Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Seat Leon Cupra 2014 zdolal Nordschleife pod osm, je nejrychlejší předokolkou
3.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Španělé to dokázali, jejich nová Cupra 280 je suverénně nejrychlejší předokolkou Severní smyčky. Pomohli si ale semi-slicky.
Už když jsme vám letos v lednu představovali nový Seat Leon Cupra, mohli jsme k technickým datům a fotkám přidat i videoupoutávku automobilky na záznam z jízdy vozu po Severní smyčce německého Nürburgringu, kterou chtěli v Španělé celé její kráse uvolnit až o dva měsíce později. Už tehdy bylo jasné, že mají v rukávu pořádný trumf, však na nic obyčejného by s takovým předstihem nelákali.
Že by mohlo jít o úplně nejrychlejší produkční předokolku, která se kdy utkala s asfaltem Zeleného pekla, jsme snad ani nedoufali. Jenže právě tímto výsledkem se Seat pochlubil při prezentaci vozu ve Španělsku, na které jsme mohli poznat i jeho české ceny. Konkrétní čas tehdy sice nepadl, vůz jsme ale rovnou mohli i vyzkoušet a kolega s bohatými zkušenostmi s podobnými auty i věhlasným německým okruhem v prvním testu zmínil, že by se nedivil, kdyby auto na Nordschleife pokořilo osmiminutovou bariéru. Tak rychlé mu přišlo na silnicích, které svým profilem trať Severní smyčky připomínaly.
Nemýlil se, neboť výrobce právě dnes, den před startem ženevského autosalonu uvolnil upoutávku na rychlé kolo z okruhu i kompletní záznam z něj. Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše - výsledný čas má hodnotu 7:58:44. To je jasně nejrychlejší čas pro vůz s pohonem předních kol, který dosavadní rekord Renaultu Mégane RS Trophy překonává o nějakých 10 sekund a za sebou nechává i velké množství aut podstatně respektovanějších značek.
Když jsme ale svého času pochybovali o výkonu Měganu, nebylo by na místě pochybovat i o výsledku Leonu Cupra 280? Vývoj aut za ony skoro tři roky sice o významně pokročil, přesto je to stále výkon takřka zázračný. Když se navíc podíváte na záznam z onoho kola, zjistíte, že práce pilota Jordiho Gene není úplně precizní, zejména manuálnímu řazení účastník závodů cestovních Seatů zjevně odvykl. Video je navíc sestříháno tak, aby jeho chyby nebyly tak patrné, zejména při podřazování se záznam vyhýbá záběrům a hlavně zvukové kulise z kabiny, a to až do té míry, že některé prostřihy do interiéru provází zvuková kulisa záběrů z helikoptéry - smysl by případně měl opak.
V čem je tedy zakopaný pes? Seat říká, že auto bylo kompletně produkční, čemuž můžeme a nemusíme věřit, bylo ale obuto na pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2, což jsou semi-slicky. Už citovaný kolega říká, že takové pneumatiky dokážou na Nordschleife stáhnout u podobně výkonného auta čas klidně o 15 sekund oproti standardnímu obutí, a to by rozdíl mezi zázračným a dosažitelným mohlo definovat. Šlo tedy od Seatu o „levou”? Ne, tyto semi-slicky si můžete k autu objednat jako originální příplatkovou výbavu, teritorium produkční specifikace tedy nenarušují.
V podobných detailech se můžeme rozličně „přehrabovat”, nic ale nezmění na tom, že Leon Cupra je sakra rychlé auto za sakra dobré peníze, které navíc není přesvědčivé pouze na okruhu. Závěrem dodáme už jen pár holých faktů - na celém okruhu dosáhla Cupra průměrné rychlosti 155 km/h, maximální rychlost dosažená u Tiergartenu činila 242 km/h. Kolo bylo zajeto na suchu při teplotě 10°C, to jsou skoro dokonalé podmínky... Více vám prozradí přiložená videa.
Tip: Pokud by video s kompletním kolem na Nordschleife nebylo možné přehrát na tomto místě zkuste to na webu britského Top Gearu.
Zdroje: Seat, Top Gear
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch