Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Seat Leon 2013: Ibiza na steroidech oficiálně
16.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Seat nazývá design nového Leonu jedinečným, podle nás je spíše recyklovaný. To ale neznamená, že vůz je ošklivý, natož pak špatný. Co nabídne?
Koncern Volkswagen se evidentně rozhodl zaplavit pařížský autosalon většinou klíčových novinek letošního podzimu. Že tam ukáže nový Golf VII víme už dlouho, ponechání premiéry Škody Rapid na stejný termín už ale tak jisté nebylo, předpokládali jsme zahájení prodejů ještě v průběhu léta. Nečekanou novinkou pro nás ale byl do minulého týdne takřka nepřetřásaný nový Seat Leon. I ten tedy čekal na svou další generaci, ale že by VW dovolil hvězdné chvilky nového Golfu dále narušovat jinými premiérami... Každopádně stalo se, nebo spíše stane se, po pátečním úniku celé sady fotek už je to jisté. A to ještě netušíme, co ve Francii ukáže Audi.
Zůstaňme ale u Seatu, který dnes po pátečním úniku nový Leon oficiálně představil. Jeho vzhled je opravdu takový, jak jej naznačili snímky z konce minulého pracovního týdne a musím říci, že to alespoň pro mě osobně bylo trochu nepříjemné překvapení. Ne snad, že by byl vůz ošklivý, dokonce se mi i líbí, že ale designéři přinejmenším na přídi tak moc zopakují nápady použité na faceliftované Ibize, to považuji za trochu nešťastné. Ale už je to zkrátka tak a musíme se s tím smířit. Výhodou je, že nové auto jen jeho vnější kabátek a nový Leon pod ním skrývá více než dost zajímavého. Tak se na to všechno podívejme.
Design exteriéru nemá smysl znovu rozebírat, sluší se jen podotknout, že alespoň zezadu je vůz docela svébytný a přinejmenším s Ibizou si jej snad nespletete, i když jistá podobnost je i zde. Zcela nové je pak pojetí interiéru, který sází až na překvapivě strohé linie. Žádné větší kudrlinky, elipsy, tubusy, nic takového. Skoro všechno je podle pravítka a vedle takřka šestiúhelníkového prostoru před řidičem, který narušuje jen klenutí „kšiltu” přístrojové desky, tento dojem podtrhuje i řešení středové konzole. Její pravidelnost narušuje jen pár ovladačů, ale jinak...
Jak moc se vám nový Leon z vnějšku či z vnitřku líbí posuďte sami, my jen dodáme, že minulý týden unikly Seatu prakticky úplně všechny oficiální fotky a posloužit vám dnes můžeme jen dvěma novými detaily exteriéru a jedním pohledem do interiéru. Jinak jsou k dispozici jen stále stejné záběry bíle (základ) a červeně (verze FR) lakovaného vozu a jeho černo-šedě vyvedeného „pokojíčku”.
Nové jsou ale informace o technice, kterých jsme v pátek měli zoufale málo. Začít můžeme tím, že Leon má jako vůbec první vůz ve svém segmentu nabídnout přední světla s LED pro všechny osvětlovací funkce. Taková možnost ale dozajista nebude součástí základní výbavy a kolik bude stát je zatím ve hvězdách. Alespoň „ledky” pro denní svícení ale budou na přídi vždy, na rozdíl třeba právě od Ibizy.
Zajímavější jsou ale informace platné pro všechna provedení - zatím neznáme kompletní rozměry karoserie, Seat se ale pochlubil tím, že vůz na délku měří 4,26 metru, tedy o nějakých pět centimetrů méně než dosud. Rozvor náprav se přitom zvětšil o skoro 6 cm a vůz tak ve výsledku působí o něco vyváženěji a mohl by se tak i chovat - přední náprava je mezigeneračně posunuta o 4 mm vpředu. Další rozměry neznáme, dá se však očekávat menší výška a větší šířka, což konec konců naznačuje i avízo o zvětšeném prostoru pro cestující (zatím nekonkretizováno) i zavazadla (380 litrů, o 40 více než u aktuální generace).
I přes tento pozitivní posun má hmotnost vozu zamířit citelně níže. Španělé zatím neupřesnili, co všechno proto museli udělat, ve srovnání s dosavadním Leonem ale má být jeho nová generace v obdobných verzích přibližně o 90 kilogramů lehčí. A to není málo.
Pravděpodobně se o zasloužila i nová platforma MQB, kterou nový Leon používá a právě v něm dále ukazuje šíři svého talentu. Vůz totiž bude používat dvě řešení zadní nápravy. Pro slabší verze s motory o výkonu do 110 kW (150 koní) budou zadní kola zavěšena na ne zrovna dokonalých podélných ramenech spojených torzně poddajnou příčkou. Až výkonnější verze dostanou víceprvkovou jednotku, která byla pro všechny dosavadní provedení standardem.
A jaké že jsou ony motory? No pochopitelně přeplňované a co nejméně objemné, jakkoli všechny se alespoň drží čtyřválcové konstrukce. Benzinové jsou vcelku tradiční od 1,2 TSI až po 1,8 TSI, byť někdy s novým naladěním či dílčími úpravami, v případě naftových to budou zcela nové agregáty z řady TDI EA 288 o objemu 1,6 nebo 2,0 litru.
Konkrétněji můžeme říci, že benzinovým základem bude čtyřválec 1,2 TSI se 63 kW (86 koní) nebo 77 kW (105 koní), volbou náročnějších bude jednotka 1,4 TSI s 90 kW (122 koní). Trochu více výkonu pak nabídne až provedení FR s přepracovaným motorem 1,8 TSI používajícím naráz přímé i nepřímé vstřikování paliva s výkonem až 132 kW (180 koní).
U dieselů možnosti začnou na metě jménem 1,6 TDI s výkonem buď 66 kW (90 koní) nebo 77 kW (105 koní). Více koní, přesně 150 neboli 110 kW vozu dodá základní 2,0 TDI, nejsilnější alternativa, 2,0 TDI se 135 kW (184 koní) a 350 Nm se pak bude dodávat znovu jen pro poloostrou verzi FR. A do příchodu skutečně ostré Cupry bude zřejmě tou nejrychlejší alternativou.
Podrobnější data pro jednotlivé motorizace nemáme, pouze v případě 1,6 TDI se 77 kW a 2,0 TDI se 110 kW v provedení Ecomotive s rozličnými úpravami a systémem start and stop se Seat pochlubil normovanými spotřebami paliva 3,8 resp. 4,0 litru nafty na 100 km jízdy. Více opravdu nevíme, a to ani v případě převodovek - pouze že budou pěti- a šestistupňové manuální nebo sedmistupňové automatické.
Z dalších detailů můžeme jen dodat, že pro nový Leon bude k dispozici paleta příplatkových bezpečnostních i zábavních výbavových prvků, které jsou obvyklé v nejžhavějších novinkách kompaktní třídy. Za všechny můžeme zmínit třeba nový palubní systém s dotykovým displejem o úhlopříčce 5,8 palce nebo „sound-systém” s až deseti reproduktory a jedním subwooferem. K mání bude také systém aktivního udržování vozu ve zvoleném jízdním pruhu nebo řešení pro sledování únavy řidiče.
Z podobných doplňků zmíníme už jen jedinou věc - nové Leony dodávány s tzv. Seat Drive Profile, tedy něčím jako Audi drive select. Tento systém umožní řidiči měnit charakteristiku posilovače řízení, ovládání škrticí klapky a zvuk motoru (to uz pouze u verzí FR) v režimech Eco, Comfort a Sport. Dle nastavení jízdního režimu se pak ve voze změní i také osvětlení interiéru - v režimech Eco a Comfort na bílé, v režimu Sport pak na červené.
To je vše podstatné, co vám nyní k novému Leonu můžeme říci. Víme také, že po zářijové pařížské premiéře se na českém trhu objeví již letos v prosinci, některé verze se pak do nabídky dostanou začátkem příštího roku. Ceny zatím Španělé ani nenaznačili.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Kompletní galerie oficiálních snímků nového Seatu Leon 2013
První oficiální video s novým Seatem Leon 2013
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch