Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia III RS: vrcholná Octavie do posledního šroubku
10.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ 138 foto, video, tabulky) Máme pro vás zcela vyčerpávající souhrn všech informací a pohledů na novou Octavii RS 2013.
Tip: Projděte si také již kompletní český ceník nové Octavie RS.
Jak jsme slíbili, tak plníme. Znovu se vám hlásíme s goodwoodskou novinkou, a to z českého pohledu tou nejvýznamnější. Na rozdíl od takového Jaguaru Project 7 nebo McLarenu MP4-12C GT Sprint, které se pár hodin před zahájením Festivalu rychlosti ukázaly vůbec poprvé, ovšem Škoda Octavia III RS až tak neznámou novinkou není. V průběhu posledního měsíce jsme se jí totiž podívali nejen na karoserii, ale také na techniku nebo do interiéru. Oficiální data ovšem předchozí informace doplňují i zpřesňují Jistě proto neuškodí, když se mladoboleslavskému liftbacku a kombíku mrkneme znovu na zoubek.
V rámci 4 685 mm dlouhé, 1 814 mm široké a 1 449 mm (1 452 mm u kombíku) vysoké siluety by se přitom mohlo zdát, že o nové Octavii RS již bylo vše řečeno. Detailní specifikace ovšem prozrazují koeficient odporu vzduchu, který u dieselového liftbacku činí Cd 0,294. Model 2,0 TSI pak dosahuje hodnoty 0,298, zatímco vyšší kombík přichází s aerodynamikou zhoršenou na Cd 0,315, respektive na 0,316. Za tím stojí ve srovnání se standardním modelem snížený podvozek, stejně jako jiné nárazníky, čelní maska nebo zadní spoiler.
S těmito změnami nepřekvapí udávaný pokles spotřeby, k motorům se ale dostaneme za moment. Na chvíli ještě zůstaneme v interiéru, který Škoda standardně vybavila stabilizací s režimem Sport. Kontrolu trakce lze zcela deaktivovat, stejně jako systém start/stop, s ESP je to ale v souladu s očekáváními již horší. K ještě lepším řidičským zážitkům má pak podle Škody přispět řízení s variabilním převodem, jež se u tuzemské značky objevuje poprvé. V rozmezí nuly až 120 stupňů totiž slibuje větší natočení kol a tedy malé pohyby volantem v zatáčkách.






Nakolik vše bude fungovat, to zjistíme záhy, neboť do prodeje má jít mladoboleslavská novinka již tento pátek. I přes takový kalup ovšem Škoda českou cenu tají, poinformovat ale můžeme o trhu nám nejbližším - Slovensku - kde Octavia III RS startuje od cca 645 tisíc. Volit přitom můžete mezi dvěma modely, dvěma motory a dvěma převodovkami, což je rovněž známá věc. Aktuálně však pro vás máme grafy průběhu výkonu, čímž se sluší zopakovat základní fakta.
Tak tedy, v případě Octavie RS s motorem 2,0 TSI a šestistupňovým manuálem akcelerujete na stovku za 6,8 sekundy, přičemž nejvyšší rychlost činí 248 km/h. Pokud sáhnete po stejné kombinaci u kombíku, změní se tyto hodnoty na 6,9 sekundy a 244 km/h. Podobně je na tom liftback se šestistupňovým automatem DSG - 6,9 s a 245 km/h - zatímco nejpomalejší je automatické kombi dosahující času 7,1 sekundy a maximálky 242 km/h. Normovaná spotřeba všech těchto modelů se pak pohybuje mezi 6,2 až 6,4 litry na 100 km, realita však bude záviset hlavně na stisku pravé nohy.
Samotný turbomotor o výkonu 162 kW (220 koní) v pásmu 4 500 až 6 200 otáček a točivém momentu 350 Nm při 1 500 až 4 350 Nm při 1 500 až 4 400 ot/min. vychází z agregátu EA888 použitého u Volkswagenu Golf VII GTI. Technici Škody však jeho vnitřnosti poladili Octavii RS na míru. Modifikována tak byla hlava válců, pozměněné je i chlazení. Zlepšena by tak měla být doba zahřívání a minimalizovány ztráty. Obdobnou kúrou pak prošel i turbodiesel z rodiny EA288, který ze stejných dvou litrů objemu dává 135 kW (184 koní) mezi 3 500 až 4 000 ot./min., točivý moment 380 Nm je pak dostupný při 1 750 až 3 000 otáčkách.
Technická data všech dalších verzí a ještě podrobnější tabulky k nahlédnutí i ke stažení najdete v přiložené galerii
Přiložené grafy přitom oproti Golfu GTD, který je vybaven stejnou technikou, naznačují lehčí pokles ve středních otáčkách. Na časech se ovšem spíše než to či nové pístní kroužky a úpravy zaměřené na produkci nižších emisí (pod tím čtěte třeba filtr pevných částic) podepisují jiné rozměry i hmotnost Octavie. Liftback tak s manuálem dosahuje stovky za 8,1 sekundy a maximálky 232 km/h, zatímco kombi tyto hodnoty mění na 8,2 s a 230 km/h. Stejné údaje čteme u méně praktického modelu s DSG, Octavia Combi s automatem pak zvládá 228 km/h a sprint na stovku za 8,3 s.
Se standardně dodávaným systémem start/stop a rekuperací brzdné energie (platí pro všechny motorizace) by asi nemělo překvapit, že Škoda u dieselové Octavie udává apetit mezi 4,6 a 5,1 litry na sto kilometrů. Skutečnost opět bude jinde, než si přeje Evropská unie, o tom ale snad již ani nemá smysl mluvit. Proto raději výlet pod kapotu uzavřeme údaji o pružném zrychlení, kdy např. benzinový liftback zvládá akcelerovat z 80 na 120 km/h při zařazené pětce za 6,4 sekundy a na šestku za 7,9 sekundy (tento čas potřebuje automatické kombi při zařazené pětce). Je tak o 1,5 s rychlejší než předchůdce.
Mimo to je Octavia III RS také lehčí než druhá generace. Karoserie je totiž ze 70 procent tvořena vysokopevnostní ocelí, přičemž čtvrtina jejích komponentů (vyjma dveří a kapoty) je formována při teplotě 950 stupňů po dobu 5,5 sekundy, než se prudce schladí na 180 stupňů. Tím dojde nejen k poklesu hmotnosti, ale také ke zvýšení pevnosti. Změn přitom doznal i podvozek, který nadále používá trojúhelníková spodní ramena vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. Vlivem nových materiálů totiž i zde došlo k redukci hmotnosti, konkrétně o 2,8 a 4,0 kilogramů.
Ve výsledku je tak novinka o deset kilo lehčí než předchozí Octavia RS, neboť jako liftback 2,0 TSI s manuálem vykazuje na vahách 1 425 kg. Dalších dvacet kilogramů přihazuje DSG, zatímco dieselový model startuje na hmotnosti 1 470 kg. Dvacetikilová váhová penalizace za samočinné řazení je pak vlastní i této verzi, stejně jako kombíku. Ten přitom s benzinovým dvoulitrem váží 1 442 kg, dvoulitrový turbodiesel pak vykazuje 1 487 kil.
Výbava nové Octavie RS ale bude samozřejmě bohatší, zvláště pokud přijde řeč na elektronické bezpečnostní asistenty. Dopřát si totiž můžete vůbec poprvé u modelu Škoda systém Front Assistant, který monitoruje prostor před vozem a při nereakci řidiče přitáhne brzdy. Kromě toho je sledována i únava šoféra, standardem je pak sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, elektronický diferenciál XDS nebo kontrola tlaku v pneumatikách.
Tím dnešní příval informací o nejrychlejší Škodovce všech dob končíme, maximálně během dvou dnů se ale přihlásíme s cenami. Svou netrpělivost přitom můžete přiživovat nejen novými fotografiemi, ale také oficiálním videem, na kterém se Octavia III RS konečně trochu rozparádí.
Kompletní galerie oficiálních snímků a technických dat nové Octavie RS
Fotografie z premiéry na Goodwood FoS 2013
Oficiální jízdní video s novou Octavií RS liftback i Combi
Studiové fotografie
Jízdní záběry
Fotografie interiéru
Fotografie motoru
Technická data RS liftback
Tip: Stáhněte si kompletní přehled všech technických dat v češtině i s mnoha dalšími údaji (PDF, 1 226 kB).
Technická data RS Combi
Tip: Stáhněte si kompletní přehled všech technických dat v češtině i s mnoha dalšími údaji (PDF, 1 226 kB).
Pilové diagramy obou motorizací a převodovek
Grafy průběhu výkonou obou dostupných motorů
Rozměry provedení RS liftback
Rozměry provedení RS Combi
Skici designových návrhů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před hodinou Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025
Nejnovější články
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před hodinou Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.14. 04:50 - Vojta1988
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 00:16 - petr_riha
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB