Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Seat Leon 2013: Ibiza na steroidech oficiálně
16.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Seat nazývá design nového Leonu jedinečným, podle nás je spíše recyklovaný. To ale neznamená, že vůz je ošklivý, natož pak špatný. Co nabídne?
Koncern Volkswagen se evidentně rozhodl zaplavit pařížský autosalon většinou klíčových novinek letošního podzimu. Že tam ukáže nový Golf VII víme už dlouho, ponechání premiéry Škody Rapid na stejný termín už ale tak jisté nebylo, předpokládali jsme zahájení prodejů ještě v průběhu léta. Nečekanou novinkou pro nás ale byl do minulého týdne takřka nepřetřásaný nový Seat Leon. I ten tedy čekal na svou další generaci, ale že by VW dovolil hvězdné chvilky nového Golfu dále narušovat jinými premiérami... Každopádně stalo se, nebo spíše stane se, po pátečním úniku celé sady fotek už je to jisté. A to ještě netušíme, co ve Francii ukáže Audi.
Zůstaňme ale u Seatu, který dnes po pátečním úniku nový Leon oficiálně představil. Jeho vzhled je opravdu takový, jak jej naznačili snímky z konce minulého pracovního týdne a musím říci, že to alespoň pro mě osobně bylo trochu nepříjemné překvapení. Ne snad, že by byl vůz ošklivý, dokonce se mi i líbí, že ale designéři přinejmenším na přídi tak moc zopakují nápady použité na faceliftované Ibize, to považuji za trochu nešťastné. Ale už je to zkrátka tak a musíme se s tím smířit. Výhodou je, že nové auto jen jeho vnější kabátek a nový Leon pod ním skrývá více než dost zajímavého. Tak se na to všechno podívejme.
Design exteriéru nemá smysl znovu rozebírat, sluší se jen podotknout, že alespoň zezadu je vůz docela svébytný a přinejmenším s Ibizou si jej snad nespletete, i když jistá podobnost je i zde. Zcela nové je pak pojetí interiéru, který sází až na překvapivě strohé linie. Žádné větší kudrlinky, elipsy, tubusy, nic takového. Skoro všechno je podle pravítka a vedle takřka šestiúhelníkového prostoru před řidičem, který narušuje jen klenutí „kšiltu” přístrojové desky, tento dojem podtrhuje i řešení středové konzole. Její pravidelnost narušuje jen pár ovladačů, ale jinak...
Jak moc se vám nový Leon z vnějšku či z vnitřku líbí posuďte sami, my jen dodáme, že minulý týden unikly Seatu prakticky úplně všechny oficiální fotky a posloužit vám dnes můžeme jen dvěma novými detaily exteriéru a jedním pohledem do interiéru. Jinak jsou k dispozici jen stále stejné záběry bíle (základ) a červeně (verze FR) lakovaného vozu a jeho černo-šedě vyvedeného „pokojíčku”.
Nové jsou ale informace o technice, kterých jsme v pátek měli zoufale málo. Začít můžeme tím, že Leon má jako vůbec první vůz ve svém segmentu nabídnout přední světla s LED pro všechny osvětlovací funkce. Taková možnost ale dozajista nebude součástí základní výbavy a kolik bude stát je zatím ve hvězdách. Alespoň „ledky” pro denní svícení ale budou na přídi vždy, na rozdíl třeba právě od Ibizy.
Zajímavější jsou ale informace platné pro všechna provedení - zatím neznáme kompletní rozměry karoserie, Seat se ale pochlubil tím, že vůz na délku měří 4,26 metru, tedy o nějakých pět centimetrů méně než dosud. Rozvor náprav se přitom zvětšil o skoro 6 cm a vůz tak ve výsledku působí o něco vyváženěji a mohl by se tak i chovat - přední náprava je mezigeneračně posunuta o 4 mm vpředu. Další rozměry neznáme, dá se však očekávat menší výška a větší šířka, což konec konců naznačuje i avízo o zvětšeném prostoru pro cestující (zatím nekonkretizováno) i zavazadla (380 litrů, o 40 více než u aktuální generace).
I přes tento pozitivní posun má hmotnost vozu zamířit citelně níže. Španělé zatím neupřesnili, co všechno proto museli udělat, ve srovnání s dosavadním Leonem ale má být jeho nová generace v obdobných verzích přibližně o 90 kilogramů lehčí. A to není málo.
Pravděpodobně se o zasloužila i nová platforma MQB, kterou nový Leon používá a právě v něm dále ukazuje šíři svého talentu. Vůz totiž bude používat dvě řešení zadní nápravy. Pro slabší verze s motory o výkonu do 110 kW (150 koní) budou zadní kola zavěšena na ne zrovna dokonalých podélných ramenech spojených torzně poddajnou příčkou. Až výkonnější verze dostanou víceprvkovou jednotku, která byla pro všechny dosavadní provedení standardem.
A jaké že jsou ony motory? No pochopitelně přeplňované a co nejméně objemné, jakkoli všechny se alespoň drží čtyřválcové konstrukce. Benzinové jsou vcelku tradiční od 1,2 TSI až po 1,8 TSI, byť někdy s novým naladěním či dílčími úpravami, v případě naftových to budou zcela nové agregáty z řady TDI EA 288 o objemu 1,6 nebo 2,0 litru.
Konkrétněji můžeme říci, že benzinovým základem bude čtyřválec 1,2 TSI se 63 kW (86 koní) nebo 77 kW (105 koní), volbou náročnějších bude jednotka 1,4 TSI s 90 kW (122 koní). Trochu více výkonu pak nabídne až provedení FR s přepracovaným motorem 1,8 TSI používajícím naráz přímé i nepřímé vstřikování paliva s výkonem až 132 kW (180 koní).
U dieselů možnosti začnou na metě jménem 1,6 TDI s výkonem buď 66 kW (90 koní) nebo 77 kW (105 koní). Více koní, přesně 150 neboli 110 kW vozu dodá základní 2,0 TDI, nejsilnější alternativa, 2,0 TDI se 135 kW (184 koní) a 350 Nm se pak bude dodávat znovu jen pro poloostrou verzi FR. A do příchodu skutečně ostré Cupry bude zřejmě tou nejrychlejší alternativou.
Podrobnější data pro jednotlivé motorizace nemáme, pouze v případě 1,6 TDI se 77 kW a 2,0 TDI se 110 kW v provedení Ecomotive s rozličnými úpravami a systémem start and stop se Seat pochlubil normovanými spotřebami paliva 3,8 resp. 4,0 litru nafty na 100 km jízdy. Více opravdu nevíme, a to ani v případě převodovek - pouze že budou pěti- a šestistupňové manuální nebo sedmistupňové automatické.
Z dalších detailů můžeme jen dodat, že pro nový Leon bude k dispozici paleta příplatkových bezpečnostních i zábavních výbavových prvků, které jsou obvyklé v nejžhavějších novinkách kompaktní třídy. Za všechny můžeme zmínit třeba nový palubní systém s dotykovým displejem o úhlopříčce 5,8 palce nebo „sound-systém” s až deseti reproduktory a jedním subwooferem. K mání bude také systém aktivního udržování vozu ve zvoleném jízdním pruhu nebo řešení pro sledování únavy řidiče.
Z podobných doplňků zmíníme už jen jedinou věc - nové Leony dodávány s tzv. Seat Drive Profile, tedy něčím jako Audi drive select. Tento systém umožní řidiči měnit charakteristiku posilovače řízení, ovládání škrticí klapky a zvuk motoru (to uz pouze u verzí FR) v režimech Eco, Comfort a Sport. Dle nastavení jízdního režimu se pak ve voze změní i také osvětlení interiéru - v režimech Eco a Comfort na bílé, v režimu Sport pak na červené.
To je vše podstatné, co vám nyní k novému Leonu můžeme říci. Víme také, že po zářijové pařížské premiéře se na českém trhu objeví již letos v prosinci, některé verze se pak do nabídky dostanou začátkem příštího roku. Ceny zatím Španělé ani nenaznačili.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Kompletní galerie oficiálních snímků nového Seatu Leon 2013
První oficiální video s novým Seatem Leon 2013
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 42 minutami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva