Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renault Mégane R26.R: nej hot hatch na druhou
23.7.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Informace o novém superhot hatchi unikly Renaultu již před více než dvěma měsíci. Přesto se automobilka až nyní odhodlala k oficiálnímu představení. Čekání ale stálo za to, nový R26.R je skutečně ostrý jako žiletka a na Nordschleife zatopí i slavným sporťákům.
Když Renault před pár lety přišel s Méganem Renault Sport alias Méganem RS, mnozí se smáli. Automobilka s pověstí výrobce bačkor pro důchodce, které i na německé dálnici shoří jak list papíru, přece nemůže udělat dobré sportovní auto. Klišé jako obvykle nezafungovala a Mégane RS se rázem zařadil mezi nejrespektovanější ostré hatchbacky vůbec. Důvod byl jednoduchý - v době, kdy skoro všichni vyrábí „sporťáky pro každý den”, které ve výsledku nejsou ani sporťáky, ani pro každý den, přišel Renault s jasně zacíleným vozem, který z vás sice na české okresce vytřepe duši, ale na na kvalitní silnici nebo okruhu potrápí auta s monohem větším sportovní věhlasem.
Mégane RS je skutečně překvapivě dobrým sportovním náčiním, k dokonalosti mu ale přesto leccos schází, a tak základní verzí jeho příběh zdaleka neskončil. O pár let později se Renault vytasil s variantou R26 a jejími odvozeninami, které řešily především limity koncepce vozu - motor vpředu a pohon předních kol není to pravé ořechové. Diferenciál s omezenou svorností a další úpravy motoru a podvozku výkonům prospěly a i ti, kteří do té doby pochybovali, začali Mégane RS R26 rázem pasovat na krále ostrých kompaktů. Pomineme-li přehmat s verzí RS dCi, která je jakýmsi pojízdným schizofrenikem, kombinujícím naladění ostrého hatchbacku s motorem o výkonu a charakteru, hodícím se spíše k srnce Bambi, má vývoj Méganu RS další zajímavé pokračování - verzi R26.R, která už názvem deklaruje, že jde o přiostření ostrého.
Novinka je určena především pro ty, kteří neváhají „zabít” pár víkendů v roce na některém ze závodních okruhů s adekvátním autem, ale zároveň na něj chtějí dojet tím samým vozem. Pokud vám tato filosofie připomíná GT verze vozů Porsche 911, nebudete zřejmě daleko od pravdy, R26.R by skutečně měl být čímsi ve stylu 911 GT3 RS mezi běžnými kompakty. Tomuto záměru je na voze přizpůsobeno prakticky vše, a tak se pojďme na jednotlivé části pěkně popořádku podívat.
Již vzhled dává najevo, s čím máme tu čest. Kapota motoru z karbonu, lehká 18" kola, funkční aerodynamické doplňky nebo část prosklení z polykarbonátu nenechají nikoho na pochybách, že nejde o žádný laciný tuning. Vůz bude dodáván celkvem v sedmi barevných provedeních, z nichž šedá, bílá a modrá budou zcela novými odstíny. Výjimečný vzhled pak podtrhuje grafika s výsostnými znaky Renault Sport.
Interiér jde ještě dál. Úplná absence zadních sedadel, přední skořepiny od Sabeltu, šestibodové pásy (vůbec poprvé použité v produkčním voze) a štítek s pořadovým číslem vozu jsou jasnými znameními něčeho mimořádného. Některé zmíněné prvky vnímavému čtenáři jistě naznačily, že R26.R bude v prvé řadě o jediném - úspoře hmotnosti. A ta je skutečně enormní.
Renault se s tím zkrátka nepáral a z už nijak zvlášť těžkého R26 (1353 kg) ubral dalších 123 kilogramů. Ven v vozu muselo leccos:
- zadní sedadla a bezpečnostní pásy
- airbagy krom airbagu řidiče
- automatická klimatizace
- stěrač a ostřikovač zadního skla
- mlhovky
- ostřikovače světel
- většina odhlučňovacích materiálů
a leccos naopak přibylo:
- karbonová kapota motoru (-7,5 kg)
- skla z polykarbonátu (-5,7 kg)
- sportovní sedadla s hliníkovým rámem a karbonovou skořepinou (-25 kg)
Součástí vozu přitom může za přípatek být i lehké titanové výfukové potrubí nebo lehký ochranný rám.
Zásadní změny se odehrály též na podvozku. Nové vinuté pružiny i tlumiče doplňují drážkované (tedy nikoli vrtané jako u R26) kotouče brzd od Bremba, odolnost vozu podtrhují zpevněná spodní ramena přední nápravy. Obě nápravy mají jiné naladění, „agresivnější” kinematika by měla přispět ještě přetáčivějšímu chování. Samozřejmostí je diferenciál s omezenou svorností (33 %), který je totožný jako u verze R26. Dobrou trakci dále vylepšují příplatkové semi-slicky Toyo Proxes R888 o rozměru 225/40 R18.
Srdcem vozu je motor 2,0 Turbo o výkonu s výkonem 169 kW (230 koní), který má totožné naladění jako Méganu F1 Team R26. Spojen je však s kratšími převody šestistupňové manuální převodovky. Motor dosahuje 90 % maxima točivého momentu (tedy přes 270 Nm) od 2 000 do 6 000 ot. a měl by tak maximálně eliminovat obvyklou nemoc silných turbomotorů - zoufale úzké spektrum (sportovně) využitelných otáček.
Slibné parametry motoru v kombinaci s nízkou hmotností dovolují R26 zrychlit z 0 na 100 km/h za 6 sekund a kilometr s pevným startem zdolat za velmi dobrých 25,9 sekundy. Maximální rychlost není u takto naladěných vozů příliš sledovaným parametrem, a tak jen konstatujeme, že 237 km/h je očekávanou hodnotou.
Tohle vše dohromady znamená jediné - excelentní okruhové časy. Slavnou Nordschleife R26.R zdolal za famózních 8 minut a 17 sekund, což je daleko nejlepší čas, jaký kdy vůz s přením pohonem na 'Smyčce dosáhl. Dobře řízené R26.R tak bude postrahem i pro mnohá sportovní auta, takový Cayman S bude mít co dělat...
Pokud vás R26.R zaujal, pospěšte si k dealerům. Prodávat se začne v říjnu a vznikne jen v 450 exemplářích...
Oficiální promo video
Renault Megane RS R26.R na Nordschleife
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch