Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Stellantisu řekl smutnou pravdu o emisní normě Euro 7, stačilo mu na to pár slov
24.2.2023 | Petr Miler
EU chce už za dva roky uštědřit další políček autům se spalovacími motory. Stane se tak zavedením emisní normy Euro 7, která dále reguluje emise motorů, jež experti označují už teď za kvazi-nulové. Carlos Tavares k tomu řekl své.
Automobilový průmysl se v posledních letech ocitl v kleštích, ze kterých se asi hned tak nevymaní. Zejména Evropská unie se jej rozhodla regulovat takovým způsobem, že fakticky určuje, co automobilky mají a nemají nabízet bez ohledu na přání zákazníků. Je to bezprecedentní snaha řídit tak ohromný průmyslový obor ze strany lidí, kterým chybí technická i ekonomická erudice nezbytná k tomu, aby něčeho takového byli rozumně schopni.
Tím zatím nejjasněji stanoveným - a současně nejabsurdnějším - cílem je faktické zaříznutí aut se spalovacími motory v roce 2035. Bez ohledu na cokoli je to naprostý nesmysl, neboť v roce 2023 jednoduše není možné určovat optimální technické řešení aut v horizontu vzdáleném 12 let, to nejde. Už tento vzdálený cíl dnes výrobce nutí kráčet směrem, který jde proti vůli většiny zákazníků, proti ekonomické a často i ekologické efektivitě, EU se ale rozhodla nespokojit jen s ním. A přidala další ťafku v podobě emisní normy Euro 7, která komplikuje automobilkám nabízet to, co by si lidé přáli především.
Euro 7 platit má už od července 2025, což je absurdita sama o sobě. Je to příliš blízko na to, aby tomu mohl být přizpůsoben vývoj už připravovaných aut. A absurdní je to i proto, že když míříte k zákazu spalovacích motorů jako takových, čemuž někteří výrobci vychází vstříc s předstihem, proč jim do rakve přibalovat další kamení? Je to jako píchat nožem do mrtvého - může to způsobit leda nepříjemnosti navíc.
Postoj výrobců k tomuto vývoji lze rozdělit do tří skupin. Někteří ho nadšeně vítají (pokud jej rovnou neiniciovali, to nevíme) a nalajnované závazky bez ohledu na cokoli splní s předstihem. Takových je nejvíce. Jiní to zarytě odmítají, takoví už prakticky neexistují. A mezi tím jsou firmy, které nastavenému směru fakticky neodporují, aspoň ho ale otevřeně kritizují. A koncern Stellantis je osobou jeho šéfa Carlose Tavarese jedním z nich.
Tavares skoro nevynechá příležitost, aby kroky EU odsoudil, a tak se do Bruselu pustil i při příležitosti zveřejnění výsledků společnosti za loňský rok. Na paškál si vzal normu Euro 7, kterou označil za kontraproduktivní, pakliže má být automobilový průmysl dále schopen vyrábět cenově dostupná elektrická auta. Nové limity pro oxidy dusíku a oxid uhelnatý, označil Tavares jedním slovem za nesmysl. Protože nepřinesou nic pozitivního a současně nedávají výrobcům automobilů dostatek času na vývoj a homologaci pohonných jednotek, které s nimi budou kompatibilní.
„Ničemu to nepomůže, je to drahé, nepřináší to žádné výhody zákazníkům, neznamená to žádný přínos pro životní prostředí,” řekl Tavares médiím po prezentací výsledků Stellantisu. Tím jednou větou shrnul vše - je to jen další umělá zátěž naložená na bedra spalovacích aut, která má učinit elektromobily na oko atraktivními. „Emisní část týkající se spalovacích motorů je něco, co prostě nedává žádný smysl,” zdůraznil.
Šéf Stellantisu nebyl jen kritický, boj proti emisím pevných částic z brzd a pneumatik považuje stále za přínosný, zbytek ale hodnotí výše popsaným způsobem. A nelze to nazvat jinak než pravdou - toto není věc pro akademickou debatu, nově nastolená pravidla mají své jasné náklady i jiné dopady, které nebudou vyváženy žádnými hmatatelnými přínosy. Dokáže ale někdo alespoň tentokrát evropskou mašinérii zastavit? Zdráháme se tomu věřit.

Carlos Tavares dál brojí za zrušení emisní normy Euro 7, je to prý jedním slovem nesmysl. A soudě podle jeho dalších slov moc dobře ví, o čem mluví. Foto: Stellantis
Zdroje: Stellantis, Reuters
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 2 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 32 minutamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 2 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 3 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 5 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins