Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
26.4.2024 | Petr Prokopec
Pokud si někdo myslí, že těžkému autu s motorem V8 přidá ještě elektromotor, učiní jej o dalších 300 kg těším a něčemu tím pomůže, asi nedával pozor ve škole. Tohle auto je zoufalá úlitba normám, nic víc.
Je až neskutečné, jak se z boje s klimatickými změnami stalo nové náboženství. Snad nejvíce je to patrné v automobilové branži, kde se absence výfuku či alespoň přítomnost hybridního ústrojí stala politiky akceptovaným odpustkem. Ve finále je tak jedno, že kvůli danému vozu musely být vytěženy stovky tun všemožných hornin, aby mohl dostat své baterie. Je jedno, že kvůli jejich rafinaci a přepravě unikly do ovzduší skutečně jedovaté zplodiny. Z pohledu zákonodárců vše převažují výsledky z laboratoří, kde jsou elektromobilům a hybridům přisuzovány nulové či velmi nízké emise.
Je komické, že ani papírové emise kvůli o tomu neklesají, natož pak ty skutečné. Důvodem je mimo jiné to, že s příchodem baterií roste také hmotnost elektrifikovaných aut a jejich výkony. I když lze tedy souhlasit s tím, že jejich spalovací ústrojí si čas od času může oddechnout, zároveň je třeba poukázat na to, že ve zbytku času musí rozpohybovat vyšší hmotnost, než by tomu bez akumulátorového paketu bylo. Je tedy třeba najet velkou porci kilometrů a spotřebovávat pouze skutečně čistou elektřinu, aby byla kompenzována jak ekologická zátěž z výroby, tak ta faktická v podobně nadbytečných kil.
Zrovna o obrovském nájezdu si však drahá luxusní či sportovní auta mohou nechat pouze zdát. Jejich majitelé totiž povětšinu mají k dispozici celý vozový park, a tak je využívají spíše jen sporadicky. Zelené nálepky na čelním okně, v technickém průkazu nebo kdekoli jinde je pak uklidňují, že pro přírodu udělali maximum. Jenže reálně by pro životní prostředí udělali víc, kdyby zůstali třeba u dieselového SUV, které si koupili někdy před 10 lety. Protože ale o skutečný svět tu vážně nejde, jsou pravidla nastavena opravdu naprosto nesmyslně.
Důkazem politické zvrácenosti je bezesporu nové Lamborghini Urus SE. Tedy vůbec nejvýkonnější verze italského SUV, jež stejně jako základní model počítá s dvakrát přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcem. Zatímco však v jeho případě míří na všechna čtyři kola 650 koní, u novinky byl výkon stažen na 620 koní. Značka však spalovací jednotku doplnila osmistupňovým automatem s integrovaným elektromotorem, jenž dodává dalších 192 koní. Celkově jich tedy Urus SE nabízí 800, načež zrychlení z klidu na stovku kleslo o desetinu na 3,4 sekundy.
Spíše než dynamikou se ovšem Lamborghini chlubí 80procentním snížením spotřeby paliva resp. emisí CO2. Jak, proboha? Vyšším výkonem a hmotností? K tomuto číslu se Italové stejně jako jiní pochopitelně dobrali jen díky tomu, že novinka dostala do vínku baterie o kapacitě 25,9 kWh, s nimiž zvládá ujet na elektřinu 60 km. Taková jízda probíhá optikou norem na vzduch, odtud ono snížení spotřeby a emisí. Reálně ale nelze přehlédnout, že Urus SE váží o podstatných 300 kilogramů více než spalovací verze. Jakmile se baterie vybijí, což se v mrazivých dnech stane po pár kilometrech, rázem tu máte 2 540 kg vážícího osmiválcového mastodonta.
I kdyby nicméně novinka nakonec v provozu skutečně něco ušetřila, půjde maximálně o jednotky gramů CO2. Přitom jen těžbou a zpracováním materiálů potřebných na výrobu baterií se v průměru vyprodukuje 70 kg emisí na jednu kilowatthodinu. Energeticky ještě náročnější je pak výroba paketů. Urus SE je tak stejně jako všechny ostatní hybridy a elektromobily zatížen obrovským balíkem zplodin ještě předtím, než vůbec nový majitel převezme klíčky.
Nic z toho ale zákonodárci není bráno v potaz, přičemž výrobci ochotně na tuto rétoriku najeli rovněž. Urus SE tedy máme brát jako výrazný milník vedoucí k dekarbonizaci značky. Že je přitom nejvýkonnější verzí v nabídce, by nejspíše mělo být třešinkou na dortu. Stejně jako skutečnost, že zvládá maximálku 312 km/h. Rozhodně však nejde o nejlépe akcelerující provedení, tím je Urus Performante schopný pokořit stovku za 3,3 sekundy. To navíc váží jen 2 150 kg, pro přírodu tedy snadno může dělat více. Ovšem „pouze“ ve skutečném světě.
Vzhledově se Urus SE od zbytku portfolia prakticky neliší. Nicméně hybridní ústrojí nezvedlo pouze výkon, ale také hmotnost. Reálný dopad na životní prostředí tedy ani v nejmenším nebude tak příznivý, jak Italové naznačují. Foto: Lamborghini
Zdroj: Lamborghini
Bleskovky
- Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
včera - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Dakar 1. etapa: 412 km přes písek, kameny a suť včera 11:24
- Prologem začal Dakar 2025 3.1.2025
- Přehled vítězů Paříž - Dakar 2.1.2025
- Jak vypadá trasa Dakaru 2025 1.1.2025
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 28.12.2024
Nejnovější články
- V belgické stodole objevili sbírku 73 aut hlavně od Porsche, to své si v ní hned našla i hvězda Top Gearu
před 11 hodinami - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
včera - I drahá Škoda Kodiaq je obětí typických „šidítek” moderních aut, všem dává na odiv, za co jste si nepřiplatili
včera - Dva roky stará Tesla Model 3 za 437 tisíc Kč, roční za 553 tisíc. Výprodej nechtěných elektromobilů Hertzu pokračuje ve velkém stylu
včera - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva