Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda a Hyundai si nikdy nebyly tak podobné, srovnejte si nový Kamiq s Konou
26.2.2019 | Petr Prokopec
Už po odhalení prvních upoutávek se říkalo, že Škoda opisovala od Hyundai. Co je na tom pravdy? Posuďte sami, konkurenční SUV Kamiq a Kona jsme postavili vedle sebe.
Škoda dnes po několikaměsíčním lákání oficiálně odhalila své nové SUV. Evropský Kamiq míří do velmi sledovaného segmentu, a tak se snaží zaujmout výrazným vzhledem. Šéfdesignér značky Oliver Stefani je na vůz hrdý. Jde o jeho první úplný projekt pro značku a Kamiq popisuje jako výrazný, osobitý, elegantní i dynamický. Ovšem je tu ještě jedna vlastnost, kterou v souvislosti „kamzíkem“ nezmiňuje - není zase tak originální.
Hned po odhalení mladoboleslavské novinky jsme tak Kamiq poslali do křížku s autem, které bude jedním z jeho největších konkurentů a kterému se náramně podobá. Na mysli máme Hyundai a jeho Konu, která vstoupila do prodeje na konci roku 2017 a hned loni v Evropě oslovila 65 469 zákazníků. To je slušný výsledek, za kterým stojí do značné míry odvážná vizáž. A k té se Kamiq dosti přibližuje.
Pochopitelně, na obou autech nenajdeme jediný zcela shodný prvek, ale úzké čelní světlomety, oddělené zbylé světelné zdroje a celkově docela komplikované tvary přídě hrají na stejnou notu. Hyundai pracuje s ještě dalšími prvky, a tak i vedle zcela nového Kamiqu vypadá ještě o něco bláznivěji. Naopak mladoboleslavský vůz působí usedleji a nic na tom asi nezmění ani dynamická směrová světla, jež najdeme vpředu i vzadu a která ve stylu Audi efektivně rozsvěcí postupně jednotlivé diodové segmenty směrem od vnitřního po vnější. Jestli to ovšem vnímáte pozitivně, nebo negativně, necháme na vás.
Jak neobvyklý je Kamiq na poměry Škody zepředu, o to fádnější je jeho záď, která je ušita po vzoru předchozích novinek automobilky, zejména pak Scaly. Oproti ní se SUV dočkalo zkrácení převisů, což srazilo jeho celkovou délku na 4 241 milimetrů. Korejského soupeře tak sice přesahuje o 8 centimetrů. Na kapacitu zavazadelníku to má jen omezený vliv - ten zvládne pobrat 400 litrů v základu, tedy o devětatřicet více, než pojme Hyundai. Celkově pak Kamiq odveze až 1 395 litrů, víko zavazadelníku lze přitom ovládat elektricky.
Tím jsme se dostali ke kabině, tedy oblasti, ve které bude české SUV naprostým rekordmanem. Jeho rozvor narostl na 2 651 milimetrů, čemuž nemůže konkurovat ani Hyundai Kona, ani větší Škoda Karoq. Nemělo by proto překvapit, že před koleny zadních cestujících je možné naměřit až 73 mm. Stejně tak mladoboleslavský model překonává svého soupeře prostorem v oblasti loktů, a to hlavně ve druhé řadě sedadel. V rámci samotné šířky je na tom naopak Kona lépe (1 800 vs 1 793 mm).
Hyundai působí lákavěji při nahlédnutí pod kapotu. Kona je k dispozici s litrovým tříválcem, 1,6litrovým čtyřválcem a 1,6litrovým dieselem. Všechny jednotky jsou pochopitelně přeplňované, tříválec a „producent sazí“ pak mají stejný objem jako český vůz. Očekávat však můžete vyšší výkon (120 a 115 nebo 136 koní). Vrcholná jedna-šestka pak dává k dobru dokonce 177 koní, jež mohou zamířit na jednu či obě dvě nápravy, ovšem vždy pouze skrze sedmistupňový automat.
Nabídka Kamiqu je na první pohled o trochu širší, ve výsledku ale tak daleko nesahá. Tříválec v jeho případě produkuje 95 nebo 115 koní, totéž pak lze čekat od dieselu. Vrcholná jedna-pětka pak byla naladěna na 150 koní, očekávat můžeme ještě příchod verze 1,0 G-Tec, u níž výkon zůstává na 90 koních. Výkonnější motor k dispozici není, navíc všechny pohonné jednotky jsou spojeny pouze s přední nápravou - zástavbu systému 4x4 platforma MQB A0 neumožňuje.
Je ovšem třeba dodat, že jakkoliv jsou na straně Hyundai vyšší výkony, koncern VW podle všeho dosáhl lepšího sladění hnacího ústrojí se zbytkem vozu. Data pro Škodu sice zatím k dispozici nejsou, ovšem spřízněný Volkswagen T-Roc zvládá s litrovým tříválcem o výkonu 115 zrychlit z klidu na stovku za 10,1 sekundy. Kona pak sice má o pět ořů více, potřebuje však na stejnou disciplínu 12 sekund. To bude nejspíše moc i na Škodu, která příbuzného nepřekonala jen rozvorem, ale i délkou.
Tím jsme se dostali prakticky na konec našeho srovnání, pár slov již můžeme utrousit pouze o cenové politice. Ta česká je zatím neznámá, ovšem Kona startuje na 419 990 Kč. To je suma, ke které se velmi blíží Škoda Scala a zdá se být pravděpodobné, že české SUV zamíří spíše někam ke 440 tisícům korunám.
Je tak otázka, který z vozů bude mít na trhu navrch. Kona má šanci více zaujmout vzhledem, Kamiq pak praktičností, která zůstává konkurencí nepřekonána. Značka by ovšem se svou novinkou chtěla oslovit spíše mladé, kterou vnitřní prostor zase tak zajímat nemusí. Na druhou stranu, Česko je Škodalandem, stát se tedy může cokoliv a Kamiq nakonec může být prodejním hitem.
To ale hned tak nezjistíme, do prodej jde až v září. Vůči Scale disponuje vyšší světlou výškou (182 versus 146 mm), tu ale je možné srazit o 10 milimetrů koupí Sport Chassis Control. Ten zároveň přidává čtyři jízdní režimy (Normal, Sport, Eco, Individual). Nabídka kol startuje na 16 palcích a končí 18palcovými ráfky, uvnitř je pro změnu možné sáhnout za příplatek také po 10,25palcovém virtuálním kokpitu a 9,2palcovém displeji multimediálního systému. Očekávat lze také tradiční prvky Simply Clever jako třeba deštník zasazený do dveří řidiče, v rámci segmentu je pak unikátem výsuvná ochrana hran dveří. Dopřát si ale můžete třeba i výklopné tažné zařízení, zajímavé je víčko na dolévání vody do ostřikovačů, jež po otevření vytvoří trychtýř.
To jsme ale již skutečně ve finále, poslední zmínka tak bude patřit elektronickým asistentům a berličkám. Těch najdete celou plejádu již ve standardu, kromě monitoringu jízdních pruhů a nouzových brzd je ale k mání i adaptivní tempomat nebo automatický parking. Kromě toho Škoda vyzdvihuje řadu aplikací, jenž mají jít k duhu právě oněm mladším zákazníkům.










Novou Škodu Kamiq jsme rovnou porovnali s Hyundai Kona...
...posloužit ale můžeme i ničím neředěnou dávkou oficiálních záběrů
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Rookie šampionátu Zaghwan Zaidi včera 16:00
- Mio MiVue M820WD: duální HDR motokamera s radarem včera 13:42
- Fernandez místo Oliveiry včera 09:00
- Ai Ogura diskvalifikován 17.3.2025
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? 17.3.2025
Nejčtenější články
Továrnu Stellantisu původně na baterky teď předělávají na produkci převodovek spalovacích aut. Nic o dnešním vývoji neříká víc
18.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025Jedno z největších SUV Volkswagenu se ukázalo v novém, vystačit si musí už jen s jediným motorem
18.2.2025„Zjevně to pro nás nebyla dobrá dohoda.” Zaměstnanci VW z končící továrny už chápou, že si je šéfové s odbory natřeli na chleba
18.2.2025Benzin s vyšším podílem biosložky jako E10 může fatálně poškodit i motory moderních aut, ukazuje praxe
18.2.2025
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 03.20. 04:36 - danielcraig
- Toyota obecně 03.20. 01:39 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.19. 23:26 - Kavis
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.19. 21:08 - mafel
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 03.19. 15:48 - pavproch
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan