Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Fabia jako tříkolka: legrační stroj lze řídit od 16 let
24.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tahle Škoda Fabia vážně existuje a můžete si ji koupit. Říká si Ellenator, vypadá legračně a je docela náchylná k převrácení.
Když se řekne Ellenator, spoustě lidí se možná vybaví Eleanor, tedy jedna z verzí Fordu Mustang, kterou proslavil mimo jiné film 60 sekund. Jenže Ellenator a Eleanor spolu mají společného jen velmi, velmi málo. Společné je to, že jsou oba tyto stroje poháněny pístovým spalovacím motorem a že s nimi lze jezdit po silnicích, ale to je asi tak všechno.
Ellenator není muscle car, oněch „muscles” se tu vážně nedostává. Tenhle stroj lze chápat jako kříženec Reliantu Robin, tříkolky proslavené svou nestabilitou v zatáčkách, a malých hatchbacků koncernu Volkswagen. Je to totiž upravená Škoda Fabia, Seat Ibiza či Volkswagen Polo s tím cílem, aby ho v Německu bylo možno řídit od 16 let věku. Je to tedy něco na způsob u nás prodávaných Aixamů jim podobných „motoaut”.
Příběh začíná obyčejnou Škodou Fabia či jiným uvedeným hatchbackem. Ten putuje do dílen firmy Ellenrieder, kde jsou upravena zadní kola takovým způsobem, že nejsou v rozích karoserie, nýbrž uprostřed auta. Není to tedy úplně tříkolka, ale pro potřeby zákona to očividně stačí. Původní blatníky dostanou plastové kryty, které ale nejsou s to zamaskovat, že tady něco nehraje.
Pod kapotou najdeme čtyřválcové motory o 1,0 či 1,2 litru objemu, jenže řádně přiškrcené - dávají 20 koní a 60 Nm. Tato ohromná síla putuje na přední kola, kam také jinam, přes standardní manuální pětikvalt. Na palubě sice není moc výbavy, ale třeba ESP tu najdete. A také tu je prostor pro čtyři cestující a do zavazadelníku se vejdou dvě basy piva. Jak si s takovouto zátěží poradí dvacet koní, si asi dovedete představit, zejména když na videu níže je zrychlení dost letargické i při obsazení dvěma lidmi v okolí 60 km/h.
Takhle upravená Fabia, Ibiza či Polo neztrácí zas tolik ze svých schopností být naložena lidmi a věcmi, s čímž se pojí také hmotnost auta. Neznáme ji přesně, ale oproti obyčejné Fabii nižší o tolik nebude. Co nižší je, je užitečná hmotnost, která má hodnotu 300 kg a posádka by tedy neměla být příliš obézní. Vůz tedy naložíte, ale pohyb... bude mít svá specifika, řekněme. Maximální rychlost je prý 90 km/h, ale se čtyřmi lidmi na palubě vypadá i tohle jako docela optimistické číslo. A spotřeby 5,5 litru na sto bude asi také problém dosáhnout, nebudete-li chtít jezdit úplně šnečím tempem.
Hlavní přínos tu je skutečně ten, že je možno tenhle stroj řídit od 16 let věku s řidičským průkazem A1, tedy alespoň v Německu. Zní to trochu divně, přečteme-li si, že A1 platí na motocykly o objemu do 125 ccm a Ellenator má litrový motor a čtyři kola, nicméně podle výrobce se do této třídy vejde. „Ellenator má rozchod zadních kol menší než 465 mm, takže splňuje zákonné požadavky,” uvádí výrobce, firma pana Ellenriedera.
Samozřejmě to má také své nevýhody. Díky miniaturnímu rozchodu zadních kol je stabilita Ellenatoru dost mizerná a naklopit ho na stranu zjevně není velký problém. A nejen to, i při běžné jízdě vypadá tahle věc dost směšně; rozhodně příliš na to, aby v ní teenager někam přijel, když se do 125 ccm vejde spousta motocyklů, které jsou víc „cool”.
A také budou jistě levnější, protože cena Ellenatoru je dost vysoká. Je potřeba koupit automobil; ten tedy asi může být i ojetý, ale stále ho potřebujete. Následná přestavba včetně německé obdoby STK přijde na 5 tisíc Eur, tedy asi 133 tisíc korun. A za takovou částku pořídíte starší motorky dvě. Nabízí se tedy otázka, proč by si tenhle stroj vůbec někdo chtel koupit - je drahý, vypadá směšně a jak vidno z fotek i videa, není ani úplně bezpečný stran převrácení. Zajímavé dílo je to ale zcela nepochybně...
Fabia jako skoro-tříkolka krásou ani bezpečností rozhodně nevyniká
Stejně upravený Seat Ibiza na tom není o mnoho lépe
Zdroje: Auto Ellenrieder, Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva