Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Fordu totálně otočil. Nejenže zpochybňuje, že elektromobily jsou jediná budoucnost, označil je za „příšerné řešení”
21.5.2024 | Petr Miler
Pouhé tři roky stačily nejvyššímu šéfovi Ford Motor Company, aby se z člověka, který je schopný podpořit vizi jen a pouze elektrické nabídky automobilky, změnil v pochybovače schopného aspoň v některých případech označit elektromobily za příšernost.
Psal se rok 2021, když Ford odpískal spalovací auta jako taková a nalajnoval si pouze elektrickou budoucnost své existence. Dnes se píše rok 2024 a ta samá firma označuje úplně to samé za „pitomou vizi” a její šéf raději zapomíná, že nějaké elektromobily vyrábí. Co se za tu dobu změnilo? Vůbec nic, to je ten vtip. Tehdy stejně jako dnes stačily nikoli tři roky, ale tři minuty, aby si člověk uvědomil, že přechod jen na elektrická auta bez hned několika průlomových technických vynálezů není reálně možný.
Ale pořád lepší pozdě nežli později, a tak chvalme Jima Farleyho, že prozřel a přidal se na správou stranu. Nyní nejenže mění plány jím řízené automobilky, ale zpochybňuje i čistě elektrickou budoucnost jako takovou. Je to otočení o 180 stupňů, ale nechceme ho zbytečně „máchat” v jeho dřívějších postojích - jen blbec nemění svoje názory, tak to bylo, je a bude.
Nejnovější projev Farleyho nově nabytého realismu je přesto pikantní, neboť tvrdí, že si vůbec není jistý, zda mohou elektromobily v roce 2035 sloužit jako jediné povolené technické řešení automobilové dopravy a je otevřený širší paletě řešení. Osobně se objevil na 81. ročníku Goodwood Members' Meeting ve Velké Británii, kde se jej Autocar dotázal, zda budou spalovací auta Fordu včetně legendárního Mustangu do roku 2035 mrtvá, když má být automobilový svět tou dobou jen elektrický.
„A jste si jistý?” zareagoval bezelstně Farley. „Myslím si, že to prostě nevíme. Když ke své práci potřebujete Transit nebo jste rančer s pick-upem v USA, elektromobil je příšerným řešením. A ani ten nejradikálnější politik brojící za dekarbonizaci si nemůže dovolit být na špatné straně poptávky,” řekl dále. Jeho slova jsou pro nás rajskou hudbou - my to dnes opravdu nevíme, nikdo to neví, to je celé. A tak se musíme jednu každou chvíli přizpůsobovat tomu, co je reálně možné, nikoli plánovat neplánovatelné na 11 let dopředu.
„Možná bude řešením vodík. Nebo se prosadí udržitelná paliva. Kdykoli mi někdo začne říkat, že zná budoucnost, slyším v hlavě varovný bzučák. V našem oboru neexistují žádné jistoty. Tyhle věci jsem slyšel tisíckrát: Všechna auta jen na elektrický pohon, všechna auta na vodík, všechna auta na naftu... Bylo to hodně slepých uliček,” rozvedl trefně zkraje zmíněné.
Musíme se dokola ptát, co kohokoli přimělo mít na stejnou věc před rokem, dvěma nebo třemi diametrálně jiný pohled a budoucnost na mnoho let dopředu se vší vážností plánovat. Ale pokud Jim Farley přišel na to, že to není možné, dřív než v momentě, kdy s takovými záměry narazil do zdi, je třeba to označit za dobrý, třebaže neoptimální výsledek.
![Šéf Fordu totálně otočil. Nejenže zpochybňuje, že elektromobily jsou jediná budoucnost, označil je za „příšerné řešení” - 1 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Šéf Fordu totálně otočil. Nejenže zpochybňuje, že elektromobily jsou jediná budoucnost, označil je za „příšerné řešení” - 2 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Šéf Fordu totálně otočil. Nejenže zpochybňuje, že elektromobily jsou jediná budoucnost, označil je za „příšerné řešení” - 3 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Litujeme všechny podřízené Jima Farleyho, kteří za auta jako Mustang Mach-E roky slepě kopali, i když museli či aspoň mohli vědět, že jde o slepou uličku vývoje. Sám Farley už totiž zjevně převlékl dres. Foto: Ford
Zdroj: Autocar
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nejnovější články
Mercedes prosí zákazníky, aby dealery zbavili nechtěných elektrických modelů. Slevy jsou tak vysoké, že stačí na další nové auto
před hodinouPorsche přiznalo hloubku svých problémů, šokované trhy poslaly cenu akcí na nejnižší hodnotu v historii
před 3 hodinamiK mání je skoro nepoužitý luxusní osobní tank s motorem W12 původně za víc jak 14 milionů. Dnes může být váš pomalu za drobné
včeraŠéf VW před nastoupenými zaměstnanci přiznal, že na konkurenty už nestačí, vyřešit to ale nechce a možná ani neumí
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva