Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renault definitivně přebírá kontrolu nad Ladou, má 67 procent AvtoVAZu
30.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Konsorcium Renault-Nissan získává kontrolu nad ruským výrobcem AvtoVAZ, vlastní už přes dvě třetiny jeho akcií. Vidět to bude zřejmě i na jeho modelech.
Ruský výrobce AvtoVaz, který zásobuje zákazníky nejrůznějšími modely Lady, v poslední době expanduje. Vezměme v potaz třeba 4x4 Urban, oplastovanou verzi Kaliny obohacené o skautskou výbavu Cross či podobným způsobem zkrášlený Largus Cross. Málokdo ale připomínal, že se ruskému výrobci příliš nedaří a že ho postupně přebírá Renault.
Francouzi totiž zaplatili už v roce 2008 za první, a sice čtvrtinový podíl AvtoVazu jednu miliardu dolarů (tedy přes 20 miliard korun). Navíc proces postupného plného převzetí kontroly nad ruským producentem Lady byl schválen už v roce 2012 a už se jen čekalo se, kdy dojde k jeho úplnému naplnění. Stalo se tak podle mluvčího Renaultu před několika dny, 18. června.
Francouzsko-japonská aliance nyní vlastní 67,1 procenta podílu v holdingu, jehož prostřednictvím bude AvtoVAZ řídit. Tomuto holdingu, který vlastní zbývající akcie automobilky, dominuje ruský státní konglomerát Rostec s 74,5 procenty AvtoVAZu. Zdá se, že by právě tohle mohlo Ladám hodně pomoci, neboť jen za loňský rok vyhlásila ztrátu (zhruba 4,6 miliardy korun) způsobenou částečně i zpomalením ruského hospodářského růstu. Ten se podepisuje celkem logicky i na snížené poptávce po tamních automobilech, což se odrazilo v sedmiprocentním propadu tržeb Lady. Přes aktuálně neutěšenou situaci a s ní spojené ve vztahu Ruska k Ukrajině má Renault s AvtoVAZem dobré vyhlídky.
Jen pro shrnutí dodáme, že začátkem tohoto měsíce automobilka AvtoVAZ oznámila, že sníží kvůli klesající poptávce po Ladách ve svém hlavním závodě v Togliatti počet pracovních míst dokonce o 13 tisíc, tedy zhruba pětina všech zaměstnanců přijde o práci. Švédský šéf společnosti Bo Andersson, který dříve působil u GM, naznačil, že je situace s AvtoVAZ tak špatná, že lidé potřebují „budíček” a tím má být zřejmě zmíněné propouštění části zaměstnanců.
O budoucích plánech toho příliš známo není, ale hovoří se velmi hlasitě o produkci levnějších modelů, jejichž náklady na vývoj budou díky technice Renaultu, Nissanu a Dacie nižší než dosud. Zrovna poslední model Largus Cross dává tušit, jaké obrysy zřejmě nové modely naberou, poněvadž se jedná v podstatě jen o přeznačenou Dacii Logan MCV první generace. Brzy se k němu přidá ještě ladí Dacia Sandero. AvtoVAZ však nebude jen „recyklátem“, jelikož nadále souběžně pracuje i na dalších modelech - například na středně velkém crossoveru, který jsme zatím viděli jen coby koncept XRAY. Nechme se překvapit.
Renault rozšiřuje portfolio ovládaných značek o AvtoVAZ, což znamená další možnost uplatnění techniky. Startuje s pomocí přeznačených Dacií, AvtoVAZ však bude dělat i vlastní originálnější modely, jako třeba produkční podobu konceptu XRAY
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
včera - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024 - Šéf Bugatti a Rimacu jen tak mezi řečí názorně popsal obrovské rozdíly v práci s teplem u elektromobilů a spalovacích aut
29.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 28.12.2024
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejčtenější články
- Padlý král Volkswagenů je dnes vládcem tabulek ztráty hodnoty, tohle auto původně za 2,6 milionu dnes koupíte za 300 tisíc
1.12.2024 - V drsných čínských crash testech se rozemelou na kaši i ta nejdražší evropská auta, klidně už v 50 km/h
1.12.2024 - Jedno z nejslavnějších Ferrari historie míří do aukce, i půl miliardy korun na něj může být málo
1.12.2024 - Šéf Stellantisu s okamžitou platností skončil. Vsadil na špatného koně a firmu přivedl do slepé uličky
2.12.2024 - Zaměstnanci VW začnou stávkovat už dnes. Situace je vyhrocená, firma může přijít o další desítky miliard
2.12.2024
Živá témata na fóru
- Endothelial side-opening summer cortices nephrolithiasis. 01.01. 02:14 - orarahhaq
- VZKAZY 12.31. 19:11 - petr_riha
- Detektory policejních radarů 12.31. 18:30 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.31. 16:43 - VS*
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.31. 10:01 - řidičBOB
- WAZE 12.30. 19:23 - mlunovozík
- Fiat a vše kolem nich 12.30. 18:44 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 12.30. 12:46 - abgx1