Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda má za sebou tragický rok, do červených čísel se propadla naprosto všude a se vším
12.1.2022 | Petr Miler
Automobilka se to pokouší balit do růžového hávu, ale i když se vždy snažíme vidět věci pozitivněji, tady se opravdu není čeho chytit. Budeme-li se držet významných odbytišť a modelů, je nejlepším výsledkem pokles o 4,4 procenta v Rusku.
V uplynulém roce jsme opakovaně psali o problémech Škody s odbytem. Týkal se nejen České republiky, ale hlavně všeho ostatního krom České republiky, zejména pak Číny a dalších klíčových odbytišť typu Německa a Velké Británie. V první polovině roku bylo ale přece jen lépe, až pak automobilku naplno zasáhly problémy s nedostatkem dílů, které prodeje posílal meziročně až o desítky procent dolů. Jaká je tedy celková bilance za rok 2021?
Jedním slovem tristní. Jistě, nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř a automobilka neopouští pozitivní rétoriku, když 878 200 celosvětově prodaných aut považuje za dobrý výsledek v době nedostatku zejména polovodičů. Ovšem nelze zavřít oči nad tím, že jde o masivní, 12,9% pokles proti roku 2020 a po osmi letech první negativní meziroční vývoj. Škodu tak vrací o řadu let zpátky, dělá z ní v tuto chvíli menší automobilku, než je třeba Tesla a především maluje smutný obrázek s nebývalou komplexností.
Neexistuje totiž jediný významný světový region, kde by Škoda neklesala. V červených číslech je na západě, ve středu i na východě Evropy (mezi -5,9 a -9,8 %), v Rusku (-4,4 %) a masivně v Číně (-58,1 %). Klesala v ale také Německu (-15,4 %), ve Velké Británii (-5,3 %) a nakonec i v České republice (-4 %). Právě ta se nakonec drží docela dobře a je už třetím největším trhem automobilky celosvětově - hlavně ovšem větším úpadkem těch ostatních.
Podobně mizerně jsou na tom modely, které meziročně prodejně klesaly do jednoho, pokud tedy na trhu nebyly novinkami, pochopitelně. Nejhůř jsou na tom Octavia, Superb, Kodiaq, Rapid a Scala, všechny šlo dolů o více jak pětinu. Ani výsledek Karoqu (-13,2 %) ale není pěkný a nováčci v podobě Enyaqu a Kushaqu na celkové bilanci se svým asi 6% podílem na odbytu mnoho nenadělají.
Škoda se utěšuje odbytem právě Enyaqu, který pomohl jejímu růstu na některých menších trzích (typicky Nizozemsko), je ale otázkou, jak velká útěcha to je. Zájem o tento model je bez dotací či dalších pokřivení trhu naprosto minimální (viz. ČR, tady se dokonce meziročně propadl, i když jeho prodeje na konci roku 2020 dělaly jen dodávky dealerům či vlastní registrace automobilky) a je jasné, že bez politické podpory nemá šanci se na otevřeném trhu výrazněji prosadit.
Pozitivněji lze vnímat úspěch Kushaqu v Indii, který vystřelil prodeje značky vysoko, jde ale o nominálně malá čísla a spíše to podtrhuje, jak nešťastné je směřování automobilky v našem regionu. Na zákazníky dál fungují levná, praktická auta s vysokou užitnou hodnotou, tady je ale centrem pozornosti velmi drahý Enyaq s velmi omezenou použitelností danou jeho pohonem.
Zkrátka smutný rok, jinak to nelze shrnout, snad bude lépe. S ohledem na prosincové výsledky (v Evropě -18 %) se ale nezdá, že by se škodovka už odrazila ode dna. Ostatně pro Českou republiku letos plánuje vyrobit podobně málo aut jako loni a situace jinde ve světě nejspíše nebude zásadně jiná.
Grafika automobilky nejlépe shrnuje plošnost a mohutnost jejích loňských prodejních propadů. Útěchou jsou jen menší trhy jako Indie nebo Nizozemsko, zejména v případě elektrických úspěchů hnaných téměř jen dotacemi a dalšími podporami se ale musíme ptát na jejich udržitelnost. Grafika: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 3 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva