiaq a začala odhalovat sériovou verzi ilustracemi. Pak ještě došlo na špionážní fotky a videa, které vznikly jistě přesně tak, jak měly. No a dnes stojíme před zase trochu jinak a zatím nejméně maskovaným autem, které si můžeme poprvé prohlédnout a osahat.
Že premiéra musí být na spadnutí? Chyba lávky, od té nás dělí skoro další dva měsíce - odehraje se 1. září, snad aby se děti měly od 2. co zajímavého učit. Teprve pak přijde plně veřejný debut, teprve pak začátek výroby a skoro až za půl roku od dnešního dne začnou novinku prohánět první zákazníci. Můžete mít Škodu „na háku” a její logo mít uprostřed terče svého soukromého střeleckého klubu, ale musíte uznat: to je úžasná výdrž.
Nechceme ale dnes mluvit o marketingové strategii české automobilky, třebaže stojí za povšimnutí. I když se totiž odhalování Kodiaqu táhne více než čekání na konec návštěvy matky vaší partnerky, toto představení je zlomové. Automobilka jím poprvé pořádně předvedla Kodiaq v jeho produkční podobě, dovolila nám jej prvně lépe poznat a o jeho možnostech, schopnostech a specifikacích nám řekla tolik, že by to dalo na knihu. Asi by ji ale nikdo z vás nedočetl, a tak jsme to nejzajímavější shrnuli do 10 přesto vcelku hutných bodů. Pojďme si je projít - pokud vás toto auto zajímá, neměli byste vynechat jediný.
1. Bude to vážně umírněný Vision S. A je opravdu velký
Nedávné upoutávky Škody naznačily, že rozeznat sériový Kodiaq od konceptu Vision S nebude úplně snadné. Jak ale dalo očekávat, tyto malůvky trochu přeháněly a o vyloženě stejná auta zase nepůjde. Nemaskovaný exemplář vám bohužel ukázat nemůžeme, i fotky dosud nejméně maskovaného prototypu vám ale mnohé naznačí.
Jiné jsou zejména nárazníky, které jsou střiženy konvenčněji, podobným směrem mají upravený tvar koncové světlomety a pochopitelně se změnila i zrcátka a kliky dveří. Na zbytku přídě toho ale jinak zase tak moc jiného není - u hlavních světel jde spíše o vnitřní grafiku, jinak tu zůstávají dva oddělené světelné zdroje i výrazná čelní maska i klíčové prolisy karoserie. Hovořit o Kodiaqu jako u umírněné verzi konceptu Vision S tedy rozhodně lze.
Představit si výsledek chce fantazii, pro představu o rozměrech ale stačí metr. Sériové auto je 4 697 mm dlouhé, 1 882 mm široké a 1 676 mm vysoké při započtení standardně dodávaných střešních hagusů. Rozvor náprav činí 2 791 mm. To jsou opravdu neskromné rozměry blízké aktuálnímu Superbu a že Kodiaq je pořádný kus auta, potvrzuje i fakt, že jej budete moci přímo od výrobce dostat až s 20" koly, jako první škodovku vůbec.
Novou Škodu Kodiaq vám sice zatím můžeme ukázat stále jen v maskáčích, ale aspoň v tom nejvíce letním modelu, který dosud oblékla
Nedávné pokusy namalovat sériový Kodiaq z konceptu Vision S nejsou úplně ránou mimo, některé detaily jsou ale nakonec odlišné
2. Není to auto pro firmy
Už delší dobu nás zajímá, komu Škoda vlastně chce tento vůz prodávat, neboť v rámci její dosavadní nabídky v zásadě platí, že čím výše v ní stoupáte, tím větší je podíl firemní klientely mezi zákazníky. Kodiaq se má zařadit až k samotnému vrcholu, „firemní SUV” u nás ale není zase tak obvyklá záležitost. A skutečně, u tohoto modelu i sama automobilka očekává převahu soukromé klientely, mezi níž tedy řadí rovněž živnostníky.
Typickým zákazníkem má být muž s vyšším vzděláním a vyšší socioekonomickým statutem, žijící v rodině se staršími dětmi a preferující aktivní životní styl. A pochopitelně, auto je pro něj symbol úspěchu, respektu a neváhá si za něj připlatit. Alternativou pak mají být ženy, často i manželky z předchozí skupiny jako pravidelné uživatelky preferující bezpečnost a dobrý výhled.
Jestli jste se v tomto našli, pak čtete správný článek. A pokud ne, Škoda se asi zlobit nebude, když v některých případech zaloví i v netypických vodách. Stejně jako my se nebudeme zlobit, když budete číst dál...
Tuto Škodu si má kupovat hlavně soukromá klientela
3. Kodiaq nikdy nedostane tříválec. Umí stovku pod osm i 209 km/h
Dlouho se spekulovalo o tom, co vlastně Kodiaq dostane za motory. Tak nějak se čekalo cosi z koncernové palety, mluvilo se ale i o velmi výkonném dieselu 2,0 TDI biturbo s 240 koňmi, špičkovém benzinu 2,0 TSI s výkonem blížícím se 300 stovkám nebo motorových novinkách jako 1,5 TSI Evo. Odpovědi na tato spekulativní očekávání jsou ale prostá: ne, ne a ne, alespoň ne teď.
Nabídka motorů vozu se v tuto chvíli vzhlédne v Superbu, ale vesměs v jeho skromnějších patrech. Základem pro ČR bude benzin 1,4 TSI o výkonu 110 kW (150 koní), vrcholem v případě tohoto paliva pak 2,0 TSI o výkonu 132 kW (180 koní) - ano, tak málo, tuto verzi přeplňovaného dvoulitru zatím žádná Škoda nehostila, známá je ale třeba z nového Tiguanu. U dieselů pak budou v nabídce dva motory 2,0 TDI, jeden se 110 kW (150 koní) a druhý se 140 kW (190 koní), který se tak stane nejsilnější motorizací v nabídce.
Jak už jsme naznačili, přinejmenším pro český trh se u Kodiaqu ani výhledově nepočítá se slabšími než 150koňovými motory (jinak bude 1,4 TSI dostupný i ve vezi s 92 kW/125 koní) a Škoda se dušuje, že velké SUV nikdy nedostane litrový tříválec, který je některým o trochu menším SUV koncernu VW už vlastní. Motory půjde různě kombinovat s pohony 4x2 a 4x4 a 6stupňovým manuálem nebo 6- či 7stupňovými automaty DSG (dle verze, jako u Superbu), ale ne neomezeně - v základu budete moci dostat buď jen 4x4 a manuál nebo 4x2 a DSG, oba vrcholné motory pak budou vždy 4x4 a DSG.
Bohužel zatím nemůžeme posloužit kompletní tabulkou technických dat, pár ohraničujících technických údajů vám ale sdělit můžeme: nejlepší zrychlení z 0 na 100 km/h nabídne verze 2,0 TSI/132 kW, a to 7,8 sekundy. Nejvyšší maximálku pak skýtá provedení 2,0 TDI/140 kW, a to 209 km/h. A i když informace o spotřebě paliva zatím nejsou známy, tady se ještě čeká na homologaci, známe alespoň objemy nádrží na palivo - 58 l pro 4x2 a 60 l pro 4x4.
Se silnými motory nebude Kodiaq zrovna pomalé auto
4. Skoro 2 tuny může vážit. A 2,5 tuny utáhne
Jak už jsme si řekli, Kodiaq není žádný prcek - představte si Superb na pořádných chůdách, trochu ho osekejte z obou stran a máte výsledek. I přes použití relativně lehké konstrukce tak vůz není vždy vysloveně lehký - základní provedení s motorem 1,4 TSI/110 kW a pohonem 4x2 ukáže na váze 1 476 kg (pohotovostní hmotnost, EU), což je pěkná cifra. Takových 1 908 kg „v pohotovosti” u verze 2,0 TDI/140 kW s pohonem 4x4 zase tak pěkně nezní.
Ovšem, každá mince má dvě strany. Právě tato verze se vyznačuje schopností táhnout přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny, což je nejvíce ze všech osobních škodovek, které kdy byly postaveny.
Ve výkonných provedeních nebude zrovna lehké, odtáhne ale i více než dvakrát samo sebe
5. Neztratí se v terénu
I když se Kodiaq tváří jako velmi stylový vůz, kterému bude nejlépe kdesi před operou, není pravdou, že byste si před ní (a nebo po ní...) nemohli zajet na ryby kamsi do opuštěných konců světa. Chce to jen verzi 4x4 a ideálně také adaptivní podvozek DCC (režimy Normal, Comfort a Sport jako u Superbu či nově Octavie) a příplatkový off-roadový mód.
S těmito prvky se vůz cítí pevný v kramflecích i mimo zrcadlově rovné silnice, jak vám ostatně naznačí některé z fotografií. Následující parametry asi nepošlou do kolen majitele Defenderů, silniční typy ale nezklame - maximální nájezdový úhel 22°, odjezdový 23,1°, přechodový 19,7° a světlá výška 194 mm potvrzují, že Škoda nechce stavě toto auto jen pro lidi, kteří si na zálesáky jen hrají, ale i pro ty, kteří jimi alespoň trochu jsou. Ostatně, přiložené video také něco poví...
Terénní schopnosti vozu nejsou zcela nezajímavé
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 6 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 9 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva