Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda do detailu odhalila přelomový nový model, i cenou a výkonem vstupuje do jiné éry
1.9.2020 | Petr Prokopec
Ještě nikdy v historii nepřinesl nový model české automobilky tolik změn. Dnes představené SUV zkusí zákazníky zaujmout dosud nepoužitými technickými řešeními i u Škody nepoznanými cenami.
Od příštího roku začínají v Evropě naplno platit nové limity emisí CO2, kterým lze víceméně vyhovět jen placením tučným pokut nebo prodejem elektrických aut, jejichž emise jsou podle Bruselu nulové. Zvolit první cestu znamená doufat v zázrak, a tak se zády se k elektrickému pohonu nehodlá otáčet nikdo. Výjimkou není ani Škoda, která ostatně již loni představila plug-in hybridní Superb a elektrické Citigo. K této dvojici pak na podzim přibyla také plug-in hybridní Octavia, která je dokonce k mání jako RS. Nicméně teprve s dnešním dnem startuje skutečně elektrická éra Škody. Mladoboleslavská automobilka totiž dle původního oznámení přišla se zcela novým modelem Enyaq, který vychází z modulární platformy MEB a nemá základ v žádném existujícím modelu značky.
Designu se v tuto chvíli již příliš věnovat nebudeme, ostatně to stěžejní bylo zmíněno již před pár hodinami, kdy se oficiální snímky dostaly online, aniž by to automobilka chtěla. Můžeme tak jen zrekapitulovat, že zatímco koncept, který produkčnímu modelu předcházel, byl i zahraničním tiskem překřtěn na Lamborghini Urus pro chudé, sériové provedení má blíže k BMW. Stačí totiž, aby se nová maska Crystal Face změnila na ledvinky a rázem tu máme řadu 2 Active Tourer jako vyšitou.
Namísto vzhledu se tedy raději zaměříme na technické parametry. Enyaq je 4 649 milimetrů dlouhý, 1 879 mm široký a 1 616 mm vysoký a disponuje rozvorem 2 765 mm. Suma sumárum tu tedy máme vůz o velikosti Škody Kodiaq, který by ale uvnitř měl nabízet ještě více prostoru. Z dosud odhalených informací to nicméně příliš nevypadá, neboť počítat je možné pouze se dvěma řadami sedadel a zavazadelníkem o objemu 585 litrů. Vrcholem praktičnosti je tedy zjevně nadále SUV se spalovacími motory.
Tím se dostáváme k hnacímu ústrojí, kdy základ nabídky bude tvořit Enyaq 60 iV. Tedy provedení osazené jedním elektromotorem na zadní nápravě, jenž disponuje výkonem 132 kW (180 koní) a točivým momentem 310 Nm. Zrychlení z klidu na stovku se odehraje za 8,7 sekundy, což není marné, maximálka však činí pouhých 160 km/h. Elektrické SUV tedy nezvládne držet krok ani s Volvem, jenž začalo od letošního roku omezovat nejvyšší rychlost svých aut na pouhých 180 km/h.
Škoda tak jistě neučinila ze stejných důvodů jako Volvo, problémem zde budou spíše limity pohonného ústrojí jako u jiných výrobců. I díky omezené dynamice by se ale vůz mohl reálně přiblížit udávanému dojezdu 390 km na jedno nabití, třebaže s bateriemi o kapacitě 62 kWh je to v tak velkém autě dost ambiciózní číslo. Zvláště když využitelných je pouze 58 kWh. Dobití baterie u rychlostanic má zabrat nějakých 30 minut, nicméně poté můžete počítat pouze s 80procentní kapacitou. Při využití domácího Wallboxu je možné počítat s plným dobitím za 8 hodin.
Dále na řadě jsou varianty Enyaq 80 iV a Enyaq 80x iV, jenž obě disponují bateriemi o kapacitě 82 kWh (respektive 77 kWh). Tu má být možné u rychlodobíjecích stanic dobít z 80 % za 38 minut, přičemž u zadokolky umožní teoretický dojezd až 510 km. V té chvíli nicméně máte pod pravou nohou 150 kW/204 koní, s nimiž zvládáte stovku za 8,5 sekundy. Provedení se dvěma elektromotory, pohonem všech kol a 195 kW/265 koňmi však stejnou disciplínu zvládá za 6,9 sekundy a ujede 460 km.
Vrcholem nabídky se pak stává Enyaq RS iV, který je při výkonu 225 kW/306 koní vůbec nejsilnějším produkčním vozem historie Škody. Na stovku se dostane již za 6,2 sekundy, na rozdíl od zbytku nabídky pak jeho nejvyšší rychlost není omezena na 160 km/h, nýbrž na 180 km/h. V rámci dojezdu je pak možné počítat se stejnými 460 km jako u méně výkonné čtyřkolky, tedy alespoň dle norem. Reálně ale vše bude záležet na tom, jak moc ony koně popustíte z otěží.
Škoda aktuálně zveřejnila pouze cenu základního modelu, který startuje na tučných 1 059 900 Kč a potvrzuje tak očekávání, že pod milion si tohle auto nekoupíte. Zmíněna částka je pochopitelně spojena s menším paketem lithium-iontových baterií, které jsou u elektromobilů stěžejní. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby s 80 kWh byla spárována suma minimálně 1,2 milionu korun, zatímco takové RS by dokonce šplhalo ještě o nějakých 300 tisíc korun výše. Minimálně cenově tedy Škoda aktuálně rozhodně neklesá.
Předobjednávky startují 3. září, přičemž zákazníci budou moci sáhnout také po limitované edici Founders Edition, jenž slaví 125. výročí založení značky. K dispozici tedy bude pouze 1 895 aut, které se dočkají osvětlené čelní masky, sportovních nárazníků vpředu i vzadu a 21palcových litých kol Aquarius. Uvnitř pak nebude chybět kožené čalounění či plaketka s pořadovým číslem vozu umístěná na volantu.
Provedení Founders Edition bude k mání ve verzích Enyaq 60 iV a Enyaq 80 iV, což naznačuje, že Škoda nejspíše pustí do prodeje nejprve zadokolky. I na ty je nicméně třeba vyčkat delší dobu, neboť jakkoliv předprodeje startují tento týden, s reálným příchodem aut je třeba vyčkat až na jaro 2021. To je ovšem pochopitelné, neboť pro letošek má Škoda v Bruselu splněno a srážet emise a prodělávat na elektromobilech tak bude třeba až s příchodem oněch přísnějších emisních limitů.
Škoda Enyaq se ukázala ve standardním hávu... Foto: Škoda Auto
...i jako limitované provedení Founders Edition, jenž slaví 125. výročí značky. K mání tak bude v počtu 1 895 vozů, navíc s bohatou výbavou. A zjevně také s nemalou cenou. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva