Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Range Rover 2013: nová generace do posledního šroubku
7.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ 145 foto) Nová vlajková loď automobilky Land Rover je navenek konzervativní, ve skutečnosti však uvnitř ještě nikdy nebyla revolučnější.
Další fotografie nám ke vzhledu čtvrté generace Range Roveru nic nového neřeknou, ale pokud máte dojem, že byste ještě pár záběrů snesli, anebo se jen rádi přehrabujete ve hromadě fotek, nabízíme vám tentokrát patrně již kompletní sadu téměř 150 obrázků. Poněkud větší informační hodnotu však mají spíše kompletní technická data, která dnes britská značka zveřejnila v rámci veřejné prezentace Range Roveru v Richmondu v Londýně. Co prozrazují?
Především máme k dispozici podrobná čísla k motorizacím. Britský, 4 999 mm dlouhý terénní vůz bude ze začátku v prodeji se čtyřmi motory. Nejmenším a nejslabším agregátem v nabídce bude naftový vidlicový šestiválec 3,0 litru s dvojitým přeplňováním, výkonem 258 koní při 4 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 600 newtonmetrů při 2 000 ot./min. Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou a (ve srovnání s předchůdcem) pozoruhodně nízkou hmotností 2 160 kg umí i takto relativně skromně vybavený vůz akcelerovat na stovku za 7,9 sekundy a rozjet se na 209 km/h.
Zbytek tvoří pak už jen osmiválcové motory. Základní V8 rovněž spaluje naftu a dopuje své spalovací komory o objemu 4,4 litru dvojicí turbodmychadel. Své maximum 340 koní odevzdá již při 3 500 otáčkách, točivý moment až 700 newtonmetrů je k mání od 1 750 do 3 000 otáček. Automat ZF 8H70 je pro všechny verze stejný a zde stačí k dosažení stovky za 6,9 vteřiny a maximálku 217 km/h. Spotřeba obou naftových jednotek se i díky značnému snížení hmotnosti (V8 má o 200 kg více než V6) drží podle tabulek poměrně nízko. Normy říkají, že dieselové RR bude jezdit za 7,5, respektive 8,7 litru na 100 km.
Další dvě motorizace jsou pak především o výkonech a na skrblíky si tedy rozhodně nehrají. V obou případech jde o známé pětilitrové osmiválce, přičemž druhá jednotka využívá ke zvýšení výkonu mechanicky poháněný kompresor. Slabší V8 má 375 koní při 6 500 otáčkách a 510 newtonmetrů při 3 500 ot./min, kdežto verze Supercharged 510 koní v rozmezí od šest do šest a půl tisíce otáček a točivý moment 625 newtonmetrů od dvou a půl do pět a půl tisíce otáček. Tato porce síly stačí v prvním případě na 209 km/h a 6,8 s na stovku, v tom druhém pak vůz zvládne zrychlení na 100 km/h za 5,4 vteřiny a pojede 225 km/h, které vám Range Rover za příplatek odblokuje na 250 km/h.
Abychom měli tabulkový výčet kompletní, vězte, že benzínové verze váží 2,2 a 2,33 tuny, jezdí za 12,8 až 13,8 litru a o zpomalení všech motorizací se starají ventilované kotouče Brembo o průměru 380 mm vpředu a 365 mm vzadu. A abyste nemuseli každou chvíli tankovat, kromě 85litrové nádrže s motorem V6 máte u všech osmiválců její objem zvětšený na 105 litrů.
Opět připomínáme, že navzdory zřejmé podobnosti s předchůdcem s ním nemá novinka nic společného. Na rozdíl od ocelové třetí generace je ta nynější hliníková a využívá výrazně upravenou platformu Jaguaru XJ. Díky tomu se podařilo snížit hmotnost samotné karoserie o 39 procent a celkově spadla hmotnost v rozsahu od 350 (SDV8) až do 420 kg (SDV6).
Rozvor nového Range Roveru narostl o 42 mm na celkových 2 922 mm. Konstruktéři díky tomu vytvořili prostornější kabinu nabízející o 118 mm více prostoru v podélném směru pro kolena cestujících na zadních sedadlech. Vyhoupnout se do nich můžete pomocí elektricky ovládaných nášlapných prahů a za další příplatek si můžete vychutnávat jízdu s panoramatickou střechou. Ještě lepší však patrně bude nové audio značky Meridian s devětadvaceti reproduktory a celkovým výkonem 1,7 kilowattu.
O pohodlí posádky se starají nejen kožené sedačky ale především vzduchové odpružení ve spojení s hliníkovými závěsy. Pouhým zmáčknutím tlačítka nebo automaticky dovoluje pohyb kol přední nápravy nahoru a dolů v rozsahu 260 mm a kolům zadní nápravy o 310 mm. V nejvyšší poloze se naroste světlá výška až na 303 mm a ve spojení s upraveným nasáváním teď Range Rover může brodit ve vodě s hloubkou až 900 mm - o 200 mm více než si mohl dovolit výběhový model.
Přes dramatické snížení hmotnosti se majitelé rozhodně nebudou muset omezovat při tahání všemožných přívěsů. Elektricky výsuvný hák s koulí zvládne až 3,5 tuny. Uskromňování ale není na místě, ani pokud jde o zavazadla posádky. Elektricky ovládané dělené páté dveře ukrývají kufr o objemu 550 až 2 030 litrů.
Jak už bývá u jednoho z nejluxusnějších strojů určeného do terénu obvyklé, automobilka si opět dala záležet na tom, aby se Range Rover mohl předvádět nejen na bulvárech. Vůz je vybavený druhou generací systému pohonu všech kol Terrain Response rozdělující za normálních podmínek výkon mezi nápravami v poměru 50:50 Tato technika umožňuje řidiči vybrat si jeden z pěti vhodných režimů podle typu povrchu anebo prostě jen ponechat vše na elektronice. Samozřejmostí je redukční převodovka (2,93:1) a pro motory SDV8 a 5,0 V8 S/C nabídne firma za příplatek aktivní zadní diferenciál s uzávěrkou.
Pro nový Range Rover automobilka nabídne 37 barev, plus dva odstíny (Santorini Black nebo Indus Silver) kontrastního lakování střechy. Dále osm typů kol v rozměru od sedmnáct do dvaadvacet palců, tři druhy dřevěných intarzií a nepřeberné množství koženého čalounění v různých odstínech. Výbava (základní i ta rozšířená) je pochopitelně rozsáhlá, takže asi nemá význam vyjmenovávat vše, mohli bychom ale jako příklad uvést třeba adaptivní tempomat, čtyřzónovou klimatizaci, sledování mrtvého úhlu, systém nouzového automatického brzdění nebo automatické parkovaní.
Range Rover čtvrté generace dorazí českým dealerům až v lednu 2013, nicméně byli jsme ujištěni, že všichni již objednávky na nový vůz přijímají a to znamená, že je na světě také ceník. Základní verze s dieselovým šestiválcem vychází na 2 293 680 Kč.
Kompletní galerie oficiálních snímků nového Range Roveru
Hliníkový Range Rover začíná na částce 2,3 milionu a dostanete za ně naftový šestiválec o výkonu 258 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 49 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch