Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia Green E Line: elektrická marnost jde do výroby
29.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Poprvé od svého založení spouští Škoda výrobu čistě elektrického automobilu. Jeho šance na skutečné uplatnění na trhu jsou ale minimální.
A mladoboleslavská automobilka si snad ani nemyslí opak, zatím je řeč o produkci pouze desetikusové ověřovací série prototypů, které budou v běžném provozu „sbírat data a ověřovat spolehlivost, bezpečnost a využitelnost elektrického pohonu“. Žádný jiný smysl Octavia Green E Line ani mít nemůže a i tento považujeme za velmi omezený.
Vůz vycházející z loňské studie vyrazí na silnice ještě letos na podzim, a podle automobilky je bude možné rozeznat podle „designových polepů a nového bezpečnostního prvku - zvukového generátoru, který do rychlosti cca 40 km/h simuluje zvuk motoru“. Škodovka neuvádí, zda bude novinka v duchu „trvale udržitelné mobility“ emitovat zvuk downsizingového čtyřválce, nebo dá přednost výraznější a tudíž bezpečnější akustice šestiválce 3,6 ze Superbu. Nebo snad dá přednost zvuku motorů TDI, které jsou pro Octavie typické? Rovněž není jasné, jakým způsobem chce na sebe elektrická Škoda upozorňovat v rychlostech nad 40 km/h. Ale je také dost dobře možné, že nad tímto limitem budou testovací piloti spoléhat na pneumatiky s nízkým valivým odporem, které nepatří mezi ty nejtišší.
Od Škody je sympatické, že uznává omezení daná kapacitou dnešních akumulátorů a tvrdí, že je pro ni důležitý zejména „sběr informací z reálného provozu v náročných městských podmínkách“, ještě sympatičtější by ale bylo, kdyby v tuto chvíli mrtvou větev vývoje automobilismu ponechala ladem zcela. Zásadní omezení dnešních elektromobilů totiž není s to odstranit a to, co se může tímto provozem deseti Green E Linů zjistit, v mezičase ještě několikrát zjistí mateřský koncern Volkswagen při zkouškách řady podobných vozů. Vznik a výroba těchto vozů je zkrátka ryze marketingovou záležitostí, snahou svézt se na současné „elektrické vlně” a tomu my zrovna nefandíme.
Výkonově na tom Octavia Green E Line není vyloženě špatně. Elektromotor má provozní výkon 60 kW (82 koní) a špičkový 85 kW (116 koní), což není mnoho, ale postačí na zrychlení na stovku za obstojných 12 sekund. Pouze maximální rychlost je, jistě z důvodu prodloužení dojezdu i v případě „nešetrného zacházení”, omezena na 135 km/h.
Tradičním limitem vozu zůstávají li-ion akumulátory, v tomto případě o kapacitě 26,5 kWh. To je ekvivalent přibližně 6,5 litru nafty při započítání odlišné efektivity spalovacího agregátu a elektromotoru, jejich hmotnost ale činí 315 kg. Automobilka udává, že Octavia Green E Line zvládne na jedno dobití ujet až 150 kilometrů, což je téměř stejná hodnota jako udává Nissan pro svůj sériový Leaf, ale jaká jízda to asi bude muset být si z přirovnání k nádrži o kapacitě 6,5 litru nafty asi dokážete představit sami. Trocha agresivnější jízdy a poloviční dojezd bude velmi dobrý výsledek. Navíc je zde omezení v podobě doby dobíjení - v případě použití běžné zásuvky si na plné dobití počkáte přes 10 hodin...
Ale to jistě odborníci Škody jistě záhy odhalí sami, stejně jako to, že postavit na trhu uplatnitelný elektromobil na základě vozu konvenční konstrukce není při současných limitech akumulátorů vůbec možné. Je třeba počítat s tím, že alespoň trochu rozumně uplatnitelný elektromobil potřebuje akumulátory o kapacitě nejméně 50 kWh (beztak ekvivalent jen 12,5 litru nafty), aby bylo možné počítat s jakýmkoli jiným, než ryze příměstským použitím. Takový „balík” akumulátorů znamená v případě jediných nákladově alespoň vzdáleně únosných li-ion baterek (cca 20 000 Kč/kWh, jen tento paklík vás tedy přijde na milion korun) hmotnost mezi 500 a 600 kilogramy a to ještě nemáte postavený zbytek auta. Pokud tedy začnete stavět na bázi konvenčního automobilu nižší střední třídy s hmotností okolo 1 400 kilogramů, ze kterého odstraněním konvenčního pohonu a jeho součástí odstraníte možná 200 kilo, nemáte šanci dosáhnout výsledné hmotnosti, která by nedevastovala dynamiku, spotřebu energie a ve výsledku tedy i dojezd vozu, jenž je u elektromobilu největší bolístkou. Rozumných východiskem je jen auto od začátku stavěné jako elektromobil, které se s hmotností nedostane za hranici těžké obezity. Jenže poté už se s náklady na výrobu dostanete do sfér, které jej učiní zcela nekonkurenceschopným kvůli vysoké ceně...
Brzy též asi zjistí, že nebude snadné držet se ani nové firemní doktríny: „Naším jednoznačným cílem do budoucnosti je mobilita bez emisí. Myslím, že právě elektromobily jsou správnou odpovědí na neustále přísnější emisní limity a potřebu trvale udržitelné rozvoje automobilového průmyslu,“ řekl Dr. Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za technický vývoj. I když se nám to nemusí líbit, má možná Dr. Scholz pravdu. Ale pouze za předpokladu, že elektrickou energii potřebnou pro dobití akumulátorů nebudeme vyrábět v úhelných elektrárnách nebo dotovanými solárními články a tvářit se jak moc jsme eko, když „smrtelně“ nebezpečný oxid uhličitý nevypouštíme z vlastního výfuku ale o pár kilometrů vedle z komínu včetně spousty výrazně horších plynů.
Důvodů, proč do vývoje něčeho takového jako je Octavia Green E Line vůbec neinvestovat je, jak vidíte, spousta. Důvody, proč ano, jsou přitom vedle toho maximálně dva - image „společensky odpovědné” firmy a činnost zapadající do schématu nastíněného evropskými regulacemi, které spotřebu elektromobilů vnímají jako nulovou ( samozřejmě neodpovídá realitě) a kvůli tomu je značně finančně zvýhodňují. A to je podle nás trochu málo.
V tomto směru se zdá, že poněkud rozumnější cesta by pro Škodu mohla vést přes plug-in-hybridy, jejichž vývoj firma potvrdila. Prozatím se ale patrně nemá čím chlubit, když se chystá testovat pouze „čisté“ elektromobily.
V první fázi elektrické budoucnosti Škoda nejdříve vyrobí deset prototypů
Koncept Škody Octavia Green E Line byl představen loni v Paříži
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch