Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rok 2014 ve jménu invaze hot hatchů: boj se ještě vyostří
13.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nestalo se, že by kdy v minulosti fandové vítali tolik ostrých kompaktů naráz. Boj o korunu krále graduje, skupinka však ještě dále poroste.
Letošní rok je ve znamení řady novinek, které by mohly zaujmout opravdu náročné řidiče neprahnoucí zrovna po nejdražších supersportech. Neustále vás tak bombardujeme novými a novými informacemi o dostupnějších vozech typu BMW M3 a Mercedesu C 63 AMG, se kterými se dá skutečně jezdit každodenně. Třebže jsou o pořádných pár milionů levnější, stále nejsou na krámě tím nejžhavějším zbožím.
Nejvyhledávanějším nástrojem, kterým se můžete přepravovat do práce, na chatu a vyrazit ve volném čase klidně na Severní smyčku Nürburgringu, patří jednoznačně hot-hatche. Nejostřejší hatchbacky vzniklé mnohdy úpravou podvozku a zástavbou silného motoru mají nezřídka mnohaletou historii a také zvláštní kouzlo univerzálu, který zvládá všechno včetně splnění tužeb jeho řidičů za ještě relativně příznivou cenu.
Nepamatujeme si, kdy by v rozmezí jednoho dvou let přišlo tolik a hlavně tak ostrých aut této kategorie a kdy by stále ještě byla v záloze další skupinka těch, kteří mohou svými trumfy razantně zamíchat pořadím. O titul krále nejsilnějších hatchbacků bojuje pořádná skupina a je už i pro zkušeného fandu poměrně velkým problémem se v ní nějak rozumně zorientovat.
Na tomto základě vám přinášíme přehled těch nejžhavějších kandidátů na titul nejzdařilejšího hot-hatche tohoto roku, které jsme buď testovali, nebo ještě v tomto roce mají dorazit na trh. Začíná tu být pořádné horko, nezbývá než odstartovat souboj šachovnicovou vlajkou...Pojďme se na ně společně podívat a vezměme to pěkně popořadě, abecedně.
Audi S3
Již delší dobu se o pozornost v koncernu Volkswagen hlásí inglostadtská S3 s dvoulitrovým čtyřválcem TSI (EA 888) o výkonu 300 koní a s maximem točivého momentu 380 Nm. Kromě vysokého motorového potenciálu využívá jako hlavní zbraň pohon všech kol quattro. Díky platformě MQB, váží o šedesát kilogramů méně než předchozí vydání a je schopna akcelerace na stokilometrovou rychlost za 5,2 sekundy, přičemž s příplatkovou dvouspojkovou převodovkou srazí zrychlení na 4,8 sekundy. Rychlost je omezena na 250 km/h. Dosahuje tedy dynamických parametrů, které byly donedávna vlastní jen sportovním autům vyšších tříd BMW M3 E46 a Z4 M Coupe.
Audi se na S3 pokouší získat zákazníky tím, že jim nabízí dokonce čtyři různé karosářské varianty. Kromě třídveřového hatchbacku je k mání také o 50 kilogramů těžší pětidveřová varianta Sportback, sedan konkurující Mercedesu CLA a vlasy česající kabriolet. Nejzákladnější a nejlevnější varianta v současné době vychází na 1 085 000 Kč. Ve výhledu se čeká také posílená verze Plus s výkonem okolo 380 koní postavená dle podobného receptu jako TT RS Plus. My vám v nejbližší době nabídneme test jedné z novějších variant - sedanu...
Audi S3 s výkonem 300 koní je technickým sourozencem Golfu R
Audi RS3
Ještě o stupínek výše se usadí královna čtyř kruhů mezi hot-hatchi s názvem RS3, jejíž debut se odehraje buď ještě letos, nebo nejpozději na ženevském autosalonu v březnu 2015. První exempláře k zákazníkům dorazí záhy. Samotná nabídka má být ovšem pořádně limitovaná, alespoň zpočátku. K dispozici totiž bude pouze Sportback, který pod kapotou nabídne 2,5litrový pětiválec z TT RS Plus naladěný na přibližně 370 koní. Ty bude na všechna čtyři kola přenášet automatická převodovka S tronic, přičemž manuál by se neměl objevit ani s pozdějším datem výroby. To vše zhruba za 1,35 milionu, tedy takřka o třista ticíc dráž než u S3.
Další možné karosářské varianty jako sedan či kabriolet ve hře nadále jsou, ovšem na jejich potvrzení nebo zamítnutí budeme ještě čekat. Vůz sprintující na stovku za méně než 4,5 sekundy bude možné vybavit příplatkovým aerodynamickým kitem, stejně jako se v nabídce objeví pět designů litých kol. Ve všech případech půjde o devatenáctky obouvající pneumatiky o rozměru 255/30. Vybírat si pak budete moci i barvu karoserie, s níž mohou kontrastovat některé doplňky jako třeba střešní ližiny.
Nová generace Audi RS3 se zatím maskuje karoserií S3
BMW M135i
Mnichovská automobilka má na kategorii setsakramensky rychlých hatchbacků jednoznačnou odpověď, kterou pojmenovalo M135i. Na rozdíl od zbytku skupiny se dílko divize M Performance vyjimá pohonem zadní nápravy. Komu by to snad nevonělo, ten může skočit do dražší a měkčí varianty xDrive. Řadový třílitrový šestiválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem dává výkon 320 koní a točivý moment 450 newtonmetrů servíruje se zadním pohonem prostřednictvím manuálního šestikvaltu nebo osmistupňové převodovky z dílen ZF. Z klidu na stovku v nejrychlejší kombinaci zvládá za 4,9 sekundy a na 250 km/h skončí po zásahu omezovače.
Tento vůz už jsme probírali na našich stránkách ze všech stran. Po prvním testu ze zahraniční prezentace jsme přihodili podrobnější analýzu jeho schopností včetně poznatků z jízdy po Severní smyčce Nürburgringu, kde nás nadchlo ovladatelností i rychlostí. Jeho cena startuje spolu s třídveřovým provedením na částce 1 130 000 korun, za pár dveří navíc se připlácí 20 tisíc.
Pro svůj měkčí podvozek je BMW M135i výtečným univerzálem
Ford Focus RS
Příchod další generace Focus RS je zřejmě jednou z nejpozitivnějších zpráv této kategorie. Třetí dějství je sice stále nejisté, ale poslední zprávy z britského tisku o něm hovoří jako o hotové věci. Dodávají, že bychom se ho měli dočkat v následujících letech a to zejména kvůli enormní poptávce. Zda to tedy bude rok 2015 či 2016 nevíme. Víme však, že by dorazil se čtyřválcem 2,3 EcoBoost z nového Mustangu s výkonem 355 koní, které bude servírovat opět na přední nápravě.
Koncepcí vše vpředu chce značka udržet na uzdě hmotnost i cenu, jež se má pohybovat okolo 25 000 GBP (cca 825 tisíc korun). V té chvíli samozřejmě bude muset Ford sáhnout po elektronickém diferenciálu, mimo něj je ovšem ve hře i dvouspojková převodovka Powershift. Její užití však momentálně prochází interní debatou, proto zatím počítejme jen s manuálem. Minulá generace byla jízdně opravdovým zážitkem a snad i skutečný panovníkem hot-hatchů, nenavázat na ní by byla zatracená škoda.
Třetí generace Fordu Focus RS přijde se čtyřválcem z Mustangu
Honda Civic Type-R
V létě příštího roku se zahřmí a to hned dvakrát, protože Honda konečně vypustí do revíru ostrých hatchbacků nástupnický Civic Type-R a údajně s vůbec poprvé oturbeným čtyřválcovým dvoulitrem. Jednotka s označením V-TEC Turbo dostane přímé vstřikování paliva a technologie rodiny Earth Dreams, přičemž její výkon dosáhne snad na hodnotu kolem 300 koní. Takový ječák jako u předchozí vysokootáčkové atmosféry nečekáme, souboj s Mégane RS 275 Trophy a Leonem Cupra o titul nejrychlejší předokolky Nürburgringu však budeme sledovat rádi a se zatajeným dechem.
Úpravy karoserie, které nám naznačuje koncept, jsou podle tiskové zprávy aerodynamicky funkční - křídlo vzadu údajně poskytuje přítlak, průduchy v kapotě skutečně odvádí horký vzduch z motorového prostoru a větší otvory v předním nárazníku tam zase pomáhají dostat dovnitř více chladného vzduchu. Funkční jsou také výdechy za dvacetipalcovými koly, které odvádějí přebytečný vzduch z podběhů. Podle posledních předpovědí bude sériová podoba Type-R k mání zhruba za jeden milion korun, možná i levněji.
Honda Civic Type-R má být rychlejší, ale i přijemnější na každý den
Mercedes A 45 AMG
Nejmenší dílo z Affalterbachu působí na emoce každého, kdo se k němu jen přiblíží. Designové hrátky Mercedesu A45 jsou vyhnané do extrému a totéž se dá říci o použité pohonné jednotce. Dvoulitrový turbomotor poskytuje dosud nevídaných 360 koní a přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku se snaží přenést s pomocí pohonu všech kol na silnici až 450 Nm točivého momentu. Stokilometrovou rychlost atakuje za 4,6 sekundy a ve zběsilé akceleraci akceleraci pokračuje až na 250 km/h, kde ho zastaví omezovač.
Za cenu přesahující ve standardní specifikaci 1,2 milionu korun dává okusit, jak jedou mnohem silnější a dražší osmiválcová AMG. Celé to okoření ještě nádherným a pěkně zpracovaným interiérem a zvukovou kulisou slyšitelnou na kilometry daleko. Třebaže jeho skutečně kvality spočívají jinde než ve sportovní jízdě, ve skupince hot-hatchů se může směle postavit těm nejrychlejším. I s hmotností 1 555 kilogramů. Alternativou na stejném technickém základu je kupátkoidní sedan CLA 45 AMG a crossover GLA se stejným označením. Všechny mají společný výkon i relativně vysokou cenovku.
Výkonové prvenství si zatím drží Mercedes A 45 AMG, má 360 koní
Opel Astra OPC Extreme
Koncept vrcholného OPC byl jedním z nejpříjemnějších překvapení letošní Ženevy. O to více jsme pak mohli zaplesat, když Opel prohlásil, že daný model pošle do výroby. Ta sice bude limitována a k její realizaci dojde až příští rok, to jsou ovšem spíše znamínka krásy než ošklivé pihy. Horší je to ovšem s faktem, že dost možná půjde pouze o model s pravostranným řízením, který v počtu pohybujícím se od 50 do 300 kusů zamíří pouze na britský trh. Ať to bude jakoliv, nejpozději v březnu na ženevském autosalonu bude jasno.
Kvůli karbonové dietě by mohl zcela ultimativní Extreme oproti standardnímu OPC zhubnout o podstatných 100 kilo, díky aerodynamické sadě zase sedět na silnici jako přibitý. Výkon přes 305 - podle posledních zpráv dokonce 330 koní mu vetkne dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec a na přední nápravu má všechny newtonmetry přenášet šestistupňová manuální skříň s pomocí samosvorného diferenciálu. Akcelerace z klidu na stovku proběhne dle našich odhadů za 5,5 sekundy a maximálka překročí 260 km/h. poslední videa koncepčního vozu slibují mnohem více muziky. Cena? V přepočtu přes 1,1 milionu.
Doufáme, že se Opel Astra OPC Extreme neobjeví jen jako Vauxhall
Peugeot 308 R
Této francouzské automobilce ještě před nedávnem chyběl nějaký řidičsky přitažlivější vůz, ale to se začalo díky modelu RCZ celkem rychle měnit. Automobilka to pak korunovala uvedením vrcholného 270koňového RCZ R, které se pokouší pozvednout už tak výtečné jízdní vlastnosti ještě výše. Ve výhledu jsou však také ostré varianty hatchbacku 308 a nás z nich v tomto přehledu musí nutně zajímat nejsilnější 308 R.
Přijít má údajně už v příštím roce a hodlá se dokonce i ucházet o titul nejrychlejšího hot-hatche Zeleného pekla. Zatím jsme Peugeot 308 R viděli jen jako celkem nenápadný koncept. Proslýchá se, že si do sériové výroby přiveze motor 1,6 THP z RCZ R, a tak by měl na přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku přenášet 270 koní a 330 Nm točivého momentu. Motor s titanovými písty je již vyvinutý, stejně tak má značka zkušenosti s diferenciálem Torsen. Uvidíme, co z toho nakonec bude...
Peugeot 308 R by měl dostat 270 koní. Bude to stačit?
Renault Mégane RS
Francouzská automobilka nás v posledních týdnech zásobovala upoutávkami na nový model, jehož hlavním kladem nebude ani tak vzhled či počet koní pod kapotou, jakožto spíše čas potřebný k objetí jednoho kola na Severní smyčce Nürburgringu. Doposud přitom víme pouze tolik, že necelých 21 km by speciální verze Renaultu Mégane RS měla obkroužit za méně než osm minut, jasné však nebylo, zda to stihne rychleji než Seat Leon Cupra. Nakonec tu máme čas 7 minut a 46 sekund, kterým poráží Renault drtivě nejen přímé soupeře, ale i býky a koně z Itálie. To však přísluší speciální limitované verzi Mégane RS 275 Trophy.
Už standardní Mégane RS ovšem bere dech. Benzinový oturbený dvoulitr s výkonem 265 koní a točivým momentem 360 Nm zvládá spolu s výtečně agilním podvozkem a samosvorem fantastické věci. Na stovku zrychluje za šest sekund a rozjede se za prskavého doprovodu na 254 km/h. Zatím je stále k mání jen s manuálním šestikvaltem, a tak zůstává volbou opravdových fajnšmekrů. Na výběr je od 740 tisíc korun s dvojicí podvozků, přičemž my se jednoznačně přikláníme ke sportovnější alternativě Cup (+ 40 000 Kč). Facelift se podepsal na karoserii v podobě hezčích doplňků a nových kol, uvnitř se na přání objevuje telemetrický RS Monitor, navigace R-Link nebo revidovaná sedadla Recaro.
Renault Mégane RS je opět nejrychlejší předokolkou na Ringu
Seat Leon Cupra
Jedno z největších překvapení letošního roku k nám zamířilo na platformě MQB od Seatu. Nový Leon Cupra, který jsme již podrobně otestovali řadíme na samotný vrchol kategorie hot-hatchů kvůli nejsympatičtějšímu sladění za rekordně nízkou cenu. Ukažte nám něco jiného, co má 280 koní, jede jako z praku takřka v každé rychlosti a stojí jen něco málo přes 660 tisíc v základní výbavě. Máte? Prozradíme, že ani nemusíte hledat. Právě tenhle vůz dokázal na chvíli pro sebe uzmout Méganu RS prvenství mezi nejrychlejšími předokolkami na Ringu poté, co mu nadělil desetisekundové manko. Pravdou je, že se semi-slicky.
Na druhou stranu už to ledacos napovídá o tom, jak vynikající může být vůz, který má v rodném listu napsaný rok 2014. S manuální převodovkou akceleruje z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy a i když výrobce udává 250 km/h jako vrchol, dle GPS jsme mu naměřili i více. Hmotnost 1,4 tuny je ještě docela dobrá, na dnešní poměry rozhodně. Cupra však zaujme celkovou agilitou, neotřesitelným podvozkem a všudypřítomnou ochotou ještě dále zrychlovat. Jeho spotřebu přitom můžete udržet s přehledem okolo 10litrové hranice. Působí na nás dokonce lépe a méně nápadněji než Audi S3 a VW Golf R, které mají na rozdíl od Seatu pohon všech kol. A třeba bude i kombík.
Nejlepší poměr výkonu, užitné hodnoty a ceny nabízí Seat Leon Cupra
VW Golf GTI Performance
Jeden ze zcela nejstarších zástupců kategorie hot-hatchů neustále posouvá hranice výkonu. Od roku 1976 už vítáme jeho sedmou generaci s technikou, jakou používá Audi S3, Leon Cupra nebo domácí Octavia RS. Základem je tedy platforma MQB, dvoulitrový čtyřválec TSI (EA 888) a pohon předních kol. Vůbec poprvé má u něho zákazník možnost volit kromě převodovky také výkon. Standardní GTI má 220 koní a verze Performance s posílenými brzdami a elektrohydraulicky ovládaným samosvorným diferenciálem ještě o deset více.
Z našeho testu je patrné, že nám už typický peprný hot-hatch nepřipomíná, dává toitž přednost sterilnímu chování a pohodlí před skutečnou zábavou. Na druhou stranu, tímto směrem konec konců směřuje většina rychlých hatchbacků. Pokud se zaměříme na parametry, Performance umí se šestistupňovou převodovkou DSG sprint na stovku za 6,4 sekundy a maximálka leží na 248 km/h (i když zde jen teoreticky). Základní cena ale není vůbec zlá, neboť GTI se prodává od 628 tisíc a Performance vychází minimálně na 654 tisíc. Pokud něco můžeme doporučit, pak manuální převodovku, která dynamiku tolik jako DSG nekazí. Naštěstí jsou tu lepší, třebaže dražší alternativy.
VW Golf GTI Performance je mnohem lepší než GTI, chtějte manuál
VW Golf R
Aktuálně nejsilnější Golf historie má 300 koní, tedy hodnotu zcela identickou se sesterskou S3 a stejně jako ona ho žene na kola obou náprav. Nejsilnější silniční Volkswagen všech dob je nabízen opět s manuální i automatickou převodovkou a kasá se schopností katapultovat vás z klidu na stovku za méně než pět sekund. Oproti standardnímu GTI nenabízí jen několik desítek koní navíc a za příplatek téměř 300 tisíc můžete mít něco, co se chová jednoznačně zajímavěji a co je hlavně o parník rychlejší.
Náš podrobný test prozradil, že je nejen pekelně rychlý, je i efektivní, použitelný pro každý den a v neposlední řadě agilní, zábavný, řidičsky uspokojivý. S cenou do jednoho milonu korun je pro nás jednou z nejzajímavějších alternativ na každodenní cestování. Zajímavostí je možnost deaktivace stabilizačního systém, bohatá základní výbava i pohodlí hodné vozu, který se nebojí cestovat i na dlouhých štrekách bez ztráty kytičky, občas i vyprášit kožich mnohonásobně dražším autům. Rozhodně bychom mu dali přednost před Audi, za které si dealeři účtují ještě o kus více peněz.
Nejsilnějším Volkswagenem je Golf R, který se nám moc líbil
VW Golf R 400
Aby toho nebylo málo, závěrem k tomuto přehledu ještě přidáváme sondu do budoucnosti, kde už číhá brutální verze Volkswagenu s výkonem kolem 400 koní. Němci se skutečně vytasili s konceptem Golf R 400 disponujícím výkonem plných 400 koní, pohonem všech kol a dokonce i manuální převodovkou. Jistě, jako studie může vzniknout klidně i Ferrari od Peugeotu, jenže Golf R nebyl jen autosalonovou modlou - sám VW záhy oznámil, že tohle auto pošle do výroby.
Můžete to brát jako pouhé snění, slova manažerů VW ale nelze brát na lehkou váhu. Teď už jsme jen zvědavi, kdy je automobilka naplní - s danými parametry by auto mělo při akceleraci pokořit stovku za 3,9 sekundy a pokud bude zbaveno omezovače rychlosti, ani meta 300 km/h mu zřejmě nebude zapovězena. Sériová výroba by se mohla rozběhnout v roce 2015 a tipujeme, že za méně než 1,35 milionu k mání nebude. Teď už je tu pořádné horko, skoro se tak nelze divit neutichajícím debatám na téma globálního oteplování.
Golf R 400 zřejmě hodlá v budoucnu kralovat všem hot-hatchům
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva