Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renault Mégane R26.R: nej hot hatch na druhou
23.7.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Informace o novém superhot hatchi unikly Renaultu již před více než dvěma měsíci. Přesto se automobilka až nyní odhodlala k oficiálnímu představení. Čekání ale stálo za to, nový R26.R je skutečně ostrý jako žiletka a na Nordschleife zatopí i slavným sporťákům.
Když Renault před pár lety přišel s Méganem Renault Sport alias Méganem RS, mnozí se smáli. Automobilka s pověstí výrobce bačkor pro důchodce, které i na německé dálnici shoří jak list papíru, přece nemůže udělat dobré sportovní auto. Klišé jako obvykle nezafungovala a Mégane RS se rázem zařadil mezi nejrespektovanější ostré hatchbacky vůbec. Důvod byl jednoduchý - v době, kdy skoro všichni vyrábí „sporťáky pro každý den”, které ve výsledku nejsou ani sporťáky, ani pro každý den, přišel Renault s jasně zacíleným vozem, který z vás sice na české okresce vytřepe duši, ale na na kvalitní silnici nebo okruhu potrápí auta s monohem větším sportovní věhlasem.
Mégane RS je skutečně překvapivě dobrým sportovním náčiním, k dokonalosti mu ale přesto leccos schází, a tak základní verzí jeho příběh zdaleka neskončil. O pár let později se Renault vytasil s variantou R26 a jejími odvozeninami, které řešily především limity koncepce vozu - motor vpředu a pohon předních kol není to pravé ořechové. Diferenciál s omezenou svorností a další úpravy motoru a podvozku výkonům prospěly a i ti, kteří do té doby pochybovali, začali Mégane RS R26 rázem pasovat na krále ostrých kompaktů. Pomineme-li přehmat s verzí RS dCi, která je jakýmsi pojízdným schizofrenikem, kombinujícím naladění ostrého hatchbacku s motorem o výkonu a charakteru, hodícím se spíše k srnce Bambi, má vývoj Méganu RS další zajímavé pokračování - verzi R26.R, která už názvem deklaruje, že jde o přiostření ostrého.
Novinka je určena především pro ty, kteří neváhají „zabít” pár víkendů v roce na některém ze závodních okruhů s adekvátním autem, ale zároveň na něj chtějí dojet tím samým vozem. Pokud vám tato filosofie připomíná GT verze vozů Porsche 911, nebudete zřejmě daleko od pravdy, R26.R by skutečně měl být čímsi ve stylu 911 GT3 RS mezi běžnými kompakty. Tomuto záměru je na voze přizpůsobeno prakticky vše, a tak se pojďme na jednotlivé části pěkně popořádku podívat.
Již vzhled dává najevo, s čím máme tu čest. Kapota motoru z karbonu, lehká 18" kola, funkční aerodynamické doplňky nebo část prosklení z polykarbonátu nenechají nikoho na pochybách, že nejde o žádný laciný tuning. Vůz bude dodáván celkvem v sedmi barevných provedeních, z nichž šedá, bílá a modrá budou zcela novými odstíny. Výjimečný vzhled pak podtrhuje grafika s výsostnými znaky Renault Sport.
Interiér jde ještě dál. Úplná absence zadních sedadel, přední skořepiny od Sabeltu, šestibodové pásy (vůbec poprvé použité v produkčním voze) a štítek s pořadovým číslem vozu jsou jasnými znameními něčeho mimořádného. Některé zmíněné prvky vnímavému čtenáři jistě naznačily, že R26.R bude v prvé řadě o jediném - úspoře hmotnosti. A ta je skutečně enormní.
Renault se s tím zkrátka nepáral a z už nijak zvlášť těžkého R26 (1353 kg) ubral dalších 123 kilogramů. Ven v vozu muselo leccos:
- zadní sedadla a bezpečnostní pásy
- airbagy krom airbagu řidiče
- automatická klimatizace
- stěrač a ostřikovač zadního skla
- mlhovky
- ostřikovače světel
- většina odhlučňovacích materiálů
a leccos naopak přibylo:
- karbonová kapota motoru (-7,5 kg)
- skla z polykarbonátu (-5,7 kg)
- sportovní sedadla s hliníkovým rámem a karbonovou skořepinou (-25 kg)
Součástí vozu přitom může za přípatek být i lehké titanové výfukové potrubí nebo lehký ochranný rám.
Zásadní změny se odehrály též na podvozku. Nové vinuté pružiny i tlumiče doplňují drážkované (tedy nikoli vrtané jako u R26) kotouče brzd od Bremba, odolnost vozu podtrhují zpevněná spodní ramena přední nápravy. Obě nápravy mají jiné naladění, „agresivnější” kinematika by měla přispět ještě přetáčivějšímu chování. Samozřejmostí je diferenciál s omezenou svorností (33 %), který je totožný jako u verze R26. Dobrou trakci dále vylepšují příplatkové semi-slicky Toyo Proxes R888 o rozměru 225/40 R18.
Srdcem vozu je motor 2,0 Turbo o výkonu s výkonem 169 kW (230 koní), který má totožné naladění jako Méganu F1 Team R26. Spojen je však s kratšími převody šestistupňové manuální převodovky. Motor dosahuje 90 % maxima točivého momentu (tedy přes 270 Nm) od 2 000 do 6 000 ot. a měl by tak maximálně eliminovat obvyklou nemoc silných turbomotorů - zoufale úzké spektrum (sportovně) využitelných otáček.
Slibné parametry motoru v kombinaci s nízkou hmotností dovolují R26 zrychlit z 0 na 100 km/h za 6 sekund a kilometr s pevným startem zdolat za velmi dobrých 25,9 sekundy. Maximální rychlost není u takto naladěných vozů příliš sledovaným parametrem, a tak jen konstatujeme, že 237 km/h je očekávanou hodnotou.
Tohle vše dohromady znamená jediné - excelentní okruhové časy. Slavnou Nordschleife R26.R zdolal za famózních 8 minut a 17 sekund, což je daleko nejlepší čas, jaký kdy vůz s přením pohonem na 'Smyčce dosáhl. Dobře řízené R26.R tak bude postrahem i pro mnohá sportovní auta, takový Cayman S bude mít co dělat...
Pokud vás R26.R zaujal, pospěšte si k dealerům. Prodávat se začne v říjnu a vznikne jen v 450 exemplářích...
Oficiální promo video
Renault Megane RS R26.R na Nordschleife
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 31 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva