Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Mercedesu definitivně kapituloval. „Nemůžeme dál ignorovat přání zákazníků,” říká a chce zrušit emisní cíle EU pro rok 2025
24.9.2024 | Petr Miler
Ze snů o výrobě jen a pouze elektrických aut se ještě nikdo nenajedl, pochopil to už i Mercedes. Po zrušení plánu prodávat jen elektrická auta za pár let hlásá jeho šéf znovu oddanost zákazníkům. A místo jejich přetváření chce změnu nesmyslných pravidel EU.
Po všech těch letech se můžeme ptát už jen na jedno: Proč to muselo zajít až sem? Proč se automobilky musely roky budovatelsky bít v prsa, že ony to přece dokážou, že sníží flotilové emise na technicky nemožnou úroveň, že prodají na trhu neuplatnitelné množství elektrických aut, že... Byla toho spousta a celou tu dobu jsme to den za dnem označovali za nesplnitelné. Bavili jsme se s lidmi, bavili jsme se s dealery, počítali jsme, racionálně jsme argumentovali a říkali, že stejně automobilkám nezbude, než nesmyslné plány dříve nebo později odvolat. Byli jsme ale jen dokola umlčováni.
Je tedy až surreální dnes vidět třeba Mercedes, který byl roky posedlý tím, že budoucnost bude taková a maková bez ohledu na cokoli a nikdo na tom nic nezmění, jak postupně všechno mění. Přišlo prvních pár zadrhnutí a plán prodávat do roku 2030 jen elektromobily vyletěl komínem. Automobilka znovu začala mohutně investovat do spalovacích motorů a šéf značky pod tíhou okolností dokonce přijal za svou taktiku Toyoty. Přišel tedy s tím, že pokud lidé rychle nezačnou kupovat elektromobily, třícípá hvězda už je nebude zákazníkům vnucovat a raději investuje do „emisních povolenek”.
A oni je kupovat nezačali.
Mercedes tedy stojí tváří v tvář tomu, že bude muset pokleknout před vlastními klienty a doslova je odprosit s tím, že raději bude dělat to, co chtějí, než aby se dokola ohýbal zejména před požadavky EU. A přesně to hodlá dělat: „Nemůžeme dál ignorovat přání zákazníků,” řekl znovu šéf automobilky Ola Källenius v rozhovoru pro Handelsblatt, ve kterém se obšírně zabýval situací automobilky i německého automobilového průmyslu jako takového.
Dobré zprávy pro sebe opět neměl, z pohledu zákazníků se ale věci vyvíjí v podstatě správným směrem. Znovu potvrdil, že se nechce dál zaměřovat jen na elektrická auta, ale také na spalovací motory. „Zároveň jsme si uvědomili, že elektrifikovaný high-tech spalovací motor zůstane pro mnoho zákazníků v luxusní třídě relevantní po dlouhou dobu. Tuto poptávku uspokojíme,” říká už bez vytáček.
Källenius tak definitivně kapituloval a přidal se k prakticky všem významným evropským automobilkám (Carlos Tavares se posadí) sdruženým v ACEA, za které nedávno šéf této asociace i skupiny Renault Luca de Meo prohlásil, že EU musí zrušit požadavek na snížení flotilových emisí automobilek pro příští rok, jinak to bude znamenat pokuty až 376 miliard Kč, popř. „nevýrobu” 2,5 milionu aut. I pro Källenia a „jeho” Mercedes je totiž nakonec lepší, když požadavek EU padne, pak nebude muset kupovat ani ony povolenky.
„Musíme mluvit o regulacích CO2 v Evropě,” řekl Källenius pro Handelsblatt s tím, že „odhady Evropské komise byly příliš optimistické, jak nyní vidíme”. Automobilka je podle něj připravena dál pokračovat dekarbonizaci, ale bez zákazníků na palubě už to prostě nepůjde. Jsme tedy zvědavi, jestli cíle EU zůstanou nezměněny - pokud po zrušení absurdního flotilového cíle necelých 95 gramů CO2 na km na každé prodané auto volá Volkswagen, Mercedes (BMW bylo vždy proti) či Renault, obří firmy dvou největších ekonomik EU (a v případě Renaultu dokonce státem spoluvlastněné firmy), jaká síla by to mohla zastavit?
Bez zajímavosti ale není ani Källeniovo vyjádření k potížím s odbytem drahých aut, které Mercedes zažívá též. Tam celkem logicky nechce uhnout: „Co by bylo alternativou? Vyrábět pouze modely třídy A a rozšiřovat portfolio v nižším cenovém segmentu? To by nám růst zisků nepřineslo. Právě naopak,” říká nejvyšší manažer třícípé hvězdy. Přesto se mu donedávna otloukánek v podobě třídy A možná ještě bude hodit. Na rozdíl od většiny ostatních modelů se totiž dál prodává po kvantech a vedle SUV GLC je po masivním úpadku zpackané třídy C největším bestsellerem značky.
Mimochodem vzpomínáte, jak se kdysi Mercedes bil v prsa, že už nic než drahá auta nebude prodávat a ceny si bude diktovat? „Budeme vědomě udržovat nabídku pod úrovní poptávky a současně budeme posouvat naši nabídku k vyšším, luxusnějším třídám,” řekl tehdy finanční šéf Mercedesu. To první se nedaří a to druhé nevychází. Bylo to ostatně nesmírně naivní a podle toho jsme to komentovali. Kde jsme dnes, vidíte sami. Jde to shrnout slovy „nohama zpátky na zemi”?
Sázka Mercedesu na elektrické modely EQ zaváněla fiaskem od začátku, teď jím je. Automobilka tak během sedmi měsíců změnila prakticky úplně všechno, co roky označovala za neměnné, teď už by dokonce byla ráda, kdyby své cíle odpískala i EU. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 53 minutami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva