Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
23.4.2024 | Petr Prokopec
A nestalo se tak dílem nějaké poťouchlé ruské normy, auto vsadilo na technické řešení, kterému se většina ostatních automobilek vyhýbá. Tento předělaný Aurus Senat používá vodíkové palivové články.
Rusko je ropnou velmocí, přičemž „černého zlata“ má po invazi na Ukrajinu, kdy přišlo o část svých tradičních zákazníků, na rozdávání. Místní tak za 92oktanový benzin platí zhruba 51 rublů, za ten 95oktanový pak 55 rublů. To je v přepočtu 13 a 14 korun, tedy na naše poměry pakatel - v Česku dnes 1 litr pohonných hmot stojí zhruba 40 Kč, to je třikrát tolik. Je tak vlastně zvláštní, jak moc se některé společnosti v Rusku snaží o vývoj elektromobilu, neboť Rusko nic takového nepotřebuje a z podstaty se pro rozšíření elektrických aut ani nehodí.
Platí to, i když klasické baterie vyměníte za vodíkové palivové články. Šéf vývojového oddělení institutu NAMI Alexej Kolbasov přesto již před dvěma lety prohlásil, že „je třeba být proaktivní“. A právě z toho důvodu Rusové již v roce 2021 odstartovali vývoj vodíkového Aurusu Senat. Pár měsíců po zahájení prací se pak dokonce stihli pochlubit prvním prototypem, který dostal do vínku dva elektromotory o celkovém výkonu 612 koní a nádrže schopné pobrat 8 kilo vodíku, jenž měl vystačit na 600 km dojezdu.
Institut NAMI tím vývoj pochopitelně neukončil, místo toho na voze pracoval i nadále. A nyní ukázal prototyp číslo dva, který sice na první pohled vypadá identicky jako ten předchozí či jako zcela sériový Senat, pod povrchem ale došlo na řadu změn. Místo dvou motorů jsou zde totiž tři, přičemž jeden roztáčí přední nápravu a zbývající tu zadní. Každá jednotka přitom disponuje 250 kW, celkově tak soustava nabízí 1 020 koní, s nimiž stovka padne za necelé 4 sekundy.
Mnohem zajímavější je pohled na tři nádrže. Ty sice nadále poberou 8 kg vodíku, Rusové však zjevně zapracovali na efektivitě pohonného ústrojí. I když je tedy celá soustava výkonnější, dojezd vzrostl na 870 km. S takovou vzdáleností není spojena ani řada limuzín osazených konvenčním pohonem, bateriové elektromobily si o něm mohou nechat jen zdát.
Ani baterie ale upravenému Aurusu nechybí. O jejich kapacitě se institut nezmiňuje, původní prototyp ovšem v tomto ohledu počítal se 100 kW. To pochopitelně vedlo k jeho vysoké hmotnosti, která nejspíše již korespondovala s řidičským oprávněním na náklaďák. Zároveň pak logicky ovlivňovala dojezd. Když si přitom uvědomíme, jak moc právě ten narostl, a to při stejném objemu vodíkových nádrží, dá se předpokládat, že Rusové kapacitu baterií snížili. Konkrétní údaj ale zatím neprozradili.
Ani toto ovšem není konečná. Insitut NAMI má totiž v plánu rozjet v příštím roce vývoj vodíkové a bateriové verze SUV Komendant. To s limuzínou Senat sdílí technický základ, nicméně jeho hmotnost je o poznání vyšší (3 295 kg versus 2 700 kg). Očekávat tak lze horší data týkající se akcelerace i dojezdu, na druhou stranu jakýkoli technický posun může být následně aplikován také u sedanu.
Vodíková verze Aurusu Senat nese oficiální označení NAMI Hydrogen. Zatím ale nebylo potvrzeno, zda se dočká sériového provedení. S ohledem na tamní cenu benzinu a prakticky nulovou vodíkovou infrastrukturu to nedává příliš velký smysl, ale to nedává ani vývoj auta. A přesto vzniklo. Foto: NAMI, tiskové materiály
Zdroj: NAMI
Bleskovky
- Bugatti při jízdě rychlostí 413 km/h začal docházet benzin, jasně ukázalo, proč takové auto nemůže být elektrické
včera - Leštiči leštili jinak matnou Teslu Cybertruck tak dlouho, až vypadá jako zrcadlo na kolech, vážně
31.5.2024 - Policie při razii ve stodole objevila 16 ukradených veteránů v hodnotě skoro 70 milionů Kč
31.5.2024
Nejnovější články
- Nejrychlejší VW Golf GTI historie se umí rozjet až na 267 km/h, je to možná poslední takový Golf vůbec
před 2 hodinami - Slavný designér strhal nový Mercedes-AMG GT. Je to změť designových omylů a symbol groteskního úpadku, říká
před 3 hodinami - Jeden z největších specialistů na spalovací motory na světě říká, že je bude vyrábět i dlouho po roce 2035
před 5 hodinami - Muž si za 20 korun koupil ojetý Lexus s víc jak 1,6 milionu km. Dva roky ho nechal stát a pak ho zkusil nastartovat
před 6 hodinami - Německé automobilky si vykopaly svůj vlastní hrob, přiznává zaměstnanec Mercedesu, jsou stále méně konkurenceschopné
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 06.03. 11:03 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 06.03. 09:44 - honziss
- Politický koutek 06.03. 09:31 - jerry
- Detektory policejních radarů 06.03. 07:43 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.02. 19:16 - řidičBOB
- Onboard videa 06.02. 15:05 - Truck Daškam
- Opel obecně 05.31. 23:35 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.31. 19:03 - rutak11