Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Stellantisu říká, že automobilky čeká několik hubených let, ty slabší je nemohou přežít
30.7.2024 | Petr Prokopec
Automobilky se navzdory komplikovanému vývoji posledních let dosud zdály být „v pohodě”, dobře promazané stroje jejich fungování ale letos začínají zadrhávat. Stellantis není výjimkou. A právě jeho šéf říká, že to je teprve začátek bouře, která celý obor čeká.
Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Pravdivost tohoto přísloví si nyní samy na sobě mohou ověřit mnohé světové automobilky, kterým pozvolna začíná téct do bot. Stojí za tím celkový ekonomický vývoj diktovaný růstem cen, který ani automobilkám nebyl cizí.
Něco takového si výrobci mohli dovolit po příchodu koronaviru, který zavřel, co se dalo. Výjimkou nebyly ani továrny a showroomy, o nová auta tedy byla velká sháňka. A automobilky toho využily, neboť vyřadily ze hry základní modely či úrovně výbavy a nabízely pouze drahé zboží. Dokud poptávka vyvolaná i spoustou rozdaných peněz převažovala nad nabídkou, mohli lidé maximálně tak na sociálních sítích nadávat na drahotu. Nicméně nakonec se stejně zvedli a to auto si šli koupit, pokud jej vyloženě potřebovali či chtěli. Dnes je situace jiná.
Jak rozebírá agentura AP, lidem se zdražilo prakticky všechno včetně úvěrů a peněz na nová auta zbývá stále méně. Zatímco tedy před rokem měli američtí prodejci na skladech celkem 1,8 milionu neprodaných aut, aktuálně jde o už takřka tři miliony vozů. Na jedné straně je sice hezké, že stále jde o milion aut méně, než tomu bylo před koronavirem, jenže svět se již delší dobu netopí v blahobytu. Nová auta tak často bývají první zbytnou položkou, kterou si lidé škrtají svých nákupních seznamů.
To představuje hrozbu pro celou branži, jak zmiňuje Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, jehož zisky se rychle propadají a přemýšlí nad ráznými úspornými opatřeními. Nastalý stav totiž podle Tavares může trvat i několik let. A na jeho konci již nemusí stát stejná skvadra výrobců, jako je tomu nyní, slabší automobilky neschopné se přizpůsobit novému stavu věcí podle něj hubená léta nepřežijí.
„Naše klientela nám říká, že potřebuje víc dostupných aut,“ uvedl Tavares s tím, že je zapotřebí „přitažlivých produktů“ za „konkurenceschopné ceny“. Je ale něčím takovým třeba Lancia Ypsilon, jejíž hybridní verze startuje na 24 900 Eurech (cca 631 tisíc Kč), zatímco ta elektrická je ještě o dalších 10 tisíc Eur (přes 253 tisíc Kč) dražší? To ani v nejmenším, ostatně tento vůz Stellantis v Americe ani nehodlá nabízet. Stejně tak se do zámoří nepodívá ani Fiat Grande Panda.
Pro koncern to ovšem znamená, že jeho nejlevnějším vozem v zámoří je stárnoucí Jeep Compass za 25 900 USD (asi 608 tisíc Kč). Není tedy překvapivé, že Stellantis strádá. A podobně je na tom Ford, stejně jako General Motors. „Jsme v tom všichni,“ dodává Tavares. „A z mého úhlu pohledu není překvapivé, že je branže zachvácena chaosem,“ uvádí dále.
Ne všichni sdílí jeho postoje. „Je až komické, že je někdo překvapen z toho, že party končí,“ okomentoval situaci Sam Abuelsamid, vedoucí analytik společnosti Guidehouse Insights. Dále totiž zmínil, že „existuje pouze hrstka lidí, kteří si mohou koupit takto drahá auta, zvláště v době, kdy jsou úrokové sazby tak vysoko již tak dlouhou dobu“. Něco takového prý dojde i tomu nejpomalejšímu žákovi základní školy, kroky protřelých manažerů tak byly vskutku nelogické.
„Zákazníci hlídající každou korunu se nyní chytře rozhodnou, že odloží koupi vozu, dokud neuvidí, že ceny ojetých i nových aut padají, stejně jako zamíří dolů i úrokové sazby,“ dodává k věci Eric Lamyn ze společnosti Black Book, která cenovou politiku automobilové branže pravidelně monitoruje. Ke slevám přitom výrobci již letos mnohokrát přikročili, ovšem ani to nepomohlo. Čekejme tak další slevy a další těžkosti - některé výrobce opravdu čekají perné chvilky, které někteří nemusí rozdýchat.
Jeep Compass je aktuálně nejlevnějším vozem koncernu Stellantis na území Spojených států, nicméně ani v jeho případě si bez 608 tisíc korun ani neškrtnete. Morálně osm let staré auto ovšem Američany za takovou cenu rovněž již nebere, tím druhým nejlevnějším je pak Fiat 500X, který je ovšem o 100 000 Kč dražší. A také není nejmladší. Diví se tedy někdo, že koncern Stellantis strádá? Foto: Jeep, Fiat
Zdroj: AP
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před hodinou - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 3 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 09:41 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien
- BMW Divize 10.31. 17:14 - pavproch
- Kudy do Dolomit 10.31. 13:28 - plutocannonball