Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sedm dalších novinek Jaguaru: od F-Type Coupe přes XQ až po nový XF
13.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka chce mít do roku 2017 šestičlenné portfolio. Kromě úplných novinek dorazí již příští rok kupé F-Type s faceliftovaným XF po boku.
Jak se říká, každá mince má dvě strany. Zatímco včera jsme vás informovali o těžkostech Jaguaru, nyní přišla řada na světlejší zítřky britské automobilky. Ta chce totiž do roku 2017 nejen kompletně zmodernizovat své portfolio, ale také představit řadu nových modelů (aktuálně mezi nimi chybí zvažovaný hatchback, neboť jak jsme si řekli, jeho příchod závisí hlavně na úspěchu nového sedanu a crossoveru). O všech jsme již slyšeli, takže pád čelisti až na zem nehrozí. Na druhou stranu, až dosud jsme v jejich případě slýchali spíše jen spekulace, než jasná fakta. Nové informace týkající se nejen techniky, ale i data příchodu na trh tak dozajista potěší nejen příznivce velké britské kočky.
Jaguar F-Type Coupe
První britská novinka je víceméně jasná. Dorazit by měla již v příštím roce, kdy pod kapotou nabídne identická pohonné ústrojí jako kabriolet. Půjde tedy o dvojí naladění přeplňovaného šestiválce a vrcholný osmiválec, ve srovnání s otevřeným modelem však má být kupé o třetinu tužší a také o pár kilo lehčí. Na silnici tak rozhodně nabídne působivější výkony, i proto dost možná podraží. Vynahrazením by měla být vyšší exkluzivita než u roadsteru - zatímco totiž roadster má i nadále vznikat v počtu tisíce kusů měsíčně, kupé by mělo z továrny vyjíždět jen v polovičním množství.
Jaguar Q-Type
Zatímco kupé je sazkou na jistotu, nad chystaným malým sedanem se stále vznáší řada otazníků. Do nové zkrácené platformy PLA totiž Jaguar investoval nemalé prostředky a konkurence pro BMW řady 3 tak bude muset trh zasáhnout s razancí atomové bomby, jinak se automobilce výdaje v zisk nepromění. Zvláště, když oproti ocelovému BMW nabídne Jaguar celohliníkovou konstrukci. Jeho hmotnost tak bude nepopiratelně nižší, což má přinést jak lepší jízdní vlastnosti, tak i nižší spotřebu. V prodeji se přitom objeví v roce 2015 za cenu startující od 28 000 GBP (cca 840 tisíc korun).






Malý sedan Q-Type se má objevit v roce 2015, svou celohliníkovou konstrukcí hodlá zaútočit hlavně na BMW řady 3
Jaguar XQ
Vůbec první crossover značky Jaguar by se měl objevit rok po sedanu Q-Type (název XS je ale i nadále možnou volbou, stejné pochynnosti ostatně panují i u výše zmíněného sedanu). Stát má na stejné platformě PLA, přičemž jeho cena by měla začínat někde na 31 tisících librách (930 000 Kč) za základní model s pohonem zadních kol (systém 4x4 bude za příplatek). Podle zdrojů ze zákulisí by měl nabízet opravdu strhující design, se kterým se takové Porsche Macan nebude moci vůbec měřit. To je sebevědomí, který dost možná budeme moci brzy poměřit s realitou - koncepční verze by se totiž mohla objevit již příští měsíc ve Frankfurtu.
Zatímco ovšem vzhled je výrazně subjektivní záležitostí, po stránce hmotnosti nebude moc říct nikdo z odpůrců ani „ň“. I v tomto případě totiž Jaguar počítá s rozsáhlým využitím hliníku, které by mělo vést k nejmenšímu počtu kilogramů v daném segmentu. Pokud k tomu dále připočteme kompaktní rozměry (zkrácená platforma PLA umožňuje délku 4,4 až 4,9 metru) a výkonné šestiválce (v základu ovšem budou čtyřválce), pak crossover XQ slibuje opravdu zajímavé parametry.
Jako první model značky by navíc měl být opravdu výrazně zaměřen na rodiny. Jeho zadní lavice tak má být ideálem pro dětské autosedačky a dětské pasažéry, což je věc, která se u Jaguaru běžně nevidí. I s ohledem na všechny tyto odklony proto asi nepřekvapí, že výroba bude probíhat v továrně Land Roveru v Solihullu namísto tradiční lokace v Castle Bromwich. Sem by se modely postavené na platformě PLA měly přestěhovat až po představení inovovaných modelů XF a XJ.
Chystaný crossover se již ukázal na několika neoficiálních ilustracích. Naživo bychom Jaguar XQ ve formě konceptu měli spatřit již za měsíc ve Frankfurtu
Jaguar XJ
Vrcholná limuzína je přitom hned dalším modelem v řadě, na který se upře pozornost Jaguaru po představení crossoveru. Jednat se přitom nebude jen o malý facelift, ale opravdu rozsáhlou modernizaci. Stávající model je totiž jedním z posledních modelů značky, který ještě spoléhá na původní architekturu Jaguaru. Novinka by ale již měla rovněž přepřáhnout na platformu PLA, oproti výše uvedeným modelům ale vsadí na plnohodnotné provedení, které již používá Range Rover a Range Rover Sport. Tím získá nejen na větším prostoru, ale zároveň shodí i pár kilo. A také bude levnější. Po stránce stylistické ovšem nebylo rozhodnuto, zda bude pokračovat vcelku kontroverzní design Iana Calluma, či zda dojde ke změně i v tomto směru.
Jaguar XK
Dvoudveřové kupé a kabriolet jsou služebně nejstaršími modely značky. To možná není znát na karoserii, při pohledu pod ní ale stárnoucí techniku rozpozná i malé dítě. V době modernizace - stále mluvíme o roce 2016, který bude očividně pro Jaguar pěkně rušný - navíc bude na trhu již deset let, což z něj pomalu dělá důchodce. Je proto jasné, že Britové potřebují novou generaci. Tu proto chtějí posadit na modifikovanou platformu PLA, čímž by většího významu než dosud mohla doznat zadní sedadla. Samozřejmostí bude nižší hmotnost, počítat tak klidně můžeme i s menšími pohonnými jednotkami. Vrcholné provedení XKR-S ale dozajista bude zachováno.
Jaguar XF
Nová generace sedanu XF má plánovanou obměnu portfolia Jaguaru v roce 2017 zakončit. I v tomto případě se počítá s přechodem na platformu PLA, více detailů ale momentálně není k dispozici. Více ovšem britská značka zmiňuje facelift stávajícího provedení, který by měl dorazit již příští rok. I v jeho případě máme totiž počítat s větší než malou modernizací, která má do motorového prostoru přinést nové čtyřválcové motory. Očekávat tak zjevně můžeme nízkou spotřebu, vrcholnému XFR-S by pak změny mohly přinést lepší dynamiku. Očividně je tedy nač se těšit.
Jaguar XF se faceliftu dočká již příští rok. Na novou generaci si tak logicky počkáme nejdéle
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 2 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 52 minutamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 2 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 3 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 5 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins