Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia po faceliftu vypadá jako nechtěné Mercedesy. Někteří to budou milovat, jiní nenávidět
15.2.2024 | Petr Prokopec
Máte při pohledu na modernizovanou Octavii neodbytný pocit, že její příď už jste viděli? Mercedesy EQ používají velmi podobné. Nepovažujeme to za šťastné, technické změny ale překvapí pozitivně - auto přišlo jen o plug-in hybridní pohon a posílena byla nabídka spalovacích motorů.
Škoda se letošní 14. únor, tedy Den svatého Valentýna, rozhodla spojit s odhalením faceliftovaného provedení čtvrté generace modelu Octavia. Nepochybujeme o tom, že to není náhoda, automobilka by jistě chtěla, abychom si modernizovanou Octavii zamilovali. Důvodů k tomu dává opět dost, ovšem ne všechno tak ve výsledku může být vnímáno.
Začněme neobvykle technikou, neboť vedle modernizovaného vzhledu se největší překvapení spojené s faceliftem skrývá pod kapotou. Tam zcela chybí plug-in hybridní pohon, přitom nedávno odhalený spřízněný Volkswagen Golf, který taktéž prošel modernizací, s kombinací přeplňované jedna-pětky, elektromotoru a baterií o kapacitě 19,7 kWh počítá. Němci na toto řešení docela tlačí a přišli hned se dvěma variantami - základ nabízí 204 koní, verze GTE pak dokonce 272. Její protežování dokonce připravilo o život jinak žádané GTD.
Je pochopitelně otázkou, zda plug-in hybridní Octavia nedorazí později. Protože ale značka o elektrifikaci svého portfolia mluví od rána do večera, čekali jsme, že takové provedení nebude v první vlně chybět mezi těmi nejvíce preferovanými. A teprve ty další se zaměří na rozšiřování nabídky o čistě spalovací jednotky. Že se tak nestalo, naznačuje cosi o alespoň dílčí změně smýšlení uvnitř koncernu VW.
Zájemci o faceliftovanou Octavii tak budou moci v nejbližší budoucnosti volit mezi čistě spalovací a mild-hybridní jedna pětkou, u které se výkon pokaždé vyšplhá na 115 či 150 koní. Problematický tříválcový litr tedy definitivně končí v celé Evropě. S parciální elektrifikací bude spojen sedmistupňový automat, s benzinovým ústrojím pak šestistupňový manuál. První zmíněná převodovka je pak jedinou volbou pro čtyřválec 2,0 TSI, jehož výkon narostl ze 190 na 204 koní. K mání ovšem tato motorizace bude až od příštího roku.
Přeplňovaný dvoulitr pak bude používat i Octavia RS, která může nově počítat s až 265 koňmi. K mání ale již taktéž bude jen s automatem, což ostatně platí také o silnějším 150koňovém turbodieselu. Jeho slabší verzi se 115 koňmi ovšem bude pro změnu výlučně doplňovat manuál. Tím je selekce motorů u konce, přičemž právě zmínka o příchodu silnějšího benzinového dvoulitru až v příštím roce jen potvrzuje, že s návratem plug-in hybridu se u Octavie moc nepočítá.
Pod kapotou jsme se zdrželi docela dlouho, pozornost si ale zaslouží i exteriér. Čekali jsme jen drobné modifikace, změna pojetí předních světel a zvýraznění jejich napojení na masku chladiče, se kterým vytváří jakýsi široký úsměv, ale se vzhledem auta docela zamávala. Zejména v některých verzích a z některých úhlů příď připomíná ty, které Mercedes používá u modelů EQ - srovnejte si vše sami na fotkách níže. To někteří kvitují, však přiblížení Mercedesům samo o sobě nezní špatně, jiní to ale předem nenávidí. Nesmíme zapomínat, že toto pojetí přídě je vlastní právě jen nepříliš chtěným modelům EQ, které nebodují i kvůli svému vzhledu, a tak s nimi třícípá hvězda končí.
Dalších změn je relativně málo a pokud by nedošlo na příchod nových čelních světel, nejspíše byste žádnou ani nezaznamenali. U zadních lamp se totiž měnila pouze grafika, v případě nárazníků tu pak máme inovaci jen v detailech. Škoda je přitom udělala trochu vypouklejší, načež se délka obou karosářských variant, tedy liftbacku i kombíku natáhla o 9 milimetrů na 4 698 mm.
V souladu s novými čelními světly byla upravena i maska chladiče, počítat lze také s pozměněnou nabídkou litých kol. Uvnitř pak trůní již standardně 10palcový přístrojový štít doplněný stejně velkou obrazovkou multimédií, jenž se za příplatek může zvětšit na 13 palců. Porty USB-C pak zvládají dobíjení při výkonu až 45 W, což je třikrát více než dříve, zatímco hlasovou asistentku Lauru doplňuje chatbot ChatGPT.
Škoda v kabině také lehce zatlačila na strunu „udržitelnosti”, nově tedy dorazí recyklované látky či některé prvky programu Simply Clever, tedy škrabka na led a deštník, taktéž z recyklovaných materiálů. Kůže pak byla zpracována ekologicky. Zrovna tyto věci ale zákazník až tak moc neocení, zvláště když nižší cenu nepřinesou. Konkrétní částky spojené s faceliftem bychom se nicméně měli dozvědět až v řádu několika týdnů, základní cena by díky novému nejslabšímu motoru v nabídce mohla a měla klesnout.
Octavia čtvrté generace prošla faceliftem, který změnil hlavně techniku a pojetí přídě. Foto: Škoda Auto
Ta nyní připomíná Mercedesy z řady EQ, však posuďte sami. Foto: Mercede-Benz
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 6 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 9 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch