Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut
11.10.2024 | Petr Prokopec
Tohle dílo vypadá jako další pokračování seriálu „Když chceš víc, než můžeš. A je to vidět!” Svou podstatou, hmotností, pohonem a kapacitou baterií se nehodí na okruhy v žádném případě. Však je i po odlehčení absurdně těžké a nic dalšího se nezměnilo.
Zdá se, že dva v Česku nesmiřitelní rivalové, tedy Škoda a Hyundai, zas jednou opisují jeden od druhého. Jenže zatímco dříve mohl z jejich rivality profitovat zákazník, tentokrát z ní budou profitovat jen léčitelé hlav prodrbaných až do krve. Obě automobilky totiž daly za vznik stejnému marketingovému nesmyslu, nad kterým se jiné činnosti věnovat nelze.
Pro začátek připomeňme, že Korejci letos v dubnu přišli s okruhovou verzí svého elektromobilu Ioniq 5 N, která možná inspirovala mladoboleslavské k tomu, aby do vkročili do stejné řeky. Aktuálně si tak můžeme představit Škodu Enyaq RS Race, která je vlastně skutečně stejným nesmyslem. I přes redukční dietu jde totiž stále o automobilového tlouštíka par excellence, který na okruhu nedává žádný smysl už kvůli tomu. A to ani nemluvíme o jeho reálné použitelnosti v takovém prostředí.
Základem okruhové novinky se stal Enyaq RS Coupe, který dostal dva elektromotory roztáčející přední a zadní nápravu souhrnnými 340 koňmi. Tento výkon je spárován jak s bateriemi o kapacitě 82 kWh (využitelných je z toho jen 77 kilowatthodin), tak s hmotností 2 258 kg. Při plném obsazení pak RS může vážit až 2 750 kg. Něco takového by bylo možné považovat za ideální základ závoďáku leda po base piv, ani drastická dieta tady nic neřeší.
Hyundai u podobně těžkého crossoveru dosáhlo 300kilové redukce, Škoda zašla ještě o chloupek dál. Jenže i bez 316 kil je okruhový Enyaq těžký jako pašík jdoucí právě na porážku. Korejci navíc nižší hmotnost doprovodili vyšším výkonem, jenž vyšplhal na 600 koní. Škoda ale u hnacího ústrojí nezměnila nic, což výsledek činí jen tragičtějším. Se 77 kWh energie pak na okruhu zvládne na jedno nabití nanejvýš pár desítek km, to není k ničemu.
Ve finále tak vlastně ani nevadí, že Škoda na rozdíl od Hyundai nechystá speciální šampionát, protože v tom běžném by se takřka dvoutunový Ioniq na spalovací konkurenci nechytal ani ve chvíli, kdyby ta disponovala jen polovičním výkonem. Značka jej prý bere jako pilotní projekt pro budoucí inovace v sériové výrobě. Klíčové je přitom ono odlehčování, za kterým mimo jiné stojí karoserie z biokompozitních materiálů. Chceme vidět jejich nasazení do výroby a výslednou hmotnost - na hmotnost RS Race jistě mělo větší vliv odstranění věcí, které v silničním autě budou muset zase zpátky na palubu.
Nový bodykit přitom není jen lehčí nebo dramatičtější, ale také rozšířený - vzadu v oblasti blatníků dokonce o 116 milimetrů. Podvozek pak klesnul k zemi o 70 mm, zatímco za 20palcová litá kola se nastěhovaly karbon-keramické brzdy s desetipístkovými třmeny. Ve vykuchaném interiéru je pak možné počítat třeba s hydraulickou ruční brzdou, jež pochází ze soutěžní Fabie RS Rally2. Nový je také volant, stejně jako lineární řízení s rychlým převodem, nechybí ale ani automatický hasicí systém.
Enyaq RS Race dostal do vínku také zvukový generátor Havas, stejně jako silniční verze. Nicméně zde je soundtrack hlasitější, pokračuje i v rychlostech nad 30 km/h a navodit má vzrušující pocity ze závodních tratí. Zrovna tím si ale nejsme jisti, ostatně zmíněný Ioniq 5 N je v tomto ohledu ještě dál, ovšem i tak jeho projev doslova trhá uši, neboť je neskutečně falešný. Opravdu se tak můžeme ptát jen: Proč? Nevidíme žádný rozumný smysl, který tohle cvičení má, jen podtrhuje vrozené a dnes neřešitelné neduhy elektrických aut.
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 1 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 2 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 3 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 4 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 5 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 6 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 7 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 8 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 9 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 10 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 11 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 12 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 13 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 14 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 15 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 16 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 17 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 18 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 19 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 20 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 21 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 22 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 23 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 23](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 24 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 24](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Škoda Enyaq RS Race: Proč? Technický nesmysl jen podtrhuje klíčové neduhy elektrických aut - 25 - Skoda Enyaq RS Race 2024 prvni sada 25](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Enyaq RS Race je naštěstí jen koncept, který má mimo jiné představit biokompozitní materiály. Ty využívají lněná vlákna a jsou alternativou vůči karbonu, oproti kterému je uhlíková stopa nižší o 85 procent. Klíčová je ale pochopitelně nižší hmotnost při zachování vysoké tuhosti, bohužel je ale pořád vysoká. A zbytek techniky pořád stejně marný, pro okruhové využití naprosto. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Tatsuki Suzuki končí: „Děkuji a sbohem“ 18:00
- Jorge Martin byl úspěšně operován včera 20:00
- Test v Sepangu: Alex Marquez celkovým lídrem včera 14:00
- Poločas finále v Sepangu včera 10:00
- Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou včera 08:00
Nejnovější články
Ani jedno z nejslavnějších Ferrari historie nestačilo na to, aby se v aukci prodalo za tolik jako druhý nejdražší Mercedes
před 8 hodinamiAudi končí s hloupými hrátkami s diverzitou, inkluzí a genderem, a to si zaměstnanci měli říkat „krásně” Audiáni
před 10 hodinamiDodge začal v zoufalosti nabízet nechtěný elektrický muscle car za 7 tisíc Kč měsíčně, ani to ho nemusí zachránit
před 11 hodinamiPutinova limuzína válí. Loni oslovila celých 9,6 zákazníků za měsíc, a to většina ani nemohla říct ne
dnesRýsuje se nový král ztráty hodnoty. Majiteli má prodělat přes 6 milionů Kč za jediný rok a 10 tisíc km
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva