Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Range Rover Sport 2014: třináct detailů k novému Sportu, které nejspíš neznáte
27.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská novinka se loňskému Range Roveru až tak nepodobá. Podle tvrzení výrobce je dokonce 75 procent všech komponentů rozdílných.
Může se zdát, že o novém Range Roveru Sport jsme již napsali všechno důležité. Přečíst jste si mohli samotné představení a k dispozici již jsou české ceny. Vyjma prvního testu tak zdánlivě nic nechybí, kolegům z britského Autocaru ale automobilka svěřila celou řadu informací, o nichž tiskové zprávy ve většině případů mlčely. Teprve nyní tak můžeme odhalit, že novinka byla vyvíjena na základě dvou parametrů. První totiž diktoval více Range Roveru, zatímco druhý více Sportu. Překvapit by tak nemělo, že ačkoliv novinka sdílí s klasickým Range Roverem platformu PLA, přibližně 75 % všech komponentů (bere se počet součástek) je rozdílných.
Technici značky se přitom snažili vytvořit „nejrychlejší, nejobratnější a nejkomunikativnější Land Rover historie“, který zároveň nabídne „široký záběr schopností“. Zvláště v oblasti zavěšení a podvozku se s kompromisy příliš nekalkulovalo - je snížený a nastavený tak, aby podepíral SUV s nejlepší ovladatelností ve své třídě.
I přesto ovšem nový Range Rover Sport může nabízet třetí řadu sedadel. Minimálního narušení zavazadlového prostoru přitom bylo dosaženo elektromotory, které ovládají sklápění a vyklápění. Mimo to technici museli vyřešit umístění mechanismu zadního stěrače a světel do vrchní části víka zavazadelníku, aniž by utrpěl komfort cestujících. Britská novinka má tak pro hlavy zadních cestujících nabízet 910 mm. Tedy více místa než Mercedes-Benz třídy E. Nejpůsobivější je pak fakt, že z těchto výhod bude profitovat i chystaný hybrid, který by sedm míst k sezení měl nabízet rovněž.
Dále se pak novinka má pyšnit nejlepší kultivovaností ve své třídě, k čemuž přispívá jak malá úroveň hluku při nízkých rychlostech na špatném povrchu, tak i při vyšších rychlostech, kdy se více než vozovka projevuje vítr. Vůbec poprvé u značky pak můžete sáhnout po head-up displeji, inovovány byly i senzory napomáhající při výjezdu z parkoviště.
Kromě toho může být nový Range Rover Sport jako vůbec první vůz na světě vybaven senzorem brodivosti, kdy senzory ve vnějších zpětných zrcátkách měří vzdálenost od dna. Tím velmi snadno zjistíte, zda jste dosáhli maximálních 850 mm (zvenčí se tato výška dá poznat snadno, sahá totiž těsně pod kliky dveří), či zda můžete pokračovat v jízdě. Tím ovšem fakta zdaleka nejsou u konce. Přičemž jak naznačuje samotný nadpis, máme pro vás připraveno ještě dalších třináct informací, z nichž některé lze nazvat ve stínu dosud známého i tajemstvími.
Co jste možná ještě nevěděli o novém Range Roveru Sport
1. Novinka je založena na nové modulární platformě Premium Lightweight Architecture (PLA), kterou kromě Land Roveru bude používat také Jaguar. PLA přitom počítá se vsazením mezi deformační zóny a podlahovou strukturu. Vrchní část, úchyty zavěšení a podběhy pak budou pro Jaguar i pro Land Rover jiné.
2. Struktura je z 50 procent vyrobena z recyklovaného hliníku. Pohromadě ji pak drží 3 722 šroubů o průměru od 2 do 10 mm, přibližně 161 metrů pak bylo slepeno.
3. Pouzdra předních vzpěr jsou odlita z hliníku a jejich struktura byla stlačena na maximální možnou úroveň.
4. Panely použité na boku karoserie jsou podle značky nejmohutnější v celé automobilové branži.
5. Land Rover v brzké době představí mobilní aplikaci, která bude s Range Roverem Sport komunikovat. Dokáže jej přitom lokalizovat, zjistit stav paliva a dojezdu, přičemž po ujeté cestě zvládne i její statistiku (kterou si následně můžete vyjet v tabulce v Excelu.
6. Velká snaha (psali jsme o ní výše) byla věnována poslední řadě sedadel, která jsou ovládána elektricky. Musela totiž nabízet dostatek prostoru pro hlavy cestujících, ale zároveň neměla ohrozit zavazadlový prostor (samozřejmě při svém zapuštění do podlahy). Kromě toho nesměla ani narušit místo určené bateriím hybridního modelu.
7. I přes schopnosti Range Roveru Sport zaměřené hlavně na dynamickou jízdu se novinka neztratí ani v terénu. Rozdíl mezi koly ve výšce tak může být až 546 mm. Tedy o poznání více, než kolik nabízí VW Touareg (467 mm) nebo Mercedes-Benz GL (329 mm).
8. Verze Supercharged vybavená pětilitrovým osmiválcem dostane vpředu 380 milimetrové a vzadu 356 milimetrové kotouče. Systém vektorování točivého momentu přitom umožňuje jejich jednotlivé ovládání, díky čemuž bude potlačena nedotáčivost.
9. Motor je posunut směrem ke kabině a zaklíněn mezi hliníkové nárazové boxy, čímž došlo ke zlepšení ovladatelnosti.
10. Mohutné aktivní stabilizátory jsou ovládány elektromotory.
11. Rozvodová skříň přebírá výkon od převodovky a vysílá jej přímo na přední kola, čímž dochází ke zlepšení trakce.
12. Na výběr jsou dva systémy pohonu všech kol, kdy první nabízí jednorychlostní a druhý dvourychlostní středový diferenciál. Ten komplikovanější, multilamelový počítá s převodovými poměry 1:1 a 2,93:1, přičemž dokáže veškerou sílu motoru přesměrovat dopředu nebo dozadu. Standardně však kalkuluje s rozdělením výkonu v poměru 50:50. Jednodušší systém vycházející s pohonu všech kol Torsen je pak standardně naladěn v poměru 42:58 ve prospěch zádě, dopředu však může poslat až 62 procent výkonu.
13. Aktivní samosvorný diferenciál pak omezuje prokluz zadních kol a reaguje o 30 procent rychleji (zřejmě ve srovnání s dosavadním řešením). Je přitom součástí systému vektorujícího točivý moment, přičemž napomáhá hlavně zatáčení.
Pokud jste si mysleli, že nový Range Rover Sport již znáte zpaměti, další podrobnosti vás zřejmě vyvedly z omylu
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva