Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Saab začíná připomínat Alfu. Nevyrábí nic, ale plánuje ovládnout svět pěti modely
14.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédové s čínskými penězi za zády chystají nové crossovery a SUV. Všechny budou elektrické, o celkových nízkých emisích si však mohou nechat zdát.
Poslední informace spojené se značkou Saab nebyly zrovna optimistické. Poměrně ambiciozní plány nového vlastníka, švédsko-čínského konsorcia NEVS, totiž nedochází naplnění, a tak se výrazným způsobem přiblížila hrozba dalšího bankrotu. K tomu ale evidentně nakonec nedošlo, místo toho se automobilka opětovně zvedá z vlastního hrobu. A jak se asi dá čekat, opět jsou u toho nemalé cíle, které počítají s příchodem „podstatně modernizovaného“ Saabu 9-3. K tomu dojde v roce 2017, o dalších dvanáct měsíců později bychom se pak měli dočkat dokonce čtyř dalších zcela nových modelů.
S tímto záměrem se vytasil na švédské výroční konferenci Stora Bildagen zaměřené na automobilový průmysl prezident společnosti NEVS Mattias Bergman. Ten zároveň dále uvedl, že všechny modely budou užívat platformu Phoenix uzpůsobenou elektrickému pohonu. Kromě „manažerského sedanu“ neboli zmiňovaného nového Saabu 9-3 půjde dále o „městské sportovní SUV“ (kompaktní SUV), „městského dobrodruha“ (crossover střední velikosti), „elegantní rodinné SUV“ (SUV střední velikosti) a „aktivní všehoschopný model“ (fastback střední velikosti).
NEVS prý přitom do realizace těchto plánů zainvestoval nemalé peníze. Vyjma 1,8 miliard švédských korun (cca 5,21 mld. Kč), které Číňané zaplatili za práva spojená se značkou a její zbytkový majetek, bylo utraceno dalších 4 mld. SEK (11,57 mld. Kč), aby se sny staly realitou. Automobilka počítá s tím, že ve švédském Trollhättenu se budou vyrábět lakované části karoserie, které následně budou převezeny do čínského Tianjinu k finální montáži. První továrna má přitom kapacitu 180 000 aut ročně, druhá pak 200 tisíc kusů ročně.
Prodej všech novinek je v prvé fázi plánován pouze na domácích trzích, tedy ve Švédsku a Číně, nicméně po kompletaci celého portfolia by mělo dojít k expanzi do ostatních evropských zemí a také do Spojených států. Podle Bergmana přitom všechny modely budou operovat v segmentech, které lze nazvat jako „zelené“. Realitu jistě připomínat netřeba.
Saab se dále nebojí o přízeň své cílové skupiny, neboť dle Bergmana bude sedan ctít stejné hodnoty jako dosud. Mimo to prezident NEVSu věří, že „SUV bude sbírat body na důležitosti. Zákazníci touží po přírodě a to dobře ladí s karosářskými styly crossoverů a SUV.“ Mimo to se značka hodlá stát lídrem v oblasti „technologií baterií a služeb spojených s konektivitou, stejně jako s celým jejím pojetím“.
Zdá se tedy, že Bergman se sebevědomým řečem učil u Sergia Marchionneho, jehož snahy o návrat Alfy Romeo na výsluní nám neustálé zmrtvýchvstání Saabu připomíná. Zde ovšem možná kosa narazí na kámen ještě razantněji, neboť NEVS zvažuje, že dost možná nepoužije u svých novinek švédské logo, ale uvede je na trh pod zcela novým názvem. Dá se ale předpokládat, že jde pouze o náznak nejistých kramfleků nových majitelů - tradiční logo jim nepatří a patřit nebude, svěřovat jim jej musí výrobce letadel a ten nemusí být nadšen ze všeho, co chtějí Číňané dělat. Třebaže jeho přístup k propůjčování byl dosud dosti benevolentní.
Dodat pak již můžeme jen tolik, že v Trollhättenu je aktuálně rekonstruována lakovna, k jejímuž dokončení má dojít příští rok. Poté NEVS zrekrutuje pracovní síly, které budou vyrábět ony části karoserie zasílané do Číny k závěrečné montáži. Mimo to se ovšem Číňané hodlají o své komponenty hodlají podělit s ostatními partnery, s nimiž spolupracují.



Saab chystá velký návrat. Zůstane však stejně jako u Alfy pouze u ambiciózních plánů, které nedoznají naplnění?
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Škoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před hodinouUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 3 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 4 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 6 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.15. 09:26 - Zajda
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.