Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 10 hodinami | Petr Prokopec
Je to dlouhodobě jediný šéf opravdu velké automobilky, který se stále řídí zdravým rozumem a nenosí hlavu v zelených oblacích. Nyní připomíná, že názory nejenže nezměnil, ale posouvá je před veřejností dál a dál.
Sportování a elektromobilita pořád nejdou dohromady. Ano, existují závodní série bateriových vozů, které někdy přinášejí vzrušení, ovšem jen děním mezi účastníky, ne technikou, kterou používají. Jejich popularita je mizivá a už vůbec se nepropisuje do vozů určených pro normální silnice. Tam, když už se člověk chce svézt pro zábavu, obvykle hledá jiné zdroje potěšení než ryzí rychlost.
Mimo to zde máme také dlouhé doplňování energie, které je v tomto případě nutné doslova po pár minutách jízdy. V neposlední řadě tu pak máme faktor zábavy, který je výrobci ohromně podceňován. Respektive každý má zřejmě pocit, že základem úspěchu je zběsilé zrychlení z klidu na stovku a dál nic, tak to ale není.
Před pár týdny jsem měl půjčené současné BMW M135 a dojel s ním starší Porsche 911. A jeho majiteli jsem jen záviděl, i když jsem mu během chvíle ukázal záda. Vůbec jsem se totiž přitom nemusel namáhat, zatímco on se pral o každý metr silnice. Domů pak nejspíš dojel totálně propocený, neboť venku tou dobou bylo poněkud vlhčeji. Jenže bych se vsadil, že nic z toho mu nevadilo a projížďku si užil tisíckrát víc než já.
Mnichovský hatchback přitom stále používá spalovací motor, se kterým je spojen alespoň nějaký zvuk, vibrace a prakticky nekonečná použitelnost. V případě elektromobilů však máte už jen akcelerace. A té se rychle nabažíte, případně si uvědomíte, že každé razantní sešlápnutí plynového pedálu bude vykoupeno setrváním u dobíjecího stojanu nejméně po dobu, za jakou do spalovacího auta natankujete plnou. Pokud tedy elektrický pohon v nadšencích nakonec vzbudí nějaké emoce, budou spíš negativní.
Nechme ale hovořit Akio Toyodu, šéfa největší automobilky světa, který taktéž není přítelem elektrických sporťáků, jak prozradil kolegům z Auto News. K věci zaujal rezolutní postoj: „Vždy budou i uvnitř Toyoty existovat lidé, kteří budou mít nemalý zápal pro elektrické sportovní vozy. Ale pro mě jako zkušeného řidiče definici sportovního auta odpovídá to, které voní benzinem a má hlučný motor,“ svěřil se Toyoda kolegům.
Šéf Toyoty ovšem zároveň naznačil, že se nehodlá stát žábou na prameni a elektromobilitě rozhodně bránit nehodlá. Poukázal však na to, že automobilka založená jeho předky „je masovou značkou, tudíž je třeba mít na paměti dostupnost, a to i u elektrických aut. Jakmile Toyota bude mít kapacitu nabídnout dostupný elektromobil, pak možná půjde o moment, kdy si já jako mistr volantu dokážu představit elektrický sporťák“.
Toyoda svůj odpor založil na rozsáhlých osobních zkušenostech, pod pseudonymem Morizo totiž aktivně závodil, mimo jiné ve čtyřiadvacetihodinovce Nürburgringu. Právě pro vytrvalostní závody se ale dle něj bateriový pohon nehodí, neboť by již nešlo „o řidičské schopnosti“. Místo toho by se z daného podniku stalo „klání v dobíjení, výměně baterií nebo něčem podobném“. Něco takového podle něj „rozhodně není vzrušující“.
Že nám hovoří z duše, asi nemusíme dodávat. Pro tuto chvíli tak už jen přidáme informaci, že v souladu s tímto postojem jsou všechny dříve uvažované projekty elektrických sporťáků značky u ledu, pracuje se dál jen na těch spalovacích


Akio Toyoda se aktivně účastní závodů i vývoje sportovních aut značky. Jako takový si ovšem nedokáže představit, že by pod kapotu takových vozů zamířil elektrický pohon, nemá na to schopnosti a nedokáže vzbudit ty správné emoce. Foto: Toyota
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva