Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rimac Concept One s 1 088 koňmi jde do výroby. Technikou oslní
23.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Těchto aut má vzniknout jen osm s cenou okolo 22 milionů Kč. Je tu ale výkon jak u Veyronem a spousta technických vychytávek.
Chorvatsko není zemí, která by běžně vyráběla auta. Přesto vám však jistě něco řekne Rimac Concept One, zejména pokud sledujete náš web pravidelně nebo pokud se zajímáte o elektromobily. Už delší dobu víme, že se tohle auto bude vyrábět. A nyní také víme, jak bude vypadat a že se představí za pár dnů v Ženevě.
Rimac odhalil svůj vůz na fotkách zvenčí i zevnitř a také zveřejnil podrobná technická data. Po stránce vzhledu oproti konceptu přibyla klasická zrcátka, byly výrazně zvětšeny otvory pro přístup chladicího vzduchu a na zádi přibyly dost velké výdechy a také jsou trochu upravena LEDková světla na obou koncích.
Trochu se proměnil i interiér, odkud zmizely obrazovky promítající výstup z kamer, které sloužily místo zrcátek. Upravená je také středová konzole, kde přibyly knoflíky na ovládání různých systémů auta. Jsou vyfrézovány z hliníku a ovládají systémy vozu včetně R-AWTC, vektorování točivého momentu na všech kolech.
V útrobách Rimac Concept One skrývá čtyři elektromotory o kombinovaném výkonu 1 088 koní a 1 600 Nm - proto se mu někdy říká „elektrický Veyron”, protože je podobně silný a pohání všechna kola. Každé kolo má vlastní elektromotor, což znamená možnost skutečného vektorování točivého momentu, prakticky neomezené.
Na každé kolo elektronika pošle správný výkon podle výstupů senzorů a stokrát do vteřiny může tohle nastavení změnit. Kromě toho tento jeden systém obstarává stabilizaci, kontrolu trakce a cosi, co je nazváno „elektrické ABS”. Vůz umí elektromotory také brzdit a tím dobíjet baterie; jen elektromotory se umí postarat o zpomalení o síle 0,6 g a až pak nastoupí klasické, v tomto případě karbon-keramické brzdy.
Elektromotory jsou umístěny uprostřed náprav a každý má vlastní převodovku; vpředu to jsou jednostupňové převodovky, vzadu dvoustupňové dvouspojky. Samozřejmostí je možnost nastavení všeho v interiéru; dokonce můžete změnit charakteristiku auta. Na výběr je mezi nedotáčivou, neutrální a přetáčivou, takže máte-li dost velké... sebevědomí, můžete se s tímhle autem pustit do rozevlátých driftů.
Jak vidno z průhledových fotek, inženýři se snažili posunout těžké věci co nejblíž ke středu auta. Proto vůz vypadá jako supersport s motorem uprostřed - baterie jsou umístěny ve středovém tunelu a za místy pro posádku. To naznačuje snadnou ovladatelnost, ale pořád se bavíme o autě o téměř jedenácti stovkách koní a 1,9 tuny hmotnosti. Ta je rozložena v poměru 42 % na přední nápravě, 58 % na zadní.
Víme také, že baterie má 82 kWh kapacity. Dojezd znám není, palubní nabíječka Rimacu o výkonu 22 kW jej u dostatečně výkonného zdroje za něco málo přes 4 hodiny. Také víme, že má být vyrobeno jen 8 aut, takže pokud máte zájem, neotálejte s objednávkou. Můžeme se tázat, proč jen osm, proč nechtít postavit aut co nejvíc, aby vydělala na vývoj dalšího vozu, ale pravděpodobně by se nám dostalo jen marketingových řečí o exkluzivitě, jakkoli realita bude odlišná (čekejme ztrátovou výrobu a nutnost vyrobit jen určitý počet aut kvůli dotaci nebo smlouvě s kýmkoli - něco na ten způsob).
Finální cena zatím není potvrzena, ale dříve se hovořilo o 800 tisících Eur, tedy aktuálním kurzem asi 21,6 milionu korun. To rozhodně není málo, ale na světě by se stoprocentně našlo víc než osm lidí, kteří by byli schopni ji zaplatit. Už proto, že tohle auto je vážně pohledné. Možná se cenu dozvíme v Ženevě. A možná také bude prozrazeno, jak se tohle auto bude jmenovat, protože nazývat produkční vůz "Concept One" je trochu divné.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2016.
Technická data
Motory
Přední: Rimac Automobili D-PM-OC-500 - dva elektromotory s permanentními magnety, chlazené olejem, max. výkon 500 kW, max. 12 000 otáček, efektivita až 97 %, dvě jednostupňové převodovky
Zadní: Rimac Automobili D-PM-OC-600 - dva elektromotory s permanentními magnety, chlazené olejem, max. výkon 600 kW, max. 12 000 otáček, efektivita až 97 %, dvě dvoustupňové dvouspojkové převodovky
Olejové chlazení rotorů i statorů
Výkony
Maximální kombinovaný výkon: 800 kW/1 088 PS
Maximální kombinovaný točivý moment: 1 600 Nm
Pohon všech kol s vektorováním točivého momentu R-AWTC
Zrychlení na 100 km/h: 2,6 s
Zrychlení na 200 km/h: 6,2 s
Zrychlení na 300 km/h: 14,2 s
Maximální rychlost: 355 km/h
Brzdná dráha ze 100 km/h: 31,5 m
Boční přetížení: 1,4 g
Baterie
Napětí: 650 V
Kapacita: 82 kWh
Nabíjení: 22kW palubní nabíječka, možnost rychlonabíjení stejnosměrným proudem o síle až 120 kW
Rozměry
Váha: 1 850 kg
Rozložení váhy: 42:58 na přední:zadní nápravu
Délka: 4 187 mm
Šířka: 1 842 mm
Výška: 1 070 mm
Přední pneumatiky: Pirelli P Zero 245/35 R20
Zadní pneumatiky: Pirelli P Zero 295/30 R20
Šasí
Prostorový rám z chrom-molybdenové oceli s karbonovými částečně namáhanými díly
Dvojité lichoběžníkové zavěšení se vzpěrami pushrod vpředu i vzadu, kompletně nastavitelné
Hydraulicky nastavitelná světlá výška
Elektrohydraulický posilovač řízení
Brzdy
Přední: ventilované keramické kotouče o průměru 390 mm, šestipístkové třmeny
Zadní: ventilované keramické kotouče o průměru 380 mm, čtyřpístkové třmeny
Regenerativní brzdění o síle až 400 kW
Produkční Rimac Concept One má větší otvory pro chlazení a vypadá působivě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 11 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva