Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia Green E Line: elektromobil po česku
30.9.2010 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Letošní vystoupení našeho největšího výrobce automobilů, Škody Auto, na pařížském autosalonu je zcela podřízeno snaze o co nejnižší produkci skleníkových plynů. Hlavní roli budou hrát modely označené Green Line, do jejichž čela se postaví plně elektrická Octavia Green E Line.
Pojďme rovnou k tomu nejdůležitějšímu, k systému pohonu ElektroOctavie. Místo tradičního spalovacího motoru zaujal elektromotor o trvalém výkonu 60 a špičkovém výkonu 85 kW. Maximum točivého momentu je 270 N.m a je k dispozici prakticky v celém rozsahu otáček. Motor je krmen z baterie umístěné pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Skládá se ze 180 lithium-iontových článků (průměr 150 mm, délka 650 mm) a má energii 26,5 kilowatthodin. Její hmotnost činí zhruba 315 kilogramů.



Elektricky poháněná Octavia zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za dvanáct sekund a její maximální rychlost je omezena na 135 km/h. Tyto parametry jsou zajímavé, ale důležitější je, jak daleko se s tímto výkřikem enviromentalistické techniky dostanete. Dojezd E-OCtavie je 140 kilometrů, což se na první pohled může zdát málo, ale většině Evropanů denně dojíždějících do práce autem to bude stačít více než dost. A to do toho lze započítat i cesty za zábavou či nákupy.
Dojezd vozu Green E Line samozřejmě záleží na jízdním stylu. Při brzdění motorem je kinetická energie zpětně přeměňována na elektrickou . Pokud tedy elektromobil brzdí motorem, dobíjí se akumulátor. Technika umožňuje zvolit 3 úrovně rekuperace, eventuelně odpojení motoru pro zvětšení okamžitého dojezdu.
Funkční jednotky, jejichž činnost je obvykle zajištěna spalovacím motorem, jsou v elektromobilu poháněny čistě elektricky. Platí to například pro klimatizaci nebo vytápění vozu. I tato skutečnost významně ovlivňuje dojezd elektrické Octavie. Proto byla na minimum snížena spotřeba elektrického proudu všude tam, kde to bylo možné. Např. osvětlení interiéru využívá technologii LED diod. Střecha se svou panoramatickou skleněnou plochou poskytuje místo pro výrobu elektrické energie pomocí fotovoltaických panelů.
Pokud se zásoba energie blíží k nule, dobíjí se lithium-iontový akumulátor pomocí normované zásuvky, která je kompatibilní se všemi nabíjecími stanicemi v Evropě. Při připojení na obvyklou síť o napětí 230 voltů trvá dobíjení zhruba 8 hodin, což odpovídá běžné noční odstávce vozu. Je-li k dispozici elektrický proud o napětí 400 voltů, postačí díky výkonné řídicí jednotce palubní elektroniky pouhé čtyři hodiny. Dojezd může zvýšit i krátké dobití během přestávky na kávu nebo při nákupu v supermarketu. Přípojky pro dobíjecí kabel se nachází v prohlubni masky chladiče za emblémem Škoda, který je možno za tímto účelem odklopit, a také za stávajícím víčkem palivové nádrže.
Vedle nového systému pohonu je Octavia Green E Line zaímavá i svým designem. Její karoserie je nalakována perleťovou bílou barvou, která je doplněna chromovanými prvky na kolech a přední i zadní části. S tím kontrastují tmavé obrysy oken stejně jako lesklá černá střecha vybavená velkoplošnými solárními panely.
Černá a bílá hrají prim i v interiéru. Bílé dekorační prvky a středový panel kontrastují s přístrojovou deskou v barvě Onyx. Přední sedadla s výrazným tvarováním jsou čalouněna kombinací bílé a černé kůže.
Někoho možná napadne, že není zlato vše, co se třpytí. Nezabrala baterie příliš mno místa v interiéru? Odpověď je pozitivní, pro posádku je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení a zavazadlový prostor nabízí objem minimálně 490 litrů, což je o 115 litrů méně než u běžného modelu Octavia Combi.
Škoda Auto plánuje příští rok nasadit flotilu elektrických Octavií do běžného provozu, kde mají ukázat své schopnosti při každodenním používání.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 2 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 3 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 6 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins