Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Nissanu přiznal, že bez pomoci zvenčí už automobilka nepřežije, sám to nejspíš zabalí příští týden
8.3.2025 | Petr Prokopec
A to jsou smutná slova. Ještě před pár týdny Makoto Uchida hrdě odmítl pomocnou ruku Hondy s obavami o nezávislost Nissanu, dnes se obává o jeho samotnou existenci. A potápějící se loď nejspíš sám zavčas opustí.
Na počátku letošního dubna Nissan oznámí finanční výsledky za uplynulý fiskální rok, který pro něj končí 31. březnem. Šéf japonské automobilky Makoto Uchida nicméně již akcionářům sdělil, že očekává ztrátu ve výši 536 milionů dolarů, což dle stávajícího kurzu odpovídá 12,3 miliardám korun. Na první pohled to není zase tak mnoho, v automobilové branži jsme zvyklí i na horší cifry, pozitivní to ale pořád zdaleka není.
Je ale třeba si uvědomit, že když Nissan vyrukoval s čísly za fiskální rok 2023, pohyboval se docela jinde. Čistý zisk automobilky tehdy činil 568,7 miliard yenů, tedy 88,9 miliardy korun. Ani na horské dráze nezažijete takový sešup, i proto kdokoli, kdo má alespoň špetku zdravého rozumu, již hezkých pár měsíců bije na poplach. Pád z výšin na dno pak ostatně stál za snahou Nissanu vytvořit spolu s Hondou zcela novou společnost, v níž by každá strana vlastnila polovinu.
V únoru bylo ovšem nepřekvapivě oznámeno, že dohoda padá. Hlavně proto, že Honda nechtěla vystupovat jako rovnocenný partner, neboť jím nakonec není, chtěla Nissan spíš převzít. S tím však Uchida nechtěl mít nic společného, neboť „jsme neměli jistotu, jak moc bude zajištěna nezávislost Nissanu a zda bude vytěžen náš plný potenciál, pokud se Nissan stane filiálkou plně vlastněnou Hondou“.
Je sice hezké, že si Nissan zkouší zachovat hrdost, jenže na tu se ve světě byznysu nehraje. Prioritou jsou peníze a ty automobilce dochází, pročež by vlastně měla přijmout jakoukoli podanou ruku, jaká se nabízí. Bez ohledu na to, zda jsou u toho třeba postranní úmysly. To přitom Uchida nejspíše již pochopil, protože nově zmiňuje, že bez cizí pomoci Nissan již nemá šanci přežít, jak uvádí Nikkei.
„V současné době je těžké, aby Nissan jen na vlastní triko udržel krok s konkurencí,“ uvedl. Honda přitom stále zůstává ve hře, ovšem tentokrát jako ta silnější z obou automobilek. A může dojít na Uchidovu rezignaci, kterou byl podmiňován návrat k jednacímu stolu. Sám šéf firmy připouští, že příští týden rezignuje. Jeho nástupcem by pak mohl být jmenován finanční ředitel Jeremy Papin, který by tentokrát měl celou věc dotáhnout do úspěšného konce.
Je tedy možné, že se nám tu začíná rodit opravdu velký konglomerát. O spolupráci s Hondou má totiž velký zájem i Mitsubishi, které pod Nissan spadá, stejně jako tchajwanský Foxconn, který původně převzetí Nissanu rovněž zvažoval. Takové seskupení by najednou mělo v ruce poměrně dost trumfů, jen čas ale ukáže, co se skutečně stane.

Příští týden možná dojde na rezignaci šéfa Nissanu, čímž by mohlo dojít k obnovení jednání o partnerství s Hondou. Ta ale již nebude vnímána za rovnocenného partnera, nýbrž za zachránce, který má navrch. Uchida toto připustit nechtěl a nechce, nový člověk ve vedení k tomu může být svolný. Foto: Nissan
Zdroj: Nikkei
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 11 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Termas de Rio Hondo včera 16:00
- Marc Márquez v této podobě je svým kolegům z MotoGP na obtíž včera 10:00
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny 12.3.2025
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách 12.3.2025
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
před 10 hodinamiNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 11 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včeraNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva