Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu

Musíme se vrátit až do dob finanční krize, abychom ve statistikách prodejů ojetých aut našli za září jakéhokoli roku nižší číslo, než jaké je spojené s tím letošním. Ceny tak jdou dolů a lidé v rámci snah šetřit stále víc preferují naftový pohon, který z mnoha aut zmizel už dávno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu

24.10.2024 | Petr Prokopec

Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu

/

Foto: Škoda Auto

Musíme se vrátit až do dob finanční krize, abychom ve statistikách prodejů ojetých aut našli za září jakéhokoli roku nižší číslo, než jaké je spojené s tím letošním. Ceny tak jdou dolů a lidé v rámci snah šetřit stále víc preferují naftový pohon, který z mnoha aut zmizel už dávno.

Budoucnost automobilové branže v Evropě nevypadá zrovna vábně. Od příštího roku musí výrobci obstát před nedomyšlenými mechanismy EU, které si svou absurdní daň vybírají už nyní. Výrobci tak zastavují prodeje žádaných modelů a tlačí zákazníky těch, po kterých se málokterý z nich ptal, popřípadě sahají po dalším zdražování žádaného. Nemáme pocit, že by tohle mohlo skončit dobře.

V souvislosti s tím se zdá pravděpodobné, že prodeje ojetých aut půjdou nahoru, stejně jako jejich ceny. Proti tomu ale bude stát faktor v podobě chudnutí obyvatel, který má momentálně v Česku navrch. Podle dat SDA bylo v Česku za letošní září prodáno pouze 11 353 ojetých aut, což je nejhorší výsledek v celém roce a nejnižší číslo spojené se zářím za posledních 10 let. A i září 2014 bylo výjimkou v řadě lepších výsledků - musíme se vrátit až do dob finanční krize na přelomu dekád, aby narazili na stabilně a výrazně horší čísla.

Trh na malou poptávku pochopitelně reaguje, což dokládá tradiční zpráva společnosti Cebia za třetí letošní čtvrtletí. Průměrná cena ojetých aut totiž v posledním kvartálu poklesla na 284 tisíc korun, načež je o tři tisíc korun nižší než ve srovnání s letošním prvním pololetím a dokonce o 4,68 procenta nižší než loňských 298 tisíc Kč.

Aktuálně je tedy možné počítat s velmi slušnou nabídkou ojetých aut, která poptávku zřetelně přesahuje i jinou optikou - se ojetiny aktuálně v průměru prodávají o 4 dny déle než loni. Ruku v ruce se vším zmíněným pak došlo na pokles dovozu aut z druhé ruky ze zahraničí - letošních 107 209 kvartálních importů je znovu nejnižší číslo od roku 2014.

Nejčastěji jde přitom o ojetiny z Německa (takřka 20 procent na celkovém koláči), kde ovšem vozový park rovněž začíná stárnout - zatímco v roce 2019 bylo desetiletých či starších 40,2 procenta všech registrovaných vozů, letos již jde o 46,3 procenta. Nepřekvapí tak, že auta ze zahraniční zestárla z 10,8 na 11,2 roku. Stárnou ale i ojetiny s deklarovaným českým původem, na které připadá 51,6 procenta registrací a 8,3 roku místo předchozích 7,7 let.

Cebia varuje před stále větším množstvím podvodů, které sebou tlak na co nejnižší cenu nese. Třeba už jen u samotného původu dochází k falšování hlavně toho německého či českého, jakkoli daná auta ve skutečnosti pochází z jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Další klamavou informací je zmínka o prvním majiteli, která je reálně pravdivá jen u jednoho vozu ze tří. Dle inzerátů ale takové vozy mají tvořit 46,05 procenta nabídky.

Mnohem horší je zatajování havárií, neboť tu má mít za sebou jen 0,38 procenta nabízených vozidel. Znamená to, že z každého tisíce ojetin došlo na kolizi jen u necelých čtyř desítek z nich, což je při průměrném desetiletém stáří krajně nepravděpodobné. Reálně má být podle makrodat Cebie bouráno zhruba 60 procent z nich. A se stejným podezřením je třeba koukat i na tachometr, neboť jakkoli se průměrný nájezd meziročně zvedl ze 146 tisíc na 151 tisíc kilometrů, skutečnost bude nejspíš horší.

Když si přitom uvědomíme, že na něco takového dochází ve chvílích značné nabídky, pak je vskutku třeba v obavách vyhlížet onu budoucnost, neboť různých manipulací pravděpodobně jen přibude přibude. Jít nakupovat bez odborníků tak bude riskantní, zvlášť u elektromobilů, kde nízká cena může být vykoupena špatným stavem baterie a tedy následnou nepoužitelností. Aktuálně nicméně na tento pohon připadá pouze 1,32 procenta všech transakcí.

Fascinující je, že největší zájem (48,62 procenta) je nadále o dieselová auta, jejichž podíl na trhu je dokonce ještě vyšší než v předchozím kvartálu. I na tom je vidět, jak moc lidé chtějí šetřit, však podíl tohoto pohonu na prodejích nových aut je dávno zásadně nižší. Až za nafťáky následují benziny (46,61 procenta). V tomto kontextu nepřekvapí, že nejvíc v českých bazarech frčí auta jako Škoda Octavia (10,13 procenta), Fabia (5,67 procenta) a Superb (3,78 %). Přičemž první a třetí z nich původní majitelé kupovali hlavně s dieselovým pohonem.


Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu - 1 - Cebia Summary 2024 Q3 tiskove 01Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu - 2 - Cebia Summary 2024 Q3 tiskove 02Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu - 3 - Cebia Summary 2024 Q3 tiskove 03Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu - 4 - Cebia Summary 2024 Q3 tiskove 04Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu - 5 - Cebia Summary 2024 Q3 tiskove 05
Další data o prodejích ojetin v Česku za třetí letošní kvartál. I z nich je vidět, že dieselová Škoda Octavia v šedé, bílé nebo černé barvě je pořád tím nejžhavějším zbožím. Foto: Cebia, tiskové materiály

Zdroje: Cebia, SDA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.