Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéfdesignér BMW konečně vysvětlil, proč dostala řada 7 tak obrovitánské ledvinky
26.6.2019 | Petr Prokopec
Slyšeli jsme už různá vysvětlení, všechna ale působila nevěrohodně. Sám šéf designu BMW ale nechal přetvářku doma a vytáhl konečně uvěřitelné vysvětlení.
Pokud bychom měli jmenovat jedinou věc, která v automobilovém světě vzbudila za poslední rok největší pozdvižení, pak jsou to čelní ledvinky faceliftovaného BMW řady 7. Mnichovská automobilka jejich velikost vyšponovala na maximální možnou velikost, čímž svět rozdělila ve dví. Zatímco jeden tábor je nadšený z toho, že mnichovská limuzína se konečně může důstojně postavit vedle Audi A8 či Mercedesu třídy S, ten druhý krok BMW kritizuje.
I když by leckdo mohl říci, že nic jako špatná reklama neexistuje, a tak BMW může být i za kontroverzní přijetí rádo, není to tak úplně pravda. Negativní publicity na toto téma bylo vážně hodně a šéfdesignéra značky Adriana van Hooydonka trápí, stejně jako zklamání části fanoušků a zákazníků. Sám ale říká, že ač by se rád zavděčil všem, v tomto případě prostě nemohl.
Důvodem podle něj je, že sedmička má tři hlavní odbytiště s diametrálně odlišnými představami o podobě takového auta. Zatímco v Evropě mají lidé rádi drahá auta co nejdecentnější a neradi odpovídají na otázky typu: „Kolik to stálo,” v USA nebo v Číně je to přesně naopak. Starý kontinent tak touží po decentním voze nedávajícím najevo svou cenu, zatímco zbytek světa prahne spíše po křiklavém atributu moci. A BMW tak nemohlo jedním autem dokonale uspokojit všechny.
Van Hooydonk říká, že kritika hlavně přišla z Evropy, která ale není pro řadu 7 největším trhem. Z toho důvodu tak BMW nakonec prodává po faceliftu více kusů tohoto modelu než před ním. „Od faceliftu jsme museli navýšit výrobu. Lidé v továrně jsou šťastní, neboť z montážních linek sjíždí větší množství aut než kdy předtím,“ uvedl van Hooydonk.
Proč ale Mnichov svou vlajkovou loď zvýraznil tak kontroverzním způsobem? „Na poradě bylo rozhodnuto, že je třeba zajistit, aby lidé lépe pochopili rozdíl mezi řadou 5 a řadou 7, a aby si ho všimli. Když jsme s řadou 7 přišli, byla poměrně malá. Od zákazníků jsme se dozvěděli, že nevidí rozdíly oproti předchozí generaci,“ říká Van Hooydonk a dodává: „Chápu, že nyní mohou být lidé šokováni. Kritiky jsem si povšimnul. A myslím, že je svým způsobem nevyhnutelná. Mým cílem je, aby dělal věci, které budou mít všichni rádi, ale to není vždy možné.“
Šéfdesignér tedy evidentně jednal na popud vedení, která od sebe chtělo dva nejvýše postavené sedany jvíce odlišit. To se stoprocentně povedlo, zásluhou obřích ledvinek si již řadu 5 a řadu 7 nikdo nesplete. „Chtěli jsme dát Evropanům to, po čemž touží, ale Evropa není pro sedmičku tím nejsilnějším trhem,“ potvrzuje výše zmíněné van Hooydonk. Z toho důvodu byly upřednostněny mimoevropské choutky, podle designéra nizozemského původu je to však naposledy, kdy řada 7 vzbudila na některém světadílů takovou nevoli. „Během 5 či 10 let již zákazníci nebudou tak rozdílní, jejich vkus se sjednotí.“
Velikost čelních ledvinek tedy do značné míry závisí na příští generaci řady 5. Pokud narostou i u ní, pak bude muset ještě dále zajít i nová sedma. V tu chvíli by ovšem na přídi na nic jiného než na ledvinky nejspíše nezbylo místo. Zda na něco takového dojde, rozhodnou zejména prodeje. Ty evropské meziročně klesají, což jen potvrzuje van Hooydonkova slova, ve Státech je ovšem zatím každý letošní měsíc lepší než ten loňský.
Kritická slova mířící na čelní ledvinky prý van Hooydonka zraňují. Jak ale již uvedl, v podstatě neměl jinou možnost, jak řadu 7 více separovat od BMW 5. Navíc diskuzi na toto téma očekával, jakkoliv ne tak vyostřenou. Lidé si navíc neberou na paškál pouze limuzínu, ale i SUV X7, jehož čelní ledvinky jsou taktéž nemalé. „V případě tohoto vozu však jejich proporce plně odpovídají venkovním rozměrům.“
Toto vysvětlení je logické a nedivili bychom se, kdyby bylo i do puntíku pravdivé. Zvědavi jsme tak na novou generaci, nejen kvůli ledvinkám, ale rovněž s ohledem na skutečnost, že do jejích tvarů měl zasáhnout i Jozef Kabaň. Jeho práce měla vedení mnichovské značky nadchnout natolik, že byl někdejší šéfdesignér Škody a autor exteriéru Bugatti Veyron okamžitě převelen na post šéfa designového oddělení Rolls-Royce.












Čelní partie faceliftovaného BMW řady 7 se dočkaly velké kritiky, ale hlavně v Evropě. Zbytku světa prý spíše vyhovují a celkové prodeje stoupají, i když ty na starém kontinentu míří dolů
Zdroje: Motoring, Carvlogger@Youtube, BMW Abu Dhabi Motors@Facebook
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejčtenější články
První automobilka, kterou přivedl ke krachu Henrik Fisker, ukázala nový sexy sporťák. Vrací se s ním ke spalovacím motorům
24.3.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty je jako nový dost drahý, sotva využitá ojetina může být vaše za třetinu
24.3.2025Designér ikonického McLarenu F1 strhal vzhled moderních aut, jsou prý autentická jako elektrické krby
25.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025Další automobilka nabízí dělníkům až 1,7 milionu Kč za to, aby skončili v práci a šli nadobro domů
25.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva