Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf VW nechtěně potvrdil, že zhoršující se kvalita německých aut nemusí být náhoda
9.9.2021 | Petr Prokopec
Sami bychom dříve řekli, že zvěsti o umělém projektování životnosti aut na kratší dobu než dříve jsou pověrami, přesně o tom teď ale šéf VW mluví. Nepočítá s tím, že by elektrická auta vydržela v provozu déle než jednotky let, baterie ano.
Už léta se mluví o tom, že auta nejsou tak kvalitní jako dříve. Že jsou projektována na konkrétní životnost, která majitele donutí si jednoho dne koupit vůz nový, jinak by automobilky neměly co prodávat. Přijde nám to přitažené za vlasy, třebaže snižující se kvalita některých částí aut je fakt - daná je ale podle nás spíše snahou snižovat náklady tam, kde je snižovat lze, nikoli s cílem něco s pokoutnou motivací šidit. Konkurenční boj totiž nikdy neustal a pokud by to některá automobilka začala dělat a jiná ne, bylo by to pro tu první z dlouhodobého hlediska zásadní ranou pro její image.
V předchozích letech tak značky, které byly za zhoršující se kvalitu peskovány (třeba BMW) udělaly aspoň něco málo proto, aby trend otočily a snad i uspěly. Přesto se v poslední době stesky nad kvalitou nových aut začaly skloňovat znovu, a to s nástupem elektromobility. Příkladem za všechny budiž VW ID.3, jehož kvalitu materiálů a zpracování nemohou vystát ani Němci a i dealeři stěží skrývají rozpaky, když vám zejména interiér tohoto modelu ukazují. Plasty, látky, celkové pojetí působí lacině, to se prostě nedá oddiskutovat - hovoří se o podobnosti s Dacií, ne typickými německými vozy.
I v tomto případě jsme si mysleli, že VW vzhledem k nákladům na elektrický pohon šetří jinde, ale ono to tak být nemusí. Šéf amerického zastoupení Volkswagenu Scott Keogh už dříve řekl, že automobilka počítá s tím, že pronajímaná elektrická auta nechá zákazníkům maximálně osm let, pak je sešrotuje a využije z nich jen cenné materiály, zatímco baterii si ponechá a dále využije. Pakliže by tomu tak bylo, proč se zaobírat vysokou kvalitou, díky níž vydrží auto klidně 20 let v provozu? U dnešních spalovacích aut to tak je, 20letá ojetina může být pořád perspektivní auto, u elektromobilů VW se s tím nepočítá.
To nyní možná nechtěně potvrdil přímo šéf německého koncernu Herbert Diess, který na autosalonu v Mnichově uvedl, že „životnost baterií, alespoň dle našeho názoru, je zhruba tisíc dobíjecích cyklů a 350 tisíc kilometrů, něco tak. Znamená to tedy, že baterie velmi pravděpodobně přežijí vůz. A a my se těchto baterií nechceme vzdát.“
Volkswagen tedy počítá s tím, že auto dožije dříve než baterie a nebude dále využito jako takové. Záměrem je po ukončení první leasingové smlouvy uzavřít i druhou a třetí, ovšem jen na akumulátory - zbytek auta by k nim byl vyroben nový. Šéf německého koncernu totiž předpokládá, že po několika letech budou mít na elektromobilu cenu prakticky jen baterie, které by i cenu ojetého vozu šponovaly vysoko, jakkoli zbytek by již byl prakticky bezcenný. Smysl mu tedy dává další využití v nově postaveném autě, které by díky už použitým baterkám s nižší kapacitou bylo levnější.
V tomto ohledu skutečně lze souhlasit s tím, že baterie v podstatě tvoří elektroauto, stejně jako benzinový či dieselový motor tvoří vůz se spalovacím ústrojím. Nicméně je třeba připomenout právě jejich degradaci. Po nějakých osmi letech tak náhle můžete zjistit, že místo, abyste zvládli na jeden zátah trasu Praha-Brno, vám kapacita stačí maximálně tak na cestu do nepříliš vzdáleného supermarketu. Nakonec nedávno jsme tu měli osmiletou Teslu se 156 tisíci km, která byla dále prakticky nepoužitelná, a to jen kvůli baterkám. Proto se také prodávala za zlomek své původní hodnoty. To trochu odporuje Diessovu pohledu na zachování hodnoty, ale o to tu nejde.
Nás na tomto postoji zaujal spíše pohled na životnost onoho „zbytku” vozu, který může vysvětlovat, proč lze třeba onen ID.3 jen stěží považovat za kvalitativního konkurenta takového Volkswagenu Golf sedmé generace, to jsou úplně jiné světy. Pokud Diess počítá s tím, že více než osm let lidem ani nevydrží, pak je to odpověď na všechny pochyby. Docela by nás zajímalo, co si nyní myslí zákazníci automobilky, kterým jejich šéf v podstatě vzkazuje, že si koupili auto s mnohem kratší zamýšlenou životností než nepočet jeho předchůdců. Akorát jim to nikdo neřekl.
Volkswagen ID.3 je od pohledu méně kvalitní vůz, než na jaké jsme od VW zvyklí. Nemusí to být náhoda, ani projev šetření, Němci otevřeně hovoří o tom, že uvažují, že by taková auta 3 po jednotkách let poslali do šrotu a použili z nich jen baterie. Že auta nebudou za těchto okolností tak kvalitní jako dříve, je nabíledni. Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025 - Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025 - Budoucnost je elektrická. Akorát teď všechny prodeje elektrických VW v USA překonává Golf GTI
4.1.2025 - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva