Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda je černou ovcí VW, žádná jiná značka neklesá tak moc. Pomohla propadu o 3,3 milionu aut oproti roku 2019
19.1.2022 | Petr Prokopec
Pokud někdo doufal (a že jich bylo), že druhá polovina roku 2021 přinese prodejům aut tolik kýžený impuls, hluboce se spletl. Přinesla pravý opak a ještě níž než v roce 2020 poslala řadu velkých značek, zejména pak Škodu. Korejci naopak bodovali.
Již několikrát jsme zmínili, že k loňsku upínali výrobci aut po mizerném koronavirovém roce 2020 mnohé naděje. Jen málokoho by na jeho počátku napadlo, že nakonec budou muset čelit ještě většímu problému, než je globální pandemie a v řadě případů se spokojit ještě s horšími výsledky. Nedostatek čipů však v branži způsobil chaos, v jehož důsledku se továrny nakonec zavíraly ještě častěji. Nová auta se stala nedostatkovým zbožím, načež řada kupců zamířila k ojetinám. Vlastně by nás tak ani nemělo překvapit, že loni bylo v Evropě prodáno jen 9 700 192 vozů, což je o 2,4 procenta méně než v předchozím období.
Ještě než ovšem plně zabředneme do dat týkajících se celého roku, v rychlosti probereme prosinec. Ten byl šestým měsícem v řadě, kdy došlo na meziroční pokles, přičemž tentokrát se jednalo o 22,8 procenta. Dolů zamířily veškeré trhy s výjimkou Bulharska, Chorvatska, Lotyšska a Slovinska, což jsou ovšem země, které celkovou bilanci neměly jak ovlivnit. Stačí si jen uvědomit, že Francie, Německo, Itálie a Španělsko klesaly dvouciferným tempem. Takový pád byl ale vlastní prakticky celé Evropě.
V rámci celého roku již lze najít jistá pozitiva, třeba Itálie si polepšila o 5,5 procenta, Španělsko o 1 procento a Francie o půl procenta. Chorvatsko, Estonsko, Řecko či Irsko pak rostly dvouciferným tempem, ovšem ani to nedokázalo celkový výsledek zvrátit. Pokud tedy vezmeme do rovnice rok 2019, máme tu pád o neskutečných 3,3 milionu aut. Přičemž otázkou je, jak tomu bude letos, neboť problémy s nedostatkem čipů přetrvávají a dle expertů se promítnou i do roku 2023.
Věštění z křišťálové koule si nicméně necháme na jindy, dnes se budeme zaobírat hlavně minulostí. V důsledku oné krize totiž došlo k překreslení evropské mapy. Vítěznými značkami jsou přitom hlavně Hyundai a Kia, jenž mají na kontě 18,2- a 18,5procentní vzestup. Díky tomu se první zmíněná korejská automobilka dostala před Citroën a již dýchá na záda Fiatu. Obě pak pokořily i Opel, Dacii nebo Ford, jakkoliv předloni tato trojice měla opravdu nemalý náskok.
Nahoru se nicméně dere i Toyota, která si polepšila o 9,7 procenta a „vyklepla“ tak i Mercedes. Ten ostatně klesl natolik, že se před něj dostalo samotné BMW i při jeho součtu prodejů třícípé hvězdy se Smartem. Stále je na tom nicméně lépe než taková Škoda, která se díky 9,8procentnímu propadu stala černou ovcí koncernu VW. Snad nejzajímavější je ovšem pohled na Lancii, která s jedním modelem operuje jen v Itálii, přesto je na tom lépe než DS dostupný po celé Evropě, o Alfě Romeo ani nemluvě.
Slzy v očích pak musí mít fanoušci Hondy, která evropské pole rychle vyklízí. V roce 2007 totiž měla na kontě 311 801 registrací. V roce 2019 nicméně již šlo jen o 123 277, předloni o 81 247 a loni o pouhých 38 248. Japoncům tak sázka na eliminaci dieselů a jejich nahrazení hybridními variantami vůbec nevchází.
Abychom ale skončili v aspoň trochu optimistickém duchu, můžeme poukázat na úspěch Smartu, a to přesto, že tato značka je již čistě elektrická. Nicméně v Německu její model ForTwo startuje na 21 940 Eurech (cca 535 tisíc Kč), z čehož je po tamních dotacích jen zhruba 12 tisíc Eur (292 tisíc Kč). Tedy přesně taková částka, kterou jste ochotni za vůz do města zaplatit. Vlastně tak není překvapivé, že prodeje šly o 34 procent nahoru.
Loňské registrace nakonec byly nižší než v roce 2020, oproti roku 2019 pak klesly dokonce o 3,3 milionu aut. Foto: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva